Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK DİLİ 2 |
Birinci düzey |
GK 106 |
Zorunlu |
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ZEHRA GÜMÜŞ GEMİCİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ERUZEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
ÇEVRİMİÇİ
|
Dersin amacı
|
Türkçe dilbilgisi, dil ve kültür ilişkisi, sesler ve ses uyumu, isimler, sıfatlar, vb grammer kuralları, yazım hataları ve noktalama işaretleri, kısaltmalar, kelime yapısı ve çalışması, sözlük, yazım çalışması, kitap yorumları, edebi yazı türleri, yaratıcı yazma ve gezi yazısı gibi konulara dayalı çalışmalar yapmak. Öğrencilere Türkçenin tarihi ve bugünkü durumu hakkında bilgi verip Türkçeyle yazılmış metinler üzerinde çalışmalar yapmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Dilin tanımı, dilin özelliği, dil ve biliş, dil ve toplum, dil ve kültür, dil aileleri, dil yapısı ve kaynakları, Türk dilinin diğer diller arasındaki yeri, Türkçenin fonetik özellikleri, fonetik kuralları, Türkçede kırılma, büküm, Türkçede kelime kategorileri, imla kuralları, kompozisyon, cümlenin unsurları ve analiz örnekleri
|
1- |
Tanım, Kompozisyonla ilgili vecizeler, Dil Becerileri ve Bilgi Donanımı: Bilgi birikimi: okuma, kütüphaneden yararlanma, internetten yararlanma,
|
2- |
Öz geçmiş, dilekçe, mektup, telgraf, rapor, karar, tutanak, bildiri/tebliğ, ilan/duyuru, resmî yazılar… vb. Örnek Uygulamalar, Konuya uygun Video
|
3- |
Sözcüklerin Yapı Özellikleri: Biçim Bilgisi (Morfoloji): Kelime, kök, gövde, ek (yapım ve çekim ekleri) Örnek uygulamalar ve örnek
sorular,Basit Yapılı Sözcükler,Türemiş Yapılı Sözcükler, Birleşik Yapılı Sözcükler, Yapım Ekleri, Çekim
Ekleri Sözcükte Temel/Gerçek Anlam, Yan anlam, Mecaz Anlam, Terim Anlam, Somut ve Soyut Anlam, İkilemeler, Deyimler, Atasözleri, Söz ve Anlam Sanatları
|
4- |
İstiklal Marşının kelimeleri sözcük ve bağlamda anlamaları, Kıtaların söz ve anlam sanatları, İstiklal Marşının açıklaması, Dramatik Metinler. Coşku ve Heyecana Bağlı (Lirik) Anlatım , Gençliğe hitabe (Nutuk Türü) kelimeleri ve söz ve anlam açıklamaları İstiklal Marşı ve Gençliğe hitabe geleceği görme ve önceden okuma ve metinlerde geleceğe çağrışım vb., Video gösterisi
|
5- |
Ses ve Ahenk Kusurları, Anlama Dayalı Bozuklular, Yapıya Dayalı Bozukluklar. Video gösterisi
|
6- |
Ad, sıfat, zamir, zarf, bağlaç, edat Fiiller Uygulamalar ve örnek soru çözümleri Video gösterisi
|
7- |
Betimleme (Tasvir Etme) Öyküleme, Öyküleyici anlatım, Açıklama Tartışma Düşünceyi Geliştirme yoları; Tanımlama, örnekleme, karşılaştırma, tanık gösterme, Sayısal verilerden yararlanma, Sorulara bağlamaİlgi kurma, Çözümlü örmekler Video gösterisi
|
8- |
Tanım, Cümlenin ögeleri basit cümle ve uygulamalar cümle tahlili ve uygulaması .Örnek uygulamalar ve örnek soru çözümler ve konu ile ilgili video paylaşımı.
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Cümle Türleri: bağlı cümle, sıralı cümle, eksiltili cümle ve uygulamalar, cümle tahlili, Örnek uygulamalar ve örnek soru çözümler ve konu ile ilgili video paylaşımı.
|
11- |
Tanım ve hikâyenin planı (Olay paragrafı) Öyküleyici (Hikâye edici) Anlatım Sanat metinleri: masallar, Aisopos (ezop) ağustos böceği ile karıncalar Tilki ile Leylek la fontaine (la fonten), ezop masalları Papağan az gittik uz gittik Pertev Naili Boratav, Hümayün-name, Kelile ve Dimne Hikayeleri Hikâyenin Yüzü Stratejisi Kınalı Hasan (Anonim) Arzu İle Kamber Türk Halk Öyküleri
|
12- |
Okuma, Dinleme, konuşma ve Sözlü Kompozisyon Türleri : Sözlü Anlatım Demokratik toplantı usulleri Konuşma, konuşmayı oluşturan ögeler: Konuşma: Hazırlıklı Konuşma, Hazırlıksız Konuşma. Örnek metinler: Mustafa Kemal Atatürk “10. Yıl Nutku; Hz. Muhammed’in “Veda Hutbesi
|
13- |
Örnek konuşmaların dinlenmesi ve tartışma
|
14- |
Türkçenin tarihsel seyrinde Türkçe-yabancı kelime oranları Cumhuriyet dönemi gazeteler de Türkçe yabancı kelime oranları Batı kökenli kelimelerin Türkçeye giriş seyri, Osmanlılar döneminde Batı kaynaklı kelimeler Dil devrimi ve sonuçları
|
15- |
Özensizlik ve Yanlış Kullanım Yabancı Sözcük Tutkusu Yabancı Dil Düşkünlüğü, Dil Yarası kitabından örnek okumalar
|
16- |
Türkçenin Bilim Dili Olmadığı Görüşü Türkçe öğretiminde Yetersizlik Sözcük ve Terim Üretiminde Yetersizlik Öğretmen Faktörü Okuma ve Yazma Alışkanlığı Eksikliği, Dil Yarası kitabından örnek okumalar
|
17- |
Final Konuları soru çözüm uygulamaları Dil Yarası kitabından örnek okumalar
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türkçe etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi,
|
2- |
Yazılı ve sözlü anlatım becerileri, temel yazım ve noktalama kurallarının doğru kullanımı, yazılı ve sözlü anlatımda özgüven
|
3- |
Yasam boyu öğrenme gereğini algılamak ve kendi kendine öğrenme becerisini kazanmak,
|
4- |
Değişken koşullara uyum sağlayabilme becerisi,
|
5- |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma, yetki alabilme ve gereğini yerine getirebilme becerisi,
|
6- |
Analitik düşünce ile mevcut sistemleri inceleme, iyileştirme ve geliştirmeye yönelik algoritmik çözümler üretebilme becerisi,
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arası ilişkileri kavrar.
|
|
2- |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi ile bilimsel bilginin üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
|
|
3- |
Öğrencilerin farklı matematik öğrenme alanlarına özgü öğrenme özellikleri ve öğrenme güçlükleri bilgisine sahiptir; bu bilgileri sınıf içi uygulamalarında kullanır.
|
|
4- |
Ulusal ve uluslararası eğitim sistemlerinin psikolojik, felsefi ve sosyolojik temelleri ile tarihsel gelişimleri hakkında bilgi sahibidir.
|
|
5- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının önemini benimser; insan hakları, demokrasi ve mesleki etik gibi evrensel değerler ve normlara saygılı davranır.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder; farklı bağlamlarda ortaya çıkan matematik öğrenme/öğretme olay ve olgularını modeller, doğru ve sistematik olarak yorumlar ve değerlendirir.
|
|
7- |
Matematik eğitimiyle ilgili güncel sorunları fark eder, doğru ve yanlış uygulamaları ayırt eder, iyi uygulama örneklerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
|
|
8- |
Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, özel gereksinimlerini dikkate alarak ve etkili sınıf yönetimi becerilerini kullanarak amaca uygun öğrenme ortamları oluşturur ve ders materyalleri geliştirir.
|
|
9- |
Matematik öğretim programları, öğretim yöntem, strateji ve teknikleri ile süreç ve sonuç değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
|
10- |
Bireysel ve grup etkinliklerini (ders planı, sosyal faaliyet, proje, vb.) planlar, yürütür, değerlendirir ve öz-düzenlemeler yapar.
|
|
11- |
Kendini sürekli geliştirme ve yenilemeye karşı olumlu bir tutum sergiler, yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, kişisel ve mesleki gelişimi için gereksinimlerini belirler ve zayıf olduğu alanlarda kendini geliştirir.
|
|
12- |
Çalıştığı kurumun kalite süreçlerine uygun davranır ve kalitenin sürdürülebilmesi için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
|
|
13- |
Ulusal ve uluslararası gündemi takip eder; güncel problemler için çözüm önerileri geliştirir ve toplumla paylaşır.
|
|
14- |
Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
15- |
Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
16- |
Sanatsal, sosyal ve kültürel etkinliklere aktif olarak katılır.
|
|
17- |
Çevreye karşı duyarlıdır ve çevreyi koruma bilincinde öğrenciler yetiştirir.
|
|
18- |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
|
|
19- |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki uygulamaları yürütebilecek düzeyde bilişim teknolojileri bilgisine ve uygulama becerisine sahiptir.
|
|
20- |
Mesleği ile ilgili yasal mevzuatı bilir ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
42
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|