Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİZANS SANATI VE MİMARİSİ I |
Birinci düzey |
MİM S126 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ LEYLA KADERLİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Online
|
Dersin amacı
|
Geç antik Çağdan başlayarak kentin planı, surlar, anıtlarının araştırılması; Erken Bizans devletinin siyasi, kültür ve sanat olaylarının mimariye yansımaları,
Özellikle Justinianus dönemi imar ve sanat faaliyetleri Başkent örnekleri Anadolu''''daki ve yakın çevredeki örnekler karşılaştırılarak incelenmesi
|
Dersin tanımı
|
4- 7 yy. arasındaki tarihi süreç içinde Doğu Roma İmparatorluğu''''nun günümüze gelen kültürel mirası tanıtmak, tanıtma yoluyla öğrencinin koruma bilincini oluşturmaktır. Yoğun olarak Türkiye''''deki anıtsal eserlerin tarihi ve sosyal önemini kavratmaktır. Bizans''''ın başkenti Konstantinopolis''''in kuruluşu kentin tarihi öyküsü, bugün hala bir kısmı mevcut olan eserlerin özelliklerini ve önemini aktarabilmektir.
|
1- |
GEÇ ANTİK ÇAĞ- BİZANS SANATI VE MİMARİSİNE GİRİŞ
|
2- |
BİZANS SANATI VE MİMARİSİ II-ERKEN HRİSTİYANLIK, MİMARİYE YANSIMASI
|
3- |
BİZANS SANATI VE MİMARİSİ III-ERKEN BİZANS MİMARİSİ VE ÇEŞİTLİLİĞİ
|
4- |
ERKEN BİZANS DÖNEMİ BAZİLİKALARI, AVRUPA, ORTA DOĞU,VE ANADOLU ÖRNEKLERİ
BAZİLİKAL PLAMNIN GELİŞİMİ
|
5- |
ERKEN BİZANS MİMARİSİ ÖNEMLİ ANADOLU, SURİYE AVRUPA-İTALYA ÖRNEKLERİ
(Niğde Konstantin ve Helena Kilisesi, Aksaray Kızıl Kilise, Alahan Manastırı Ravenna St. Vitale, St. Apollinare in Nouvo, St. Apollinare in Classe
|
6- |
BİZANS DÖNEMİ DİNİ MİMARİSİ MERKEZİ PLANLI YAPILAR
|
7- |
ORTA BİZANS DÖNEMİ MİMARİSİ PLAN TİPOLOJİLERİ, ÖRNEKLER
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
GEÇ BİZANS DÖNEMİ MİMARİSİ PLAN TİPOLOJİLERİ, ÖRNEKLER
|
10- |
BİZANS- İSTANBUL SİVİL-ASKERİ-ANITSAL MİMARLIK ÖRNEKLERİ: SURLAR, SARAYLAR, SU YOLLARI, ANITLAR, KAPILAR, SÜTUN VE DİKME TAŞLAR, FORUMLAR
|
11- |
BİZANS YAPILARI ÖRNEKLER SUNUM
|
12- |
BİZANS YAPILARI ÖRNEKLER SUNUM
|
13- |
BİZANS YAPILARI ÖRNEKLER SUNUM
|
14- |
BİZANS YAPILARI ÖRNEKLER SUNUM
|
15- |
BİZANS YAPILARI ÖRNEKLER SUNUM
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bizans Sanat, Mimari ve Kültürün gelişim sürecine yön veren temel kavramların tanınması
|
2- |
Bizans Sanatı ve Mimarisinin dönemlerin özellikleri, mekan tipolojilerine katkısı, mekan algısı ve kullanımının toplumsal kültürel boyutları üzerine düşünme,sonuç çıkarabilme,yorum yapabilme
|
3- |
Bizans Sanat ve Mimarisinin dönemlere örnek oluşturacak başlıca yapıtlar ve bunların özellikleri konusunda kültürlenme
|
4- |
Bizans- Anadolu Kültürlerinin günümüz tasarımlarına yansımaları, dönemlerinin mimari yapı ve mekan anlayışının gelişimi ve ışık tutan yönlerinin anlaşılması
|
5- |
Bizans ve sonrasında Anadolu da kullanılmaya devam eden malzeme ve yapım teknikleri incelenmesi
|
6- |
Mimarlık Tarihi açısından mimarlığın gelişiminde Bizans mimarisinin katkısı
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
9
|
2
|
18
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
2
|
2
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
9
|
2
|
18
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Cyril Mango, Bizans Mimarisi; Krautheimer, Byzantine Architecture; Robert Ousterhout, Bizans Yapı Ustaları, Aurel Cameron, Bizanslılar; Celalettin Basık, hiç Bizans Olmadı I, II; Judith Herrin, Bizans
|
|