Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MOLEKÜLER BİYOLOJİ |
Birinci düzey |
GZM 213 |
|
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HASAN PINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Kahraman Gürcan, Dr.
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Biyolojinin merkezi doğması olan DNA-RNA-Protein sıralamasında geçen tüm moleküler olayları detaylı irdelemek
|
Dersin tanımı
|
DNA'nın keşfi ve öncesinde yapılan çalışmalar, DNA replikasyonu, DNA paketlenmesi, RNA'ların görevleri, biyosentezleri, transkripsiyon ünitesi ve gen kavramını, protein sentezi dersin konusudur.
|
1- |
Gen nedir, Gen yerine transkripsiyon ünitesi birimi neden tercih edilir
|
2- |
DNA''nın yapısı: Friedrich Miescher, Phoebus Levene ve Erwin Chargaff''ın çalışmaları
|
3- |
Kalıtım materyalının keşfedilmesi: Frederıck Grıffıth, Oswald Avery , Alfred Hershey Ve Martha Chase’in deneyleri
|
4- |
DNA''nın ikili sarmal yapısı: Linus Pauling, Watson ve Crick
|
5- |
Ökaryot ve prokaryotlarda DNA replikasyonunun önemli olayları
|
6- |
Ökaryotlarda genom pakatleme ve kompleksitesi: genom büyüklükleri, gen sayıları ve biyolojik kompleksite arasındaki ilişki
|
7- |
Prokaryotlarda super sarmal yapı
|
8- |
DNA Replikasyonu Ve Mutasyon Nedenleri
|
9- |
DNA Delesyonu , duplikasyonu ve İlişkili Genetik Hastalıklar
|
10- |
RNA dünyası, küçük RNA''lar
|
11- |
RNA dünyası, tRNA, rRNA ve mRNA''lar
|
12- |
RNA''ların kimyasal yapıları
|
13- |
Transkripsiyon
|
14- |
Translasyon
|
15- |
Prokaryotlarda gen regülasyonu: Operon sistemi
|
16- |
Ökaryotlarda gen regülasyonu
|
17- |
Transpozonlar ve Genomlardaki diğer haraketli elementler
|
18- |
Bitki genomlarının genel özellikleri
|
19- |
-----
|
20- |
-----
|
1- |
Merkezi doğmanın olaylarına (replikasyon, transkripsiyon ve translasyon) ve moleküllerine hakim olmak
|
2- |
Gen ve transkripsiyon ünitesi ve kontrol elementlerini anlama
|
3- |
Gen regülasyonunu anlama
|
4- |
Genom yapısını, paketlenmesini ve elastikiyetini anlama
|
5- |
----
|
6- |
-----
|
7- |
----
|
8- |
-----
|
9- |
-----
|
10- |
-----
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
8- |
7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
9- |
7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
10- |
7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
11- |
8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
12- |
8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
13- |
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
14- |
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
15- |
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
3
|
14
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
14
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
14
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
14
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
128
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
--
|
Yardımcı Kaynaklar
|
--
|
|