Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK-İNGİLİZ MÜNASEBETLERİ I |
İkinci düzey |
TAR 5001 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CENGİZ KARTIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CENGİZ KARTIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Türk-İngiliz Münasebetlerinin tarihi geçmişini öğrenmek ve geleceğe bakışta geçmişin öneminin kavranmasının sağlanması
|
Dersin tanımı
|
TAR 353- 19. ve 20. Yüzyıl Türk-İngiliz Münasebetleri dersi 1583 tarihinden günümüze gelinceye değin yaşana Türk-İngiliz münasebetlerini irdelemektedir.
|
1- |
Oryantasyon
|
2- |
İngiltere Tarihine Giriş
|
3- |
Oryantalizm ve Oksidentalizm
|
4- |
Seyahatnameler ve Sefaretnameler
|
5- |
İngiliz Konsolosluk Sistemi ve Osmanlı Devleti
|
6- |
Mısır Meselesi ve İngiltere’nin Tutumu
|
7- |
Balta Limanı Anlaşması
|
8- |
Boğazlar Meselesi
|
9- |
Kırım Harbi,
|
10- |
93 Harbi
|
11- |
Sultan II. Abdülhamid’in İngiltere Algısı
|
12- |
Stratford Canning
|
13- |
Henry Layard
|
14- |
Genel Değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kısaca İngiliz tarihi hakkında bilgi edinme
|
2- |
İngiliz görevliler hakkında bilgi edinme
|
3- |
İngilizlerin Türkler hakkında düşüncelerini öğrenme
|
4- |
Oryantalizm ve oksidentalizm hakkında bilgi edinme
|
5- |
M. Ali Paşa isyanı ve İngilizlerin tutumunu öğrenme
|
6- |
Boğazlar Meselesini öğrenme
|
7- |
Türk-İngiliz münasebetlerinde Balta limanını yerini öğrenme
|
8- |
19. Yüzyıldaki diğer siyasi gelişmeler ve Türk-İngiliz Müansebetlerine tesini yorumlayabilme
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
20
|
2
|
40
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
20
|
2
|
40
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Harold Bowen, Türkiye Hakkında İngiliz Tetkikleri, TTK, Ankara 2010.
Mübühat Kütükoğlu, Balta Limanı''''''''''''''''na Giden Yolda Osmanlı-İngiliz İktisadi Münasebetleri, TTK, Ankara 2013.
- “İngiliz Ulusal Arşivi Kayıtlarında Mark Sykes’ın Ortadoğu İzlenimleri”, Sykes-Picot Gizli Anlaşmasının 100. Yılında Ortadoğu ve Türkiye Sempozyumu, Ankara 2016.
- “İngiltere’nin Bağdat’ta Kurduğu Sistem (1918-1920)”, 100. yılında Bağdat ve Kut’ül-Amare Sempozyumu, TTK, İstanbul 2017.
- “İngiliz Belgelerinde Diyarbakır Üzerine Bir Değerlendirme (1854-1923)”,Uluslararası Tanzimat’tan Cumhuriyete Diyarbakır Sempozyumu, Diyarbakır 2017.
- “İngiliz Belgelerinde Petrole Açılan Kapı:SultanIı. Abdülhamid’in Irak Emlakı”, Vefatının 100. Yılında Sultan II. Abdülhamid ve Dönemi Uluslararası Kongresi, İstanbul 2018
- KARTIN, Cengiz, İngiliz Siyasi Subay ve Yardımcılarının Raporlarında Erbil (1918-1919), Ekspres Baskı, Kayseri 2015.
- KARTIN, Cengiz, 20. Yüzyıl Başlarında İngiltere’nin Ortadoğu Planlamasında İstihbarat Gücü, Ekspres Baskı, Kayseri 2015.
- KARTIN, Cengiz, “Üç İngiliz Seyyahın Kaleminden Orta ve Doğu Anadolu İzlenimleri”, Yabancı Seyahatnamelerde Türkiye, Ed. M. Çağatay Özdemir ve Yunus Emre Tekinsoy, Türk Yurdu Yayınları, Ankara 2016, s. 219-230.
- KARTIN, Cengiz, “XIX. Ve XX. Yüzyıl’da İngiliz Seyyahların Gözüyle Doğu”, Yabancı Seyahatnamelerde Türkiye, Ed. M. Çağatay Özdemir ve Yunus Emre Tekinsoy, Türk Yurdu Yayınları, Ankara 2016, s. 83-110.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Önder Kocatürk, Osmanlı-İngiliz İlişkilerinin Dönüm Noktası, Boğaziçi Yay., İstanbul 2011.
- KARTIN, Cengiz, “İngiliz Ulusal Arşivi ve 20. Yüzyıl Başlarında Türkiye Dosyaları Üzerine Bir Bakış (1918-1920)”, Tarihin Peşinde (The Pursuit of History), Ekim 2016, S. 16, s. 41-73.
- KARTIN, Cengiz, “İngiliz Arşiv Belgelerinin Işığında Sultan II. Abdülhamid’in Mirası (1920-21)”, Tarihin Peşinde (The Pursuit of History), Nisan 2015, S. 13, s. 69-99.
- KARTIN, Cengiz, “Batılı Seyyahların Gözüyle Doğu"”, Türk Yurdu Dergisi, Haziran 2013, C. 33, s. 214-226.
- KARTIN, Cengiz, “Binbaşı Noel’in Hava Bakanlığı ve Dışişleri Bakanlığı Arşivlerindeki Gönderilerinde Kürt-Ermeni Münasebetleri”, Yeni Türkiye Dergisi, Yıl: 20, S. 64, C. 5, Aralık 2014, s. 3883-3894.
- KARTIN, Cengiz, “İngiliz Arşiv Belgelerine Göre Binbaşı Edwards Charles Noel’in Kürtler Üzerine Yaptığı Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”, Tarihte Türkler ve Kürtler Sempozyumu Bildirileri, TTK Yayınları, Nisan 2014, C. 3, s. 197-244.
- YEL, Selma ve Cengiz KARTIN, “Osmanlı Son Döneminden Cumhuriyetin İlk Yıllarına İki İngilizin, Sykes ve Noel, Anıları”, Kuruluşundan 90. Yılına Türkiye Cumhuriyeti Sempozyumu Bildirileri, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2016, C. 1, s. 107-175.
|
|