Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK |
Birinci düzey |
TBİY 102 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ SEÇİL YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ SEÇİL YILMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözel, Elektronik Ortam Sunumları
|
Dersin amacı
|
Canlı bir organizmanın hücresel yapısı ve fonksiyonları ile hücrede meydana gelen metabolik süreçleri öğrenmek, temel moleküler ve genetik özelliklerini kavramak ve kalıtımın temel prensiplerini anlamak.
|
Dersin tanımı
|
Tıbbi Biyoloji ve Genetik
|
1- |
Giriş ve dersin tanıtımı
|
2- |
Hücre teorileri ve hücre çeşitleri
|
3- |
Hücresel organizasyon
|
4- |
Hücre çekirdeği
|
5- |
Genetik madde
|
6- |
Genom organizasyonu, DNA dizileri ve kromozom
|
7- |
DNA replikasyonu
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Gen ifadesi, transkripsiyon
|
10- |
Protein sentezi
|
11- |
Hücre döngüsü: Mitoz bölünme
|
12- |
Hücre döngüsü: Mayoz bölünme
|
13- |
Kalıtımın temel kavram ve prensipleri
|
14- |
Kanser moleküler biyolojisi
|
15- |
Beslenme genetiği
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Genel hücresel yapı ve temel özelliklerini tanımlayabilme
|
2- |
Genom organizasyonu ve kromozom yapısını kavrayabilme
|
3- |
DNA ve RNA yapıları ve çoğalmalarını açıklayabilme
|
4- |
Genetik bilginin nasıl aktarıldığı konusunda bilgi sahibi olma
|
5- |
Protein sentezini tanımlayabilme
|
6- |
Hücre genel yaşam döngüsünü öğrenebilme
|
7- |
Mitoz ve mayoz bölünmenin evrelerini kavrayabilme
|
8- |
Kalıtımın temel kavram ve prensiplerini açıklayabilme
|
9- |
Kanserin moleküler biyolojisi hakkında genel bilgi sahibi olma
|
10- |
Nütrigenetik ve nütrigenomik konuları hakkında bilgi sahibi olma
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
80
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Geoffrey M. Cooper & Robert E. Hausman. Çeviri Editörleri: Meral Sakızlı Ersan Kalay, Neşe Atabey, (2016) Hücre, Moleküler Yaklaşım. 7. Baskının Çevirisi; İzmir Tıp Kitabevi, ISBN 9786056681707, İzmir.
2.Hasan Veysi Güneş, (2013) Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi. 3. baskı, ISBN 978-605-134499-47-2, İstanbul.
3.Prof Dr.Halil Kasap (Editör), Prof Dr. Mülkiye Kasap, Prof. Dr. Osman Demirhan, Prof. Dr. Davut Alptekin, Doç. Dr. Ümit Lüleyap, Doç. Dr. Ayfer Pazarbaşı, Öğr. Gör. Dr. A. İrfan Güzel. (2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Nobel Kitabevi, ISBN 978-605-397-059-0, Adana.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İlgili makale ve Web sayfaları
|
|