Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. TURGUT KOÇOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. TURGUT KOÇOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Bu ders, Divan edebiyatı alanında araştırma yapacak öğrencilere eski harfli divan edebiyatı metinlerini tespit etmeyi, doğru okumayı ve okuduğunu doğru neşredecek bilgileri edinmeyi ve metin neşri haricindeki diğer konularda öğrenciye temel bilgileri aktarmayı hedeflemektedir.
|
Dersin tanımı
|
Divan edebiyatının temel araştırma ve inceleme alanlarında gerekli bilgi ve becerileri öğretir.
|
1- |
Divan edebiyatı metinleri tespit ve tasnif yöntemleri
|
2- |
Metin tenkidi ve metin neşri nedir?
|
3- |
Metin neşri ve çevriyazıda karşılaşılan problemler.
|
4- |
Metin neşri ve çevriyazıda karşılaşılan problemler.
|
5- |
Metin neşri ve çevriyazıda karşılaşılan problemlere dair çözüm önerilerinin irdelenmesi.
|
6- |
Metin neşri ve çevriyazıda karşılaşılan problemlere dair çözüm önerilerinin irdelenmesi.
|
7- |
Eski yazı ve kitap bilgisi (CİLT)
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Eski yazı ve kitap bilgisi (KAĞIT)
|
10- |
Eski yazı ve Kitap bilgisi (YAZI ÇEŞİTLERİ)
|
11- |
Eski Yazı ve Kitap Bilgisi (KALEM VE DİĞER YAZI ÂLETLERİ)
|
12- |
Nüsha tavsifi nedir ve nasıl yapılır
|
13- |
Nüsha tavsifi örnekleri
|
14- |
El yazması Divan edebiyatı metinlerine ulaşılacak kütüphane ve dijital kaynaklar.
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci Divan edebiyatının ilk elden kaynakları olan el yazması metinlerin neler olduğu ve bunlara nasıl ulaşacağını öğrenir.
|
2- |
Öğrenci, Arap kökenli Türk alfabesi ile yazılmış metinleri çevriyazı ile aktarma yöntemini öğrenir.
|
3- |
Öğrenci, çok nüshalı eserlerin neşrinde kullanılan "Tenkitli Neşir" yöntemini öğrenir.
|
4- |
Öğrenci Eski yazılı kitapların fiziksel ve muhteva özelliklerini belirleme yöntemini öğrenir.
|
5- |
Öğrenci Eski yazılı eserlerin kataloglama ve tavsif yöntemlerini öğrenir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir
|
|
2- |
Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir
|
|
3- |
Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir
|
|
4- |
Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama, tartışma ve çözüm üretme becerisine sahiptir
|
|
5- |
Türkçe ve yabancı kaynakları etkin bir biçimde kullanma becerisine sahiptir
|
|
6- |
Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir
|
|
7- |
Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
|
|
8- |
Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir
|
|
9- |
Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır
|
|
10- |
Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir
|
|
12- |
Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır
|
|
13- |
Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur
|
|
14- |
Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir
|
|
15- |
Felsefi literatüre katkıda bulunur
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
7
|
98
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Medeniyet Aleminde Yazı ve İslam Medeniyetinde Kalem Güzeli I, II, III, Mahmud Bedreddin Yazır, Ankara 1981, Diyanet İşleri Başkanlığı yayınları.
2. ATES, Ahmed (1940-42) “Metin Tenkidi Hakkında”, Türkiyat
Mecmuası, C VII-VIII, s. 253-267.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. HORATA, Osman (1992) “Klâsik Edebiyatımıza Ait Metinlerin
Nesrinde Karsılasılan İmlâ İle İlgili Bazı Problemler”, I.
Eski Türk Edebiyatı Kollogyumu, İLESAM,17-18 Ocak
1992, Ankara.
2. İNCE, Adnan (1992) “Tenkitli Metin Kurmada Karsılasılan Güçlükler
ve Çözüm Önerileri”, I. Eski Türk Edebiyatı Kollogyumu,
İLESAM,17-18 Ocak 1992, Ankara.
3. KAVAKÇI, Yusuf Ziya (? ) Đslâm Arastırmalarında Usul, Diyanet
Đsleri Baskanlığı Yayınları, Ankara.
4. KOÇOĞLU, Turgut (2008) "Metin Neşrinde İmla ÜZerine Görüşler ve Uygulamalra Dair",Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature
and History of Turkish or Turkic Volume 3/6, s. 488-498.
|
|