Giriş | English

Lisans > Ziraat Fakültesi > Tarla Bitkileri > TOPRAK BİLGİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TOPRAK BİLGİSİ Birinci düzey GZM 110 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMA KAPLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ OĞUZHAN UZUN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı En önemli doğal kaynaklardan biri olan toprağın önemini, oluşumunu, sınıflandırılmasını, teşhis ve karakterizasyonunu en genel ve basit anlatımla sunmak.
Dersin tanımı Toprak bilimi, toprakların fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik analizlerini, haritalanmasını, sınıflandırılmasını ve toprak karakterizasyonunu konularını kapsamaktadır.

Dersin içeriği
1- Toprağın tanımı ve genel yapısı
2- Toprak ana materyali
3- Toprak oluşumunda fiziksel parçalanma ve kimyasal ayrışma süreçleri
4- Toprak oluşum faktörleri
5- Toprakların sınıflandırılması
6- Toprak tekstürü; tanımı, belirlenmesi ve tekstür sınıfları
7- Ara sınavı
8- Toprak strüktürü; tanımı ve teşhisi
9- Toprak rengi ve sıcaklığı
10- Toprak suyu
11- Toprağın koloidal yapısı ve katyon değişimi
12- Toprak pH’sı ve tamponlama
13- Bitki besin elementleri ve verimlilik
14- Toprak canlıları ve organik madde
15- Final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Toprağın önemini algılar
2- Toprak oluşum faktörleri ve süreçleri ile ilgili bilgi sahibi olur
3- Farklı ana materyal, iklim, topoğrafya vb faktörler altında ortaya çıkabilecek toprak tipleri ile ilgili tahminler yapabilir
4- Toprağın morfolojik, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri hakkında genel bilgilere sahip olur
5- Toprağın morfolojik, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerine ilişkin analizleri yapabilme becerisine sahip olur.
6- Bitkisel üretim ortamı olarak farklı toprak tiplerinin potansiyel değerlerini kavrar
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Bilimler, Ziraat Mühendisliği ve Tarla Bitkileri disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Ziraat Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi
2- Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3- Tarla Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü eldeki imkanlar dahilinde ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini kullanma ve uygulama becerisi
4- Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, geliştirme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5- Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7- Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;
11- Sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
12- Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     104
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Akalan, İ. 1988. Toprak Bilgisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:1058. Ders Kitapları Serisi No; 309, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar Ergene, A., 1995. Toprak Biliminin Esasları. Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 586, Ziraat Fakültesi Yayınları No: 267, Ders Kitapları Serisi No; 42, Erzurum.

Ders ile ilgili dosyalar