Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > HASTALIK BİLGİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HASTALIK BİLGİSİ Üçüncü düzey SEC213 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. DİLEK EFE ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM ÜYESİ DİLEK EFE ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı sağlık Hizmetleri alanında görev alacak öğrencilerin, hastalara doğru bakımı sağlayabilmesi ve kendini hastalıklardan koruyabilmesi için hastalıklarla ilgili genel bilgi sahibi olması gereklidir. Bu nedenle hastalıkların belrtileri, nedenleri, bulaşma ve korunma yollarının neler olduğu bilinmelidir.
Dersin tanımı Hastalıklar hakkında genel bilgi ve korunmaya ilişkin teorik bilgileri kapsar.

Dersin içeriği
1- hastalıklara giriş ( dersin içeriği, amacı, temel kavramlar, hastalıkların sınıflandırılması).
2- Kalp hastalıkları (normal yapısı ve işlevi, iskemik kalp hastalığı, MI, kalp kapak hastalıkları ve düzeltilmesi, kalp yetmezliği, akut eklem romatizması, doğumsal kalp kusurlarının düzeltilmesi, perikard hastalıkları, ileti bozuklukları, Bypass ameliyatları).
3- Damar hastalıkları (damarların yapısı, işlevi, arter ve vene bağlı gelişen bulgular, aort anevrizması, Burger hastalığı, tromboflebit, varis).
4- Solunum sistemi hastalıkları (solunum organları, normal yapısı ve işlevi, üst ve alt solunum yolu enfeksiyonu, KOAH-kronik bronşit-astım-anfizem, bronşektazi, kistik fibrozis, tüberküloz).
5- Solunum sistemi hastalıkları ( pmömoni, akciğer kanseri, akciğer embolisi, pnömotoraks, akciğer ödemi, aspirasyon, atelektazi, plevral effüzyon).
6- Sindirim sistemi hastalıkları (sindirim organları, sindirime yardımcı organlar, normal yapı ve işlevleri, ösefagus hastalıkları, hiatal herni, reflü, gastrit, ülser, mide kanseri).
7- Sindirim sistemi hastalıkları (malabsorbsiyon, çöliak hastalığı, ishal, ülseratif kolit, Crohn hastalığı, dizanteri, İBS, divertikül, hemoroid, anal fissür, kolon kanseri, GİS kanamaları).
8- Ara sınav
9- Peritonit, mesenter iskemisi, akut apandisit, hiperbilirubinemi, kern ikterus, hepatitler, paraziter karaciğer hastalıkları, siroz, portal hipertansiyon, karaciğer maliniteleri).
10- Safra kesesi hastalıkları (iltihap, taş, maliniteleri), akut ve kronik pankreatit, pankreas kanserleri
11- Üriner sistem hastalıkları( üriner sistem organları, yapısı ve işlevi, glomerülonefrit, pyelonefrit, sistit, toksik nefropati, üriner sistem taşları, akut ve kronik böbrek yetmezliği, diyaliz, böbrek transplantasyonu, üriner sistem maliniteleri, hipertansiyon).
12- Genital sistem hastalıkları (erkek üreme sistemi yapısı ve işlevleri, prostat hipertrofisi ve kanseri, testis tümörü, varikosel, kriptorşidizm).
13- Genital sistem hastalıkları (kadın üreme sistemi yapısı ve işlevi, menstrüel döngü, menapoz, disfoksiyonel kanamalar, polikistik over sendromu, pelvik inflamatuar hastalık, organ maliniteleri, ektopik gebelik, preeklamsi)
14- Endokrin hastalıkları (hormonların, tanımı, yapısı, işlevi, hipofiz ön-arka lob hastalıkları, troid, paratroid, timus, pankreas, böbrek üstü, genital bezi hastalıkları-maliniteleri, bazı doku hormonları)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Hastalıklarla ilgili kavramları bilir
2- Hastalıkların nedenlerini, bulaşma ve korunma yollarını bilir, önlemlerini alır
3- Hastalıkların hangi sisteme ait olduğu ayrımına varabilir
4- Hastalıklardaki risk faktörlerini bilir
5- Öncelikle "hasta olmamak gerekir" bilincine ulaşır ve gereken önlemleri alır
6- Önemli hastalıkarın belirtilerini bilir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     68
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ders notu
Yardımcı Kaynaklar slayt

Ders ile ilgili dosyalar