Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İKLİM GAZETECİLİĞİ |
Birinci düzey |
GAZ459 |
Seçmeli |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MELTEM ŞAHİN HASSAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MELTEM ŞAHİN HASSAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
KONFERANS
|
Dersin amacı
|
Öğrencileri, antroposen etkiyle hızlanan iklim krizinin gezegende yarattığı tahribatın düzeyi ve sonuçları hakkında bilgilendirmek, farkındalık oluşturmak ve bunlarla birlikte bu krizin tüm sonuçları ve çözümleri hakkında öğrencilerin haber hikayeleri üretebilmelerini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
İklim gazeteciliği dersi, ekolojik çöküşten yükselen deniz seviyelerinin tehdidine kadar iklim krizinin etkilediği her alandaki gelişmeleri haberleştirmek amacında olan bir gazetecilik uzmanlık türünü anlatır.
|
1- |
İklim krizi nedir? İnsan hayatını nasıl etkiliyor?
|
2- |
İklim haberciliği nedir? Amacı nedir?
|
3- |
İklim krizini anlatan belgesel: HOME
|
4- |
İklim nasıl ısınıyor? Emisyonlar ve sera gazlarını öğrenmek.
|
5- |
Dünyada ve Türkiye''de iklim krizi
|
6- |
İklim krizi haber hikayelerinde kullanılacak kaynaklar: IPCC, WMO, FAO, UNESCO, UNEP.
|
7- |
iklim değişikliği ile ilgili politika süreçleri: BM İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi, Viyana Sözleşmesi, Kyoto Protokolü, Paris Anlaşması, COP Toplantıları.
|
8- |
İklim haberciliğinde bilinmesi gereken terimler.
İklimle ilgili çalışan STK''lar.
|
9- |
Vize
|
10- |
Türkiye''de iklim haberciliğinin seyri. İklim haberciliği yapan oluşumlar.
|
11- |
İklim haberlerinde nelere dikkat edilmeli?
|
12- |
iklim haberlerinin destekleyici gücü: İklim görselleri
|
13- |
Dünyadan iklim haber örnekeleri incelemesi
|
14- |
Türkiye''''den iklim haber örnekleri incelemesi
|
15- |
İklim haberleri üzerine analiz
|
16- |
İklim haberleri üzerine analiz
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler, iklim krizinin ne olduğunu ve nasıl oluştuğunu öğrenir ve farkındalık kazanır.
|
2- |
Öğrenciler iklim krizinin farkında olarak, bu krizin insan hayatına, doğaya, ekonomi ve sosyal politikalara olan etkilerini öğrenir ve gelecekte olacaklar konusunda fikir kazanır.
|
3- |
Öğrenciler, iklim haber hikayeleri oluşturmanın önemini ve bu hikayelerde bilimsel kaynak kullanmayı öğrenir.
|
4- |
Öğrenciler, iklim kriziyle ilgili haber hikayeleri oluşturmayı öğrenir.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
4
|
40
|
Ödevler
|
6
|
2
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kurnaz, Levent. (2019). Son Buzul Erimeden. Doğan Kitap.
Gazeteciler İçin İklim Krizi Terimleri. Ekosfer, iklim Haberciliği Ağı.
İklim Kirizi Haberlerini Nasıl Yazmalı?. Ekosfer, İklim Haberciliği Ağı.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kolbert, Elizabeth.(2016). Altıncı Yok Oluş. Okyanus Yayınları.
|
|