Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sosyal Bilgiler Öğretmenliği > ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ 2
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ 2 Birinci düzey GK 102 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. EMİNE GÜLDÜOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ERÜZEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ERÜZEM
Dersin veriliş şekli UZAKTAN EĞİTİM
Dersin amacı Bu dersin genel amacı; Öğrencilerini Atatürk ilke ve inkılâpları doğrultusunda Atatürk milliyetçiliğine bağlı; Türk Milletinin milli, ahlaki, manevi ve kültürel değerlerini benimsemiş, evrensel ve çağdaş gelişmelere açık nesiller yetiştirmektedir.
Dersin tanımı Atatürk inkılâpları, * Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası * Atatürk İlkeleri * 1938 sonrasında Türkiye ve dünyadaki siyasal gelişmeler

Dersin içeriği
1- Siyasî alanda yapılan inkılâplar (Saltanatın kaldırılması, Ankara''''nın başkent oluşu, Cumhuriyetin ilanı ve Halifeliğin kaldırılması)
2- Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası''''nın kuruluşu, Şeyh Sait İsyanı, Takrir-i Sükûn yasası ve Atatürk''''e suikast teşebbüsü
3- Serbest Cumhuriyet Fırkası''''nın kuruluşu, İzmir mitingi, Fırkanın kapanışı, Menemen ve Bursa olayları
4- 1924 Anayasası, diğer anayasalar, Hukuk alanındaki gelişmeler, Toplumsal hayatın düzenlenmesi ile ilgili inkılâplar ve Türkiye Cumhuriyeti''''nin laikleşme süreci
5- Eğitim ve Kültür alanında gerçekleştirilen inkılâplar (Tevhid-i Tedrisat kanunu, Latin harflerinin kabulü, Millet mektepleri, Türk Tarih ve Dil kurumlarının kurulması ve faaliyetleri, Türk tarih tezi, güneş-dil teorisi, 1933 Üniversite reformu, Halkevleri), Sağlık alanındaki gelişmeler
6- İzmir İktisat Kongresi, Cumhuriyetin ilk yıllarında ekonomi politikası, 1929 Dünya Ekonomik Buhranı''''nın yansıması olarak Türkiye''''de devletçi ekonomi politikalarının gündeme gelmesi ve I. Beş Yıllık Kalkınma Programı
7- Atatürk döneminde Türk dış politikası (1923-1938 döneminde Türk-İngiliz, Türk-Sovyet, Türk-Fransız, Türk-İtalyan ilişkileri, Komşularla münasebetler, Balkan ve Sadabat Paktı)
8- Ara Sınav
9- Atatürkçü Düşünce Sistemi''''nin tanımı, kapsamı, Atatürk İlkeleri (Cumhuriyetçilik, Laiklik, Milliyetçilik, Halkçılık, Devletçilik, İnkılâpçılık) ve bu ilkelere yönelik tehditler
10- Atatürk''''ten sonraki Türkiye (İnönü''''nün cumhurbaşkanlığı, II. Dünya Savaşı ve Türkiye, Demokrat Parti''''nin kuruluşu ve çok partili hayata geçiş)
11- Demokrat Parti''''nin iktidar yılları, Türkiye''''nin Nato''''ya girişi ve 27 Mayıs 1960 askerî müdahalesi
12- 1960’lı ve 70’li yıllar boyunca Türkiye’deki siyasi gelişmeler (1961 Anayasası, Adalet Partisi İktidarı, 12 Mart 1971 muhtırası, koalisyon yılları, sağ-sol çatışması)
13- 12 Eylül 1980''''den günümüze Türkiye''''de iç siyaset gelişmeleri (12 Eylül askeri müdahalesinden sonra ülkenin durumu, sivil idareye dönüş, Anap iktidarı ve koalisyonlar, siyasi ve ekonomik krizler, askerin sivil idareye müdahaleleri)
14- 1960''''dan günümüze Türkiye''''nin dış politikası (Soğuk savaş sürecinde Türkiye, Avrupa birliği ile gelişmeler, Kıbrıs Barış Harekâtı, komşularla münasebetler)
15- Yarıyıl Sonu Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Atatürk İnkılâpları’nı kavrar.
2- Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası’nı açıklar.
3- Atatürk İlkeleri’nin Türk tarihi açısından önemini açıklar.
4- İkinci Dünya Savaşı ve sonrasında Türkiye ve dünyadaki siyasal gelişmeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur.
5-
6- --
7- --
8- --
9- --
10- --

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2- Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3- Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4- Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5- Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6- Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7- Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8- Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9- Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10- Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11- Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12- Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13- Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14- Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15- Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19- Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Mehmet Alpargu-İsmail Özçelik-Nuri Yavuz, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Ankara, 2003.
Yardımcı Kaynaklar Atatürk? maddesi, İslam Ansiklopedisi, Millî Eğitim Bakanlığı, Ankara, 1990. Atatürk İnkılabı, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1990. Atatürkçülük, I, II, III, Genelkurmay Başkanlığı, Ankara, 1983. Ergün Aybars, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, İzmir, 1987. Meclis-i Mebusan Zabıt Cerideleri Türkiye Büyük Millet Meclisi Zabıt Ceridesi

Ders ile ilgili dosyalar