Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Biyomedikal Mühendisliği > FİZYOLOJİK KONTROL SİSTEMLERİ VE MODELLEME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FİZYOLOJİK KONTROL SİSTEMLERİ VE MODELLEME Birinci düzey BMM304 Zorunlu 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ÇİĞDEM GÜLÜZAR ALTINTOP
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Yrd. Doç .Dr. Fatma LATİFOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Sınıf dersleri: Haftada 3 saat teorik temeller.
Dersin amacı Bu ders biyolojik kontrol sistemleri konularında temel kavramlarını, çözüm metodalarını ve operasyonel tekniklerini ve uygulamaları konularını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin tanımı -

Dersin içeriği
1- Fizyolojik Kontrol Sistemlerine Giriş, Fizyolojik Kontrol Sistemlerinin Tarihsel Gelişimi, Fizyolojik Sistem Analizine Bir örnek, Mühendislik ve Fizyolojik Kontrol Sistemleri arasında farklılıklar
2- Laplace Dönüşümü, Laplace dönüşümünün yakınsaklığı, Sıfır-Kutup çiziminden Fourier dönüşümünün geometrik yorumlanması ve Örnekler
3- Laplace Dönüşümü: Laplace dönüşümünün özellikleri, Ters Laplace dönüşümü, Laplace dönüşümü kullanılarak LZD sistemlerinin analizi ve karakterizasyonu ve Örnekler
4- Matematiksel Model, Transfer Fonksiyonları, Açık Döngülü ve Kapalı Döngülü Sistemler ve Örnekler
5- Sistem Analizi, Temel Kavramlar, Genelleştirilmiş Sistem Özellikleri, Fizyolojik Sistemlerin Lineer Modelleri, Solunum Mekaniğinin Lineer Model Örneği
6- Kas Mekaniğinin Lineer Model Örneği, Dağılmış Parametreli ve Toplu Parametreli Modeller ve Örnekler
7- Fizyolojik Sistemlerin Durağan (Statik) Analizi, Sürekli Durum Çalışma Noktasının Belirlenmesi, Kas kasılma refleks hareketine ait sürekli durum çalışma noktasının belirlenmesi Örnekler
8- Lineer kontrol sistemlerin Zaman Domeni Analizi; Akciğer mekaniğinin lineer modeli, birinci ve ikinci dereceden Açık Döngülü ve Kapalı döngülü sistemlerin Geçici durum yanıtları ve Örnekler
9- Lineer kontrol sistemlerin Zaman Domeni Analizi; Dürtü ve Birim Basamak Yanıtı Tanımlayıcıları
10- Transfer Fonksiyonunun Yapısına Göre Sistemler
11- Bozucu Etkilerinin Azaltılması; Sürekli Durum Hatası, Sistemlerin Tipi, Orantısal, Türev, İntegral Kontrol ve Örnekler
12- Lineer Kontrol sistemlerin Frekans Domeni Analizi; Genlik ve Faz Diyagramları ve Örnekler
13- Lineer Kontrol sistemlerin Frekans Domeni Analizi; Bode Diyagramları ve Örnekler
14- Routh Hurwitz Kararlılık Kriteri, Fizyolojik kontrol sistemlerinin SIMULINK kullanarak uygulamaları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Biyolojik kontrol sistemleri kavramların, çözüm metotlarının ve operasyonel tekniklerinin ve uygulamaların anlaşılması
2- Vücut kontrol sistemlerini, formüle etme ve çözme becerisi
3- Mühendislik ve fizyolojik kontrol sistemleri arasındaki farkları açıklayabilmek
4- Matlab simulink ile fizyolojik kontrol sistemlerini yorumlayabilme
5- Sistem analizi yapabilme
6- Fizyolojik bir sistemi mühendislik sistemleriyle modelleyebilme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12- 12 a) biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme;
13- 12 b) türevsel denklemler ve istatistik dahil, ileri matematik, fen ve mühendislik bilgilerini biyoloji ve mühendisliğin arakesitindeki problemlerin çözümüne uygulayabilme becerisi;
14- 12 c) canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi;
15- 12 d) canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 1 3
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     97
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Michael C.K., Physiological Control Systems, 1999, İbrahim Yüksel, Otomatik Kontrol Sistem Dinamiği ve Denetim Sistemleri, 2016
Yardımcı Kaynaklar A. Reezek, Information dynamics in physiological control systems, 1997. Mathematical and Computer Modeling of Physiological Systems,Vincent C. Rideout, Prentice Hall biophysics & bioengineering series, 1991. The Application of Control Theory to Physiological Systems, Howard T. Milhorn, W.B.Saunders Company, 1966.

Ders ile ilgili dosyalar