Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİMARLIK BİLGİSİ I |
Birinci düzey |
MİM113 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KEMAL DEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KEMAL DEMİR, DR. ÖĞR. ÜYESİ ÖZLEM ATAK DOĞAN, ARAŞ. GÖR. DR. ZEYNEP ARDA ERGEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik Ders Anlatımı
|
Dersin amacı
|
Mimarlığın bilgi alanının kapsamını ve içeriğini tanıtmaya çalışan ders öğrencinin bu kapsam üzerine yoğunlaşarak kendi eğilimlerini oluşturması ve tanımını yapmasını öngörmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Mimarlığı biçimlendiren faktörlerin tanıtılması ve mimarlığa ilişkin olarak işlev, biçim ve teknoloji gibi olguların tartışılması.
|
1- |
Dersin tanıtımı
Mimarlığın içeriği Mimarlığın meslek pratikleri alternatifleri, mimar profili tanımları, mimarlığın diğer disiplinlerle ilişkisi
|
2- |
Vitrivius, Neufert, Modulor’un eleştirisi
Toplumsal cinsiyet, biyolojik ve kültürel farklılıklar, sterotip insan tanımının eleştirisi(engelli, yaşlı, çocuk vb.)
|
3- |
Duyusal deneyimler, görme merkezli algı teorisinin eleştirisi.
Duyu/algı, hafıza ve deneyim üzerinden algı teorilerinin aktarılması (Ponty, Rasmussen, Pallasma,…) Beden mimarlık analojileri
|
4- |
Dans, müzik, performans, sinema/fotoğraf üzerinden hareketin (zamansallık) algılanması/tanımlanması/tartışılması/üretilmesi (koreografi ve notasyon)
|
5- |
Zamansal ilişkilerin diyagramatik olarak üretilmesi (Pina Bausch,…)
|
6- |
Nesneler üzerinden mekân kurma pratikleri. Eylemlerin kaydedilmesi. Territorial / Personal space
|
7- |
RESMİ TATİL
|
8- |
Mekân nedir? Mekânın örnekler üzerinden çözümlenmesi
Mekânın farklı/alternatif tanımlamaları.
Mekân tanımlarının farklı isimler üzerinden tartışılması.
Sinematik mekân, toplumsal-sosyolojik mekân, kentsel-fiziksel mekân (Tati-Playtime, My Uncle, Arredamento mimarlık filmleri listesi,
Archdaily 2018 mimarlık filmleri linkleri, Zumpthor Therma Vals)
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
Boşluk olarak mekân: Boşluğun mekân olarak tariflenmesinin mimarlık tarihindeki seyri, kentsel ve mimari ölçekte boşluk tanımı
|
11- |
Mekânı kuran bileşenler
Güncel örnekler üzerinden mekân kurgusunu çözümlemek/tariflemek. Mekânın uygulanmış projeler üzerinden deneyimlenmesi/ gezi.
Farklı mekân türleri içeren örneklerin karşılaştırılması / sınıfta etüdler ve öğrencilerin kendi bulacakları örneklerin tartışılması.
|
12- |
Mekânın karakteristikleri (açık, yarı açık, kapalı) Kuşatılmışlık (enclosure) hissi
|
13- |
Mekân hiyerarşisi, hareket/eylem- ilişki, mekansallığın farklı kademeleri üzerinden tartışılması
|
14- |
Mimari tasarımda mekânın organizasyonu ve ilişkileri: ilişkisellikler; deneyimlenen bir mekânın organizasyon şemasını üretmek, mekânlar arası görsel, hacimsel işlevsel ilişkilerin çözümlenmesi (örnek üzerinden çeşitli araçlarla)
|
15- |
Örneklere ilişkin üretimler üzerinden analitik çözümleme ve tartışma.
|
16- |
Bağlam-çevre-kent; incelenen örnek üzerinden çevre ilişkilerinin kurulum yöntemlerinin/stratejilerinin geliştirilmesi.
|
17- |
.
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Mimarlığın kapsamına ilişkin genel bilgi edinir
|
2- |
Deneyim ve algının, mekanı anlamadaki etkinliğini kavrar
|
3- |
Hareket ve zaman ilişkisini öğrenir
|
4- |
Mekanı oluşturan bileşenleri öğrenir
|
5- |
Mekanın karakteristiklerini örnekler üzerinden çözümler
|
6- |
Mekan çevre ilişkisini kavramaya başlar
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
1
|
5
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
1
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
49
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
kaynaklar
Jean Baudrillard, Jean Nouvel, 2011, Tekil Nesneler, YEM Yayınları, İstanbul.
Andrew Ballntyne, Mimarlar İçin Deleuze ve Guattari, 2010. Yem Yayınları, İstanbul.
John Berger, 2011, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
İhsan Bilgin, 2015, Mimarın Soluğu, Metis, İstanbul
Philippe Boudon, 2015, Mimari Mekan Üzerine, Janus, istanbul
Italo Calvino, 1994, Amerika Dersleri, Can Yayınları, İstanbul.
Italo Calvino, 1990, Görünmez Kentler, Remzi Kitapevi, İstanbul.
John Berger, 2011, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
Gilles Deleuze, Francis Bacon; Duyumsamanın Mantığı, 2014, Norgunk Yayıncılık, İstanbul. (VIII. Bölüm Kuvvetleri Resmetmek ve XI. Bölüm Resmetmenin Öncesinde Resim)
Saint Exupery,1995, Küçük Prens, Oda Yayınları, İstanbul.
M. Ergüven, 1998, Görmece, Metis, İstanbul.
M. Ergüven, 2002, Kurgu ve Gerçek, Gendaş Kültür, İstanbul.
Kari Jormakka, 2012, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, YEM Yayınları, İstanbul.
Rem Koolhaas, Bruce Mau, 1995, S,M,L,XL, 010 Publishes, Rotterdam.
Aykut Köksal, 1994, Zorunlu Çoğulluk, ATT Yayınları, İstanbul.
Gordon Matta-Clark, 2012, Lemis Yayın, İstanbul.
Maurice Merleau-Ponty, 2014, Algılanan Dünya, Metis, İstanbul.
Juhani Pallasmaa, 2011,Tenin Gözleri, YEM Yayınları, İstanbul.
Georg Perec, 2017, Mekan Feşmekan, Everest Yayınları, İstanbul.
C. de Portzamparc, P. Sollers, 2010, Görmek ve Yazmak, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
C. P. Snow, 1999, İki Kültür, Tübitak, Ankara.
C. Norberg Schulz, 1971, Existence, Space & Architecture, Studio Vista, London.
Alvaro Siza, 2011, Apaçıklığı İmgelemek, Janus, İstanbul.
Bülent Tanju, 2003, Mimarlıkta Sıfır Noktasını Aramak, Akın Nalça Kitapları, İstanbul.
Uğur Tanyeli, 2011, Rüya, İnşa, İtiraz, Boyut Yayıncılık, İstanbul.
Uğur Tanyeli, Yıkarak Yapmak, 2017, Metis, İstanbul. (XV. Bölüm Biçimi Değil Süreci Tasarlamak)
T. Thiis-Evensen, 1989. Archetypes in Architecture, Oxford University Press, NY.
Bernard Tschumi, 2018, Mimarlık ve Kopma, Janus, İstanbul.
Ertuğ Uçar, 2014, Ormanda Kaybolmak, Alef Yayınevi, İstanbul.
O. M. Ungers, 2013, Kent Metaforları, Lemis, İstanbul.
Pier Vittorio Aureli, 2015, Az Yeterlidir, Lemis Yayın, İstanbul.
|
|