Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ET HİJYENİ |
İkinci düzey |
VBH 564 |
|
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NURHAN ERTAŞ ONMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NURHAN ERTAŞ ONMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
2 Teorik 2 uygulama
|
Dersin amacı
|
Hijyen ve sanitasyon kavramı, mikroorganizma ve sanitasyon ilişkisi, et ve et ürünlerinde mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler, işletme ve personel hijyeni, temizlik ve dezenfeksiyon ile gıda işletmelerinde zararlıların kontrolü konularının öğretilmesini amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Et üretiminde üretimin tüm aşamalarında (yetiştirme, kesim, parçalama, muhafaza, nakil v.b) oluşabilecek tüm risklerin kaldırılması için tüm koruyucu tedbirlerin alınması ile ilgili bilgiler.
|
1- |
Dersin tanımı, kaynak kitapların tanıtımı, genel giriş, et ve et ürünlerinin tanımı, sınıflandırılması, ülkemiz ve dünyadaki durumu, et ürünleri üretiminin temel prensipleri, et ürünlerinin sınıflandırılması
|
2- |
Et ve et ürünlerinde kontaminasyon kaynakları
|
3- |
Mikroorganizma ve sanitasyon ilişkisi
|
4- |
Mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler ve et ve et ürünlerinin bozulmasında mikroorganizmaların rolü
|
5- |
İşletme hijyeninin önemi, binaların hijyenik tasarımı
|
6- |
Et işletmelerinde temizlik ve temizlik malzemeleri I
|
7- |
Et işletmelerinde temizlik ve temizlik malzemeleri II
|
8- |
Et işletmelerinde dezenfeksiyon işlemi ve dezenfektanlar I
|
9- |
Et işletmelerinde dezenfeksiyon işlemi ve dezenfektanlar II
|
10- |
Personel hijyeni uygulamaları
|
11- |
Personel seçiminde ve çalışan personelde dikkat edilecek noktalar, personel donanımları el yıkama ve el hijyen
|
12- |
Gıda işletmelerinde zararlıların kontrolü I (Kemiriciler, sinekler, karıncalar)
|
13- |
Gıda işletmelerinde zararlıların kontrolü II (Hamam böcekleri, kuşlar, kedi, köpekler) ve pestisit kullanımı
|
14- |
Gıda işletmelerinde hijyen ile ilgili yaptırımlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hijyen ve sanHijyen ve sanitasyon kavramlarını bilir
|
2- |
Mikroorganizma ve sanitasyon ilişkisini açıklayabilir
|
3- |
Mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler ve kontrolünde kullanılan yöntemleri sıralayabilir.
|
4- |
Et ve et ürünlerinde kontaminasyon kaynaklarını tanıyabilir.
|
5- |
İşletme hijyeninin önemini açıklayabilir.
|
6- |
Personel hijyeni uygulamalarını sıralayabilir
|
7- |
El hijyeni bilir ve hijyenik el yıkamayı uygulayabili
|
8- |
Et işletmelerinde temizlik işlemlerini ve temizlik malzemelerini sıralayabilir
|
9- |
Dezenfeksiyon işleri ve dezenfektan malzemelerini açıklayabili
|
10- |
Et işletmelerinde bulunabilecek zararlıları ve kontrol yöntemlerini sıralayabilir
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Egzersiz Fizyolojisi bilim alanında uzmanlık düzeyinde yeterli bilgi birikimine sahip olur
|
|
2- |
Egzersiz Fizyolojisi alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
|
|
3- |
Egzersiz Fizyolojisi alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek,
|
|
4- |
Bilimsel bakışa sahip olmak
|
|
5- |
İnsan ve hayvan etiği konusunda bilgi sahibi olma ve buna uygun davranmak
|
|
6- |
Bilimsel bir çalışmanın nasıl planlanıp yürütüleceğini öğrenmek
|
|
7- |
Araştırma laboratuvarında çalışabilecek bilgi, görgü ve beceri kazanmak
|
|
8- |
Bilimsel yenilikleri takip etmek
|
|
9- |
Bağımsız çalışma ve işbirliği yapabilme becerisine sahip olmak
|
|
10- |
Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olmak
|
|
11- |
Karşılaşılan sorunlara çözümsel bakış açısı kazanmak
|
|
12- |
Sunum ve aktarma becerisi kazanmak
|
|
13- |
Yaşam boyu kendi kendine öğrenmenin önemini kavramak
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Marriott, N.G. Principles of Food Sanitation, An Aspen Publication, Maryland, 1995. 2. Gölten, D., Tunçel, G. Gıda işletmelerinde Hijyen, Gıda Hijyeni 2, Mete Basım, İzmir, 2010. 3. Kayaardı, S. Gıda Hijyeni ve Sanitasyon, Mercan Ofset, Manisa, 2005. 4. Topal, R.Ş. Hijyen- Sanitasyon; Endüstriyel ve Evsel Uygulamalar, Taç Ofset İstanbul, 2008
|
|