Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > İSTATİSTİK FİZİK II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSTATİSTİK FİZİK II Birinci düzey FİZ304 Zorunlu 6 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Fizik I (Mekanik), Fizik II (Elektrik ve Manyetizma), İstatistik Fizik I, Modern Fizik, Giriş Seviyesinde Kuantum Fiziği
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof Dr. Mustafa GENÇASLAN.
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze Eğitim.
Dersin amacı Çok-parçacıklı sistemlerin fiziğini anlamak ve istatistik fizik konularıyla ilgili problemleri formüle edebilmek ve basit problemleri çözmek.
Dersin tanımı Bu ders, makroskobik sistemleri mikroskobik kısımlara ayırarak ortaya çıkan parçacık sistemlerine, olasılığın temel prensiplerini ve mekaniğin (klasik ve kuantum mekaniği) kanunlarını uygular ve böylece sözkonusu sistemin bir istatistik anlatımını yapar. Çözümü zor gerçek fizik problemleri için model geliştirmek suretiyle çözümleri kolaylaştırır.

Dersin içeriği
1- Mikroskopik Teori ve Makrsokopik Ölçmeler
2- Mutlak Sıcaklığın Ölçülmesi
3- Yüksek ve Alçak Mutlak Sıcaklıklar
4- İç Enerji, İş ve Isı
5- Isı Sığası
6- Entropi
7- Klasik Yaklaşıklıkta Kanonik Dağılım
8- Klasik Yaklaşım
9- Maxwell Hız Dağılımı, Gauss Dağılımı
10- Eşbölüşüm Teoremi
11- Eşbölüşüm Teoreminin uygulamaları
12- Katıların Öz Isısı
13- Genel Termodinamik Etkileşme
14- Durum Sayısının Dış Parametrelere Bağlılığı
15- Bir İdeal Gaza Uygulamalar
16- İstatistik Termodinamiğin temel Önerileri
17- Denge Koşulları ve Fazlar Arası Denge
18- Maxwell-Boltzman Dağılımı
19- Bose-Einstein Dağılımı
20- Fermi-Dirac Dağılımı

Dersin öğrenme çıktıları
1- Atomik düşüncelerin, makroskobik ölçümlerle bağlantısını görmek ve böylece mutlak sıcaklık, iç enerji, iş, entropi gibi büyüklüklerin deneysel ölçümünün tartışılması.
2- Klasik mekaniğin geçerli olduğu parçacık problemlerinde Kanonik dağılımın uygulanabilirliğini görmek.
3- Bir Gazdaki moleküllerin Maxwell hız dağılımı, hız büyüklüklerin dağılımı ve hız bileşenleri için Gauss dağılımını elde etmek.
4- Eşbölüşüm teoremi ve uygulamalarını görmek.
5- Termodinamik kanunlarının tartışılmasını yapmak.
6- Gibbs serbest Enerjisi ve denge durumlarını incelemek.
7- Fazlar arası denge, ısı motorları hakkında bilgi sahibi olmak.
8- Bosonlar ve Bose-Eintesin dağılım kanunu hakkında genel bilgi sahibi olmak.
9- Fermiyonlar ve Fermi-Dirac dağılım kanunu hakkında genel bilgi sahibi olmak.
10- İstatistik dağılım kanunlarının bir karşılaştırmasını yapmak.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     163
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 90
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı F. Reif, İstatistik Fizik, Bilim Yayınları: 43, Ankara, 1973. (Tercüme : T. N. Durlu ve Y. Elerman)
Yardımcı Kaynaklar 1. B.Karaoğlu, İstatistik Mekaniğe Giriş, Seyir Yayıncılık, İstanbul, 2003. 2. F. Apaydın, İstatistik Fizik, Hacettepe Üniversitesi Yayınları /A-57 Ankara 1988. 3. F. W. Sears, G. L. Salinger Termodinamik, Kinetik Kuram ve İstatistik Termodinamik, Literatür Yayınları: 74, İstanbul 2002, (Tercüme: N. Ünal). 4. O, Alpaut, Kimyasal Termodinamik, Hacettepe Üniversitesi Yayınları/A-30, Ankara 1990. 5. P.M. Morse, Thermal Physics, W. A. Benjamin, Inc New York 2nd 1969. 6. F. Madl, Statistical Physics, John Willey and Sons, New York 2nd 1980. 7. C. Kittel, Elemantary Statistical Physics, John Willey and Sons, New York, 1980. 8. F.Reif, Fundamentals of Statistical and Thermal Physics, McGraw Hill Book Company, New York, 1983.

Ders ile ilgili dosyalar