Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HALK OYUN VE SPORLARI |
Birinci düzey |
THB 216 |
Seçmeli |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
BİLGİSAYAR İŞLETMENİ RAŞİT ÇÖLOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr. Aida Babutcu
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün (Çevrimiçi uzaktan eğitim)-Sözlü anlatım, ekran sunumu ve münazara.
|
Dersin amacı
|
Türk Halk oyunları ve geleneksel Türk sporları hakkında temel bilgileri öğretmek, geleneksel oyun ve spor türlerini tarihi ve kültürel yönleriyle incelemek.
|
Dersin tanımı
|
1. Tarih boyunca savaşçılığıyla ön plana çıkmış Türklerin milli mizaçla eğlenceli idmana dönüştürdüğü halk sporlarını kavram ve tür özellikleriyle tanıtmak;
2. Türk halk Oyunlarını tarihçesi, kültürümüzdeki yeri ve önemi ile birlikte tanıtmak.
|
1- |
Oyun kavramı, halk oyunlarının folklor içerisindeki yeri, kökeni, tarihi gelişimi ve önemi.
|
2- |
Halk oyunlarının sınıflandırılması.
|
3- |
Halk oyunlarında kullanılan çalgılar.
|
4- |
Halk oyunları giysileri.
|
5- |
Halk oyunlarının sahnelenmesi.
|
6- |
Halk oyunlarının öğretiminde yöntem ve teknikler.
|
7- |
Türk halklarına özgü yöresel oyunlar ve etkileşim.
|
8- |
Ara Sınav Haftası
|
9- |
Spor ve hareket tarihi, eski Türklerde spor (at kültürü ve atlı sporları, doğa sporları - güreş, avcılık, okçuluk, seğirtmek, koşu, kayak ve b.)
|
10- |
Türk boylarında, Selçuklularda spor ve çevresel coğrafi etkileşim.
|
11- |
Osmanlı döneminde spor.
|
12- |
Cumhuriyet döneminde spor (İdman cemiyetleri, spor kuruluşları ve federasyonları, spor eğitim merkezleri v. b.)
|
13- |
Türk sporunda Atatürk, geleneksel Türk sporlarının günümüzdeki durumu: değişim/dönüşüm, TMOK.
|
14- |
Genel tekrar.
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Final)
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Oyun türü teorisi hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2- |
Müzikle, halk oyunlarıyla ve halk oyunları çevresiyle bilinçli, bilgili ve etkili bir iletişim içine girebilme.
|
3- |
Yöresel halk oyunlarının teşekkülü, karakteristik özellikleri, hareket tekniği hakkında bilgi sahibi olmak.
|
4- |
Türk Halklarının geleneksel spor oyunları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5- |
Geleneksel halk spor türlerini tanımak, teşekkül ve özelliklerini öğrenmek.
|
6- |
Halk sporlarının tarihsel-kültürel gelişimini incelemek ve kavramak.
|
7- |
Türkiye’de modern sporun ve olimpizmin doğuşunu kültürel miras olarak değerlendirebilmek.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
|
|
2- |
Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
|
|
3- |
Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
|
|
4- |
Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
|
|
5- |
Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
|
|
6- |
Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
|
|
7- |
Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
|
|
10- |
Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
|
|
11- |
Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
|
|
12- |
Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
|
|
13- |
Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
|
|
14- |
Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
|
|
15- |
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
|
|
16- |
Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
|
|
17- |
Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
1
|
4
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Demirsipahi, Cemil (1975).Türk Halk Oyunları. Ankara: Tarih Kurumu Basımevi.
Şenol, Ahmet (1993).Halk Oyunları. Folklor Araştırmaları Kurumu Yayınları:19.
And, Metin (2003).
Güven, Özbay. (1992). Türklerde Spor Kültürü. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 57.
Oyun ve Bügü. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Akyıldız, Naciye (1981).Türk Halk Oyunları. İstanbul: Yapa Yayınları.
Ataman, Sadi Yaver (1975).100 Türk Halk Oyunları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Ay, Gökten (1990). Folklora Giriş. İstanbul: PanYayıncılık.
Çıblak, Nilgün (1999)."İçel-Mut Çömelek Köyü Köy Seyirlik Oyunlarından Saya Oyunu". III. Uluslararası Çukurova Halk Kültürü Bilgi Şöleni Bildiriler. Adana: Adana Valiliği.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mahmud, Kaşgarlı. (1947). Divanü Lügati’t Türk. (Çev: Besim Atalay). Ankara.
Eberhard, Wolfram. (1940). Çin Kaynaklarına Göre Türkler ve Komşularında Spor. Ülkü, cilt: 15.
Güven, Özbay. (1988). Türklerde Pehlivanlık. Türk Dünyası Araştırmaları, no: 56.
Kepecioğlu, Kamil. (1935). Türklerde Spor. Bursa.
Ercilasun, Ahmet Bican (1991). “Oynamak”. Ankara: Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, 668-671.
Ercilasun, Ahmet Bican (1991). “Oyun”. Ankara: Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, 668-671.
Eroğlu, Türker (1994). “İnsan ve Oyun”.Kayseri: Oyun, Dans ve Halk Oyunları, 3.
Şenol, Ahmet (1997). “Halk Kültürü Olarak Halk Oyunlarının İç Dünyası ve Bu Pencereden Anlamı”. İçel Kültürü Dergisi, S: 51, 29-30.
Gerek, Zinnur (1997). Türk Halk Oyunlarının Tarihsel Gelişimi. İstanbul: İstanbul Teknik ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
Çıblak, Nilgün (2005). Mersin Tahtacıları -Halkbilimi Araştırmaları-. Ankara: Ürün Yayınları.
Çobanoğlu, Özkul (1999). Türk Halk Bilimi Kuram Ve Yöntemlerine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
Çıblak, Nilgün (2005). Mersin Tahtacıları -Halkbilimi Araştırmaları-. Ankara: Ürün Yayınları.
Çobanoğlu, Özkul (1999). Türk Halk Bilimi Kuram Ve Yöntemlerine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
|
|