Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > HALK OYUN VE SPORLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HALK OYUN VE SPORLARI Birinci düzey THB 216 Seçmeli 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör BİLGİSAYAR İŞLETMENİ RAŞİT ÇÖLOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç.Dr. Aida Babutcu
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Örgün (Çevrimiçi uzaktan eğitim)-Sözlü anlatım, ekran sunumu ve münazara.
Dersin amacı Türk Halk oyunları ve geleneksel Türk sporları hakkında temel bilgileri öğretmek, geleneksel oyun ve spor türlerini tarihi ve kültürel yönleriyle incelemek.
Dersin tanımı 1. Tarih boyunca savaşçılığıyla ön plana çıkmış Türklerin milli mizaçla eğlenceli idmana dönüştürdüğü halk sporlarını kavram ve tür özellikleriyle tanıtmak; 2. Türk halk Oyunlarını tarihçesi, kültürümüzdeki yeri ve önemi ile birlikte tanıtmak.

Dersin içeriği
1- Oyun kavramı, halk oyunlarının folklor içerisindeki yeri, kökeni, tarihi gelişimi ve önemi.
2- Halk oyunlarının sınıflandırılması.
3- Halk oyunlarında kullanılan çalgılar.
4- Halk oyunları giysileri.
5- Halk oyunlarının sahnelenmesi.
6- Halk oyunlarının öğretiminde yöntem ve teknikler.
7- Türk halklarına özgü yöresel oyunlar ve etkileşim.
8- Ara Sınav Haftası
9- Spor ve hareket tarihi, eski Türklerde spor (at kültürü ve atlı sporları, doğa sporları - güreş, avcılık, okçuluk, seğirtmek, koşu, kayak ve b.)
10- Türk boylarında, Selçuklularda spor ve çevresel coğrafi etkileşim.
11- Osmanlı döneminde spor.
12- Cumhuriyet döneminde spor (İdman cemiyetleri, spor kuruluşları ve federasyonları, spor eğitim merkezleri v. b.)
13- Türk sporunda Atatürk, geleneksel Türk sporlarının günümüzdeki durumu: değişim/dönüşüm, TMOK.
14- Genel tekrar.
15- Yarıyıl Sonu Sınavı (Final)
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Oyun türü teorisi hakkında bilgi sahibi olmak.
2- Müzikle, halk oyunlarıyla ve halk oyunları çevresiyle bilinçli, bilgili ve etkili bir iletişim içine girebilme.
3- Yöresel halk oyunlarının teşekkülü, karakteristik özellikleri, hareket tekniği hakkında bilgi sahibi olmak.
4- Türk Halklarının geleneksel spor oyunları hakkında bilgi sahibi olmak.
5- Geleneksel halk spor türlerini tanımak, teşekkül ve özelliklerini öğrenmek.
6- Halk sporlarının tarihsel-kültürel gelişimini incelemek ve kavramak.
7- Türkiye’de modern sporun ve olimpizmin doğuşunu kültürel miras olarak değerlendirebilmek.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Demirsipahi, Cemil (1975).Türk Halk Oyunları. Ankara: Tarih Kurumu Basımevi. Şenol, Ahmet (1993).Halk Oyunları. Folklor Araştırmaları Kurumu Yayınları:19. And, Metin (2003). Güven, Özbay. (1992). Türklerde Spor Kültürü. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 57. Oyun ve Bügü. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Akyıldız, Naciye (1981).Türk Halk Oyunları. İstanbul: Yapa Yayınları. Ataman, Sadi Yaver (1975).100 Türk Halk Oyunları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Ay, Gökten (1990). Folklora Giriş. İstanbul: PanYayıncılık. Çıblak, Nilgün (1999)."İçel-Mut Çömelek Köyü Köy Seyirlik Oyunlarından Saya Oyunu". III. Uluslararası Çukurova Halk Kültürü Bilgi Şöleni Bildiriler. Adana: Adana Valiliği.
Yardımcı Kaynaklar Mahmud, Kaşgarlı. (1947). Divanü Lügati’t Türk. (Çev: Besim Atalay). Ankara. Eberhard, Wolfram. (1940). Çin Kaynaklarına Göre Türkler ve Komşularında Spor. Ülkü, cilt: 15. Güven, Özbay. (1988). Türklerde Pehlivanlık. Türk Dünyası Araştırmaları, no: 56. Kepecioğlu, Kamil. (1935). Türklerde Spor. Bursa. Ercilasun, Ahmet Bican (1991). “Oynamak”. Ankara: Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, 668-671. Ercilasun, Ahmet Bican (1991). “Oyun”. Ankara: Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, 668-671. Eroğlu, Türker (1994). “İnsan ve Oyun”.Kayseri: Oyun, Dans ve Halk Oyunları, 3. Şenol, Ahmet (1997). “Halk Kültürü Olarak Halk Oyunlarının İç Dünyası ve Bu Pencereden Anlamı”. İçel Kültürü Dergisi, S: 51, 29-30. Gerek, Zinnur (1997). Türk Halk Oyunlarının Tarihsel Gelişimi. İstanbul: İstanbul Teknik ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çıblak, Nilgün (2005). Mersin Tahtacıları -Halkbilimi Araştırmaları-. Ankara: Ürün Yayınları. Çobanoğlu, Özkul (1999). Türk Halk Bilimi Kuram Ve Yöntemlerine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları. Çıblak, Nilgün (2005). Mersin Tahtacıları -Halkbilimi Araştırmaları-. Ankara: Ürün Yayınları. Çobanoğlu, Özkul (1999). Türk Halk Bilimi Kuram Ve Yöntemlerine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar