Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK SİVİL MİMARİSİ II |
Birinci düzey |
SNT320 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. REMZİ AYDIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. REMZİ AYDIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Ev ve insan, tarihi süreç içerisinde Türk konut mimarisinin oluşumu ve gelişimi esas alınacaktır. Türklerin Anadolu öncesi konutları ile Anadolu’nun Türk öncesi konutları tanıtılacak, Esas şeklini Klasik Osmanlı döneminde alan Türk Evi ve Osmanlı saraylarının tanıtımı yapılacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ev ve insan, tarihi süreç içerisinde Türk konut mimarisinin oluşumu ve gelişimi esas alınacaktır. Türklerin Anadolu öncesi konutları ile Anadolu’nun Türk öncesi konutları tanıtılacak, Esas şeklini Klasik Osmanlı döneminde alan Türk Evi ve Osmanlı saraylarının tanıtımı yapılacaktır.
|
1- |
Türk evinde saçaklar
|
2- |
Türk evinde çıkmalar
|
3- |
Türk evinde süsleme,
|
4- |
Anadolu Türk Şehirlerinin yapısı
|
5- |
Anadolu Türk Şehirlerinin yapısı ve evler
|
6- |
Anadolu Türk evlerinden bölgesel örnekler (Akşehir Evleri)
|
7- |
Anadolu Türk evlerinden bölgesel örnekler (Konya Evleri 1-2)
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Anadolu Türk evlerinden bölgesel örnekler (Trabzon Evleri)
|
10- |
Anadolu Selçuklu dönemi sarayları
|
11- |
Anadolu Selçuklu dönemi sarayları
|
12- |
Anadolu Selçuklu dönemi köşkleri
|
13- |
Osmanlı sarayları
|
14- |
Osmanlı dönemi Kasırlar Köşkler ve Yalılar
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk evinde saçak konusunu öğrenecektir.
|
2- |
Türk evinde süsleme programını öğrenecektir.
|
3- |
Anadolu Türk Şehirlerinin yapısı ve evleri (Örnek şehirler.Konya) hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
4- |
Anadolu Türk Şehirlerinin yapısı ve evleri (Örnek şehirler. Erzurum) hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
5- |
Saray kavramını öğrenecektir.
|
6- |
Anadolu Selçuklu dönemi köşk ve sarayları hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
7- |
Osmanlı dönemi sarayları hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
8- |
Kasır kavramı ve Osmanlı dönemi Kasırları hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
9- |
Köşk kavramı Osmanlı Köşkleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
10- |
Yalı kavramı ve yalı örnekleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
5
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
68
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Karpuz, H., Erzurum Evleri, Ankara, 1984.
Eldem, S.H., Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul, 1968.
Mutlu, A., " Türk Evleri", Sanat Dünyamız, Sayı:3, Ankara, 1975.
Küçükerman, Ö., "Kendi Mekan Arayışı İçinde Türk Evi", İstanbul, 1988.
Küçükerman, Ö., "Türk Evleri", İstanbul, 1995.
Evren, M., "Türk Evinde Çıkma", İstanbul, 1959
Kunduracı, O., Batı Toroslarda Bulunan Geleneksel Konutlar. S.Ü. Sosyal Bilimler Enst. Ark.- Sanat Tarihi Bölümü Doktora Tezi, Konya, 1995
Celile Berk, "Konya Evleri", İstanbul , 1951
|
|