Giriş | English

Lisans > Ziraat Fakültesi > Zootekni > ÜREME BİYOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÜREME BİYOLOJİSİ Birinci düzey ZT 327 Zorunlu 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Fizyoloji, Çiftlik Hayvanları Anatomisi, Hayvan Yetiştirme İlkeleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MAHMUT KALİBER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. MAHMUT KALİBER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Üreme Biyolojisi ile ilgili kuramsal ve uygulanabilir temel bilgi ve becerileri kazandırmak ve ayrıca erkek ve dişi üreme organlarının anatomisi, üreme hormonlarının tanımı ve üreme organlarının fizyolojisi ile ilgili bilgi sahibi olma olanağı sunmaktır
Dersin tanımı Diğer bazı memeli hayvanlarla beraber özellikle çiftlik hayvanlarının üreme organları ve fonksiyonlarını ve üreme alanında kullanılan teknikleri öğrenme ve bu bilgileri kullanarak çiftlik hayvanlarının üremesinin etkin hale getirilmesi

Dersin içeriği
1- Üremenin önemi
2- Dişi üreme sistemi
3- Erkek üreme sistemi
4- Gametogenez (spermatogenez, oogenez) ve cinsiyetin belirlenmesi
5- Sperm ve özellikleri
6- Üreme hormonlarının tanımlanması ve üreme fizyolojisindeki önemleri
7- Çiftlik hayvanlarında üremenin hormonal mekanizması
8- Ara sınav
9- Dişi ve erkek hayvanda hipotalamus-hipofiz-gonad aksının fizyolojisi ve kontrolü
10- Memeli dişi çiftlik hayvanlarında kızgınlık döngüsü ve fizyolojisi
11- Memelilerde eşeysel davranışlar
12- Embriyonik gelişim ve gebelik
13- Türlere göre gebeliğin ve doğumun endokrinolojisi
14- Laktasyon fizyolojisi
15- Dişi ve erkek çiftlik hayvanlarında üreme kusurları
16- Yarıyıl sonu sınavı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Erkek ve dişi üreme organlarının anatomisi hakkında bilgi sahibi olunur
2- Hormonların sınıflandırılması, etki mekanizmaları ve yaşam devreleri konusunu bilir
3- Memeli dişi çiftlik hayvanlarında kızgınlık döngüsü ve fizyolojisini bilir
4- Gebelik, doğum ve laktasyon hakkında bilgi sahibi olur
5- Üremeyi etkileyen unsurları ve ekonomi ile olan ilişkisini öğrenir
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
2- Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
3- Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
4- Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
5- Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
6- Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
7- Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
8- Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
9- Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
10- Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
11- Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
12- Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
13- Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
14- Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 1 6
Ödevler 4 1 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 3 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 1 2 2
Arazi çalışması 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     60
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1) Kaymakçı, M. 2002. Üreme Biyolojisi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 503, İzmir. 2) Yilmaz, B. 1999. Hormonlar ve Üreme Fizyolojisi. Ankara Üniversitesi Veterinerlik Fakültesi Yayınları, Feryal Matbaacılık, Ankara. 3) Hafez, E.S.E. 1987. Reproduction in Farm Animals. Lea and Febiger, Philadelphia, USA.
Yardımcı Kaynaklar 1) King, G.J. 1993. Reproduction in Domesticated Animals. Elsevier Science, New York, USA.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  Ders ile ilgili materyallere dersi veren öğretim üyesinin Akademik Veri Sistemi (Avesis) üzerinden ulaşılabilir.