Giriş | English

Lisans > Hukuk Fakültesi > Hukuk > HÜKÜMET SİSTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HÜKÜMET SİSTEMLERİ Birinci düzey SHK323 Seçmeli 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULKADİR SAKA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULKADİR SAKA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. EDA DEMİRSOY AŞIKOĞLU, ARŞ. GÖR. RUMEYSA İSPİR
Dersin veriliş şekli Sözlü-Yüz yüze
Dersin amacı Kuvvetler ayrılığı ilkesinin anlamını, önemini ve işlevini, devlet niteliğini taşıyan siyasi toplulukta birbirinden farklı kuvvetler bulunduğunu, bu kuvvetlerin yasama, yürütme ve yargı olarak üçe ayrıldığını, özgürlüklerin güvence altına alınabilmesi için, bu üç kuvvetin birbirinden bağımsız ellere verilmesi gerektiği temelini; siyasi rejimlerin belirlenmesinde yasama yürütme ilişkisinin esas alındığını, yasama yürütme arasındaki ilişkiler açısından erkler birliğini esas alan, erklerin sert bir biçimde ayrılığını esas alan ve de erklerin dengeli bir biçimde ayrılığını esas alan hükümet sistemlerini öğrencilere kavratmak.
Dersin tanımı Kuvvetler ayrılığına dayalı hükümet sistemlerinin öğretildiği ders.

Dersin içeriği
1- Dersin tanıtımı,genel bilgiler, giriş. Terminoloji bahsi.
2- Kuvvetler ayrılığı ilkesi,anlamı ve fikirsel temelleri. Hükûmet sistemlerinin tasnifi.
3- Genel olarak kuvvetler birliği ve ayrılığına dayalı hükûmet sistemleri.
4- Kuvvetler birliğine dayalı hükûmet sistemlerinin tipleri ve özellikleri.
5- Genel olarak kuvvetler ayrılığına dayanan hükûmet sistemi modelleri.
6- Kuvvetlerin yumuşak ve dengeli ayrılığına dayanan parlamenter sistem. Sistemin tarihi anlamı, ayrıcı özellikleri ve uygulamadaki yeri.
7- Kuvvetlerin sert ayrılığına dayanan başkanlık sistemi. Sistemin tarihi anlamı, ayırıcı özellikleri ve uygulamadaki yeri
8- Yarı başkanlık sistemi. Sistemin ayrıcı özellikleri, parlamenter sistem ve başkanlık sisteminden farkları ve uygulamadaki yeri.
9- Örnek ülkeler üzerinden başkanlık ve yarı başkanlık sistemleri ile parlamenter sistemin işleyişi.
10- Türk Anayasa tarihine hükûmet sistemleri perspektifinden bakış - 1: Genel giriş ve parlamenter gelenek.
11- Türk Anayasa tarihine hükûmet sistemleri perspektifinden bakış - 2: Yarı başkanlık sistemi.
12- Türk Anayasa tarihine hükûmet sistemleri perspektifinden bakış - 3: Başkanlık sistemi.
13- Kendine özgü bir başkanlık sistemi olarak Cumhurbaşkanlığı Hükûmet Sistemi.
14- Genel değerlendirme.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kuvvetler ayrılığı ilkesinin fikirsel temlerini ve önemini açıklayabilme
2- Siyasal rejimler olarak hükümet sistemlerinin sınıflandırılmasında yasama-yürütme arasındaki ilişkilerin niteliğini belirtebilme.
3- Erkler birliğini esas alan hükümet sistemlerini tasnif edebilme.
4- Erklerin kesin ayrılığına dayanan hükümet sistemlerini tasnif edebilme
5- Erklerin yumuşak ve dengeli ayrılığını dayalı hükümet sistemlerini bilme.
6- Güncel siyasal gelişmeler ışığında Türkiye''nin hükümet sisteminin niteliğini ve özelliklerini analiz edebilme.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2- Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
3- Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
4- Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
5- Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
6- Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
7- Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
8- Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
10- Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
11- Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
12- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
13- Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
14- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
15- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16- Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17- Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
18- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
19- Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
20- Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     50
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Prof. Dr. Faruk BİLİR: 100 Soruda Hükümet Sistemleri ve Başkanlık Sistemi
Yardımcı Kaynaklar Prof. Dr. Serap YAZICI, Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri.

Ders ile ilgili dosyalar