Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÖZLEM SÜMENGEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr. Özlem SÜMENGEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Öncelikli olarak “Enerji kaynaklarının bilinçli tüketilmesi” kavramının ele alınarak binalarda aydınlatma sistemi tasarımı aracılığı ile görsel konfor koşulları ve mimari gereksinimlerin karşılanarak enerji etkin tasarım bilincinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bununla beraber öğrencinin Türkiye ve Dünyadaki mevcut standart ve yönetmelikleri farkındalıkla ele alarak, aydınlatma sistemini simulasyon ve hesap yöntemleri ile değerlendirilebilme yetisi elde etmesi hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında, binalarda enerji verimli sistemlerin oluşmasında aydınlatma tasarımı üzerinde yoğunlaşarak, yapılarda görsel konfor koşulları çerçevesinde; yapma aydınlatma tasarımı parametrelerinin tanıtılması, Simulasyonlar ve hesap yöntemleri ile binaların aydınlatma enerji performansının, BEP-TR (Binalarda Enerji Performans Yönetmeliği) çerçevesinde değerlendirilmesi ele alınacaktır.
|
1- |
Dersin Tanıtılması ve ilgili kaynakların belirtilmesi
|
2- |
Aydınlatma Tasarımının amaçları ve enerji etkin kavramının tanıtılması.
|
3- |
Görsel Konfor Koşullarının ve Yapma Aydınlatma Kriterlerinin tanıtılması Ödevlerin verilmesi sunum konularının tartışılması
|
4- |
Doğal Aydınlatma Kriterlerinin tanıtılması
|
5- |
Aydınlatma Enerji Performansına ilişkin uluslararası standartlar ve yönetmelikler - sunumlar-1
|
6- |
Akıllı camlar cephe sitemleri -Binalarda Günışığına bağlı Enerji Performansı -sunumlar 2
|
7- |
Ulusal Binalarda Enerji Performans Yönetmeliği -BEP-TR-yönetmeliğinin tanıtılması- sunumlar 3
|
8- |
Ulusal Binalarda Enerji Performans Yönetmeliği-BEP-TR-aydınlatma hesap yöntemlerine giriş-sunumlar 4
|
9- |
Ulusal Binalarda Enerji Performans Yönetmeliği-BEP-TR-aydınlatma hesap yöntemlerine giriş-sunumlar 5
|
10- |
Geleneksel konutlarda ve tarihi çevre ören yeri aydınlatmasında enerji performansı ve görsel konfor -sunumlar 6
|
11- |
ARASINAV TESLİMİ
|
12- |
Seçilen bina tipolojisi üzerinde aydınlatma enerjisi tüketiminin hesaplanması ve bina enerji performansının belirlenmesi ve tasarım çalışmaları ile ilgili ön çalışmalar
|
13- |
Seçilen bina tipolojisi üzerinde ölçüm analizleri
|
14- |
Seçilen bina tipolojisi üzerinde aydınlatma enerjisi tüketiminin hesaplanması ve bina enerji performansının belirlenmesi ve tasarım çalışmaları ile ilgili kritikler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Binalarda Enerji verimliliği tanımının detaylı olarak kavrar
|
2- |
Aydınlatma tasarımının enerji verimliliğindeki önemi ve görsel konfor şartları ile beraber ele alınmasını kavrar
|
3- |
Uluslararası standartların ve yönetmeliklerin devamında Ulusal yönetmeliklerimizin kavranması, geliştirilmesi gereken yönlerini tartışabilme becerisi kazanır.
|
4- |
Yapılan ödevler ve simulasyonlar neticesinde enerji verimliliği konusunun tasarım sürecinde ele alınması gerekliliğini kavrar.
|
5- |
Karbon ayak izi ve iklim değişikliği bağlamında alınması gereken önlemleri öğrenir
|
6- |
Çevre duyarlılığı edinir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mimari Tasarım
|
|
2- |
Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
|
|
3- |
Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
|
|
4- |
Mimarlık Tarihi
|
|
5- |
Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
|
|
6- |
Malzeme Bilgisi
|
|
7- |
Kentsel Tasarım/Şehircilik
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
3
|
8
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
10
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
5
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
6
|
5
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
192
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
BEP-TR Binalarda Enerji Performans Yönetmeliği
|
Yardımcı Kaynaklar
|
EN 15193, Aydınlatma Tekniği, Muzaffer Özkaya, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2000 Architectural Lighting Design, Judith Jones,1990 Steffy, G.R., Architectural Lighting Design, Van Nostrand Reinhold Company, New York, 1990 PLD –Professional Lighting Design –Türkiye –Dijital-Basılı aylık dergi
|
|