Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GIDA ANALİZLERİ |
Birinci düzey |
GM 306 |
Zorunlu |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Turkce
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DUYGU ASLAN TÜRKER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. LÜTFİYE EKİCİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Temel gıda analizleri konusunda deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Gıda analizleri ve örnek alımı. Su veya toplam kuru madde analizleri. Protein analizleri. Yağ analizleri. Gıdalarda kül ve mineral madde analizleri. Gıdalarda karbonhidrat analizleri. Asitlik ve pH analizleri. Gıdalarda vitamin tayini. Gıdalarda alkol tayini. Kolesterol tayini. Gıdalarda yapılan duyusal analizler. Gıdalarda katkı ve kalıntı analizleri. Bazı gıdalarda kritik kalite kontrol analizleri
|
1- |
Örnek Alımı ve Hazırlanması, Analitik Yöntemler ve Verilerin Değerlendirilmesi, Gıda Mevzuatı
|
2- |
Su veya Toplam Kurumadde Analizleri
|
3- |
Protein Analizleri, proteinlerin ayırımı ve karakterizasyonu
|
4- |
Yağ Analizleri ve yağların karakterizasyonu
|
5- |
Gıdalarda Kül ve Mineral Madde Analizleri
|
6- |
Gıdalarda Karbonhidrat Tayinleri
|
7- |
Asitlik ve pH Analizleri
|
8- |
Gıdalarda Vitamin Tayini
|
9- |
Gıdalarda Alkol ve Sterol Tayini
|
10- |
Gıda Katkı Maddelerinin Analizleri
|
11- |
Gıdalarda İstenmeyen Bazı Kontaminant ve Kalıntı Analizleri
|
12- |
Reolojik Analizler
|
13- |
Gıdalarda Renk Tayini
|
14- |
Gıdalarda Yapılan Duyusal Analizler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Laboratuar uygulamaları için örnek alabilme
|
2- |
Gıda bileşenlerinin tayini için yapılan analizler konusunda bilgi sahibi olma.
|
3- |
Gıdalarda yapılan duyusal analizler konusunda bilgi sahibi olma.
|
4- |
Gıdalarda katkı ve kalıntı analizleri konusunda bilgi sahibi olma
|
5- |
Gıdalardaki kritik kalite kontrol analizleri konusunda bilgi sahibi olma.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
1
|
28
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
1
|
6
|
Ödevler
|
5
|
1
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
5
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
103
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
100
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yetim, H., Kesmen, Z., 2009. Gida Analizleri, Erciyes Universitesi Ders Yayinlari-163, Kayseri.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Nielsen, S.S. Food analysis. 2nd edition. 1998. Aspen Publishers, Gaithersburg,
2. Pomeranz, Y. and Meloan, C.E. 1994. Food Analysis, Theory and Practice. 3rd Ed. Chapman & Hall. New York.
|
|