Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PEYZAJ PLANLAMASI |
Birinci düzey |
ŞBP412 |
Zorunlu |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BARIŞ ERGEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. BARIŞ ERGEN, DR. Öğretim Üyesi GÜZİN YELİZ KAHYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Kuramsal ve atölye
|
Dersin amacı
|
Bu ders öğrenciye çevreye tehdit olmayan ve çevrenin tehdit etmediği insan yerleşimlerinin araştırılmayı, peyzaj değerleri ve insan-doğa ilişkisinin planlama pratiğine bütünleştirilerek, sağlıklı kentsel çevreler yaratılması üzerine teorik ve pratik plan üretebilme becerisini kazandırmayı amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Ders kapsamında Peyzaj ve kentsel ekolojinin planlama ve tasarım pratiğinde artan önemi ile ortaya çıkan kentleşme teorileri (ekolojik kentleşme, peyzaj şehirciliği gibi), kentsel gelişimi kontrol etmek adına geliştirilmiş yeşil sistem modelleri (yeşil kuşak, yeşil kama, yeşil network gibi), peyzaj planlama konu olan açık alan tipolojilerinden ve daha alt ölçeklerde karşımıza çıkan kentsel ve peyzaj tasarım prensip ve standartlarına dair teorik bilginin aktarımının yanı sıra, bu teorik bilgiler farklı ölçeklerde yansıtılmasının amaçlandığı (1/500.000, 1/50.000, 1/25000, 1/10000, 1/5000 ve peyzaj tasarımı geliştirmek amaçlı 1/1000 ve 1/500 ölçekli peyzaj planlama projeleri geliştirmeleri) uygulamalardan oluşur.
|
1- |
Tanışma ve ders ile ilgili açıklamalar
A Grubu: Çalışma gruplarının belirlenmesi
B Grubu: Araştırma alanı ve çalışma konularının belirlenmesi
C Grubu: Dönem çalışma başlığının açıklanması ve Araştırma Başlıklarına göre çalışma gruplarının oluşturulması: Kentsel Peyzaj – Kırsal Peyzaj – Kent-Kır Geçiş Peyzajları- Marjinal Peyzajlar – Ekolojik Sistemler ve Süreçler - Kültürel Peyzaj Alanları ve Koruma.
|
2- |
Bir yerin peyzaj karakterinin anlamak analiz etmek ve bu doğrultuda planlama sürecini geliştirmek – Teorik Konu Anlatımı ve Proje çalışması 1 Aşama
A Grubu: 1/25000 ölçekli proje alanlarının dağılımının yapılması, analizlerin hazırlanmasına yönelik bilgilerin verilmesi, yeşil sistem hakkında bilgi verilmesi
B Grubu: Çalışma alanına ilişkin nazım imar planında yeşil sistem kurgusunun irdelenmesi (1/5.000)
C Grubu: Farklı ölçeklerde peyzaj analizinde bir yerin peyzaj değerlerini ve peyzaj kimliğinin ortaya çıkarmak nedir? - Kayseri il Bütünü peyzaj karakterinin analizine yönelik bölgesel ölçekte haritaların temini- Araştırma Başlıklarına Yönelik Açıklamalar: Kentsel Peyzaj – Kırsal Peyzaj – Kent-Kır Geçiş Peyzajları- Marjinal Peyzajlar – Ekolojik Sistemler ve Süreçler - Kültürel Peyzaj Alanları ve Koruma.
|
3- |
A Grubu: Proje Geliştirme 1 Aşama – Yeşil sistem bağlamında arazi çalışmalarının değerlendirilmesi
B Grubu: Çalışma alanına ilişkin nazım imar planında yeşil sistem modeli ve işlev programının hazırlanması (1/5.000)
C Grubu: Çalışma Grupları Araştırma Başlıkları Sunumları- Kentsel Peyzaj – Kırsal Peyzaj – Kent-Kır Geçiş Peyzajları - Marjinal Peyzajlar – Ekolojik Sistemler ve Süreçler - Kültürel Peyzaj Alanları ve Koruma)
|
4- |
A Grubu: Proje Geliştirme 1 Aşama – 1/25000 ölçekte doğal- tarımsal ve kültürel değerlerin kesiştiği alanlarda mekânsal gelişme esaslarını doğal ve kültürel peyzaj değerleri ve kullanımları üzerinden tasvir etmek Proje 1. Aşama Çıktısı: Değerlendirmeler ve grafik ağırlıklı yorumlamalar. yeşil alanları bütünleştirmeye yönelik Yeşil Sistemler / Yeşil Alan Bütünleri (Yeşil Kuşak, Yeşil Kama, Yeşil Kalp vb.) – Teorik Konu Anlatımı ve Proje çalışması
B Grubu: Nazım imar planı yeşil sistem modeli ve işlev programının teslimi (1/5000). Kentsel yeşil odakların belirlenmesi (1/1.000)
C Grubu: Proje Geliştirme 1 Aşama – Bölgesel Ölçekte Peyzaj Analizi Alan çalışması yapılacak bölgenin peyzaj değerlerini ve peyzaj kimliğinin analizi ve büyük ölçekli harita ve çizimlerle temsili
|
5- |
A Grubu: Proje Geliştirme 1 Aşama - 1/25000 ölçekte peyzaj planı çalışmasının değerlendirilmesi.
B Grubu: Kentsel yeşil odak işlev programının hazırlanması (1/1.000)
C Grubu: Proje Geliştirme 1 Aşama – Bölgesel Ölçekte Peyzaj Analizi Alan çalışması yapılacak bölgenin peyzaj değerlerini ve peyzaj kimliğinin analizi ve büyük ölçekli harita ve çizimlerle temsili
|
6- |
A Grubu: Proje Geliştirme 2 Aşama - 1/25000 ölçekte peyzaj planı çalışmasının tamamlanması, 1/5000 ölçekli peyzaj planın hazırlanmasına yönelik bilgi verilmesi
B Grubu: Kentsel yeşil odak işlev programının sunumu (1/1.000). Kentsel yeşil odak düzenlemesine ilişkin açıklamalar.
C Grubu: Proje Geliştirme 2 Aşama – Kayseri il bütünü ölçeğinde, Erciyes Volkanik Dağının bu coğrafyaya katığı peyzaj değerlerini ve peyzaj kimliğinin analizi ve ölçekli harita ve çizimlerle temsili
|
7- |
A Grubu 2. Aşama: 1/5000 ölçekli peyzaj planının tashihi
B Grubu: Kentsel yeşil odak düzenlemesinin değerlendirilmesi-işlevsel kurgu, büyüklükler ve işlevlerin yer seçimi, sert zemin ve yumuşak zemin ilişkileri (1/1.000)
C Grubu: Proje Geliştirme 2 Aşama – Kayseri il bütünü ölçeğinde, Erciyes Volkanik Dağının bu coğrafyaya katığı peyzaj değerlerini ve peyzaj kimliğinin analizi ve ölçekli harita ve çizimlerle temsili
|
8- |
A Grubu: Proje Geliştirme 2 Aşama - 1/5000 ölçekli peyzaj planının tashihi
B Grubu: Kentsel yeşil odak düzenlemesinin değerlendirilmesi-topografya ve bitkilendirme (1/1.000)
C Grubu: Proje Geliştirme 2 Aşama – Kayseri il bütünü ölçeğinde, Erciyes Volkanik Dağının bu coğrafyaya katığı peyzaj değerlerini ve peyzaj kimliğinin analizi ve ölçekli harita ve çizimlerle temsili
|
9- |
Ara sınav 1
A Grubu: 1. Jüri yeşil sistem önerisi, 1/25.000 ve 1/5000 ölçekli peyzaj planı
B Grubu:1. Jüri: a) 1/5.000 Yeşil sistem modeli ve işlev programı, b) 1/1.000 Yeşil odak işlev programı, c) 1/1.000 Yeşil odak vaziyet planı, c) 1/1.000 Yeşil odaktan en az iki kesit/siluet
C Grubu: 1. Jüri Proje Geliştirme 1 ve 2 Aşama Sonuç Ürünleri - Çalışması yapılan yüksek yoğunluklu büyük bir merkezi çevreleyen ve onunla sıkı günlük ekonomik sosyal ve kültürel ilişkisi olan farklı büyüklükteki kentsel ve kırsal yerleşmeleri içeren bir bölgeye dair doğal - tarımsal ve kültürel değerlerin nasıl kesiştiğine, doğal ve kültürel peyzaj değerleri ve kullanımları üzerinden tasviri değerlendirmeler ve grafik ağırlıklı yorumlamaları içeren 1/500.000 – 1/50.000 arasında değişen ölçeklerde haritalardan oluşur. 2-d ve 3-d çizimler vs. görsellerle ifade edilir.
|
10- |
A Grubu: Proje Geliştirme 2 Aşama- 1/5000 ölçekli peyzaj planı
B Grubu: Kentsel yeşil odak düzenlemesinin değerlendirilmesi-(1/1.000), Yeşil odak içinde çevre düzenlemesine ilişkin açıklamalar
C Grubu: Çalışma Gruplarının Belirlenmesi ve Peyzaj Tasarımına dair Araştırma Konu Başlıkları: Yeşil Sistemler / Yeşil Alan Bütünleri - Yeşil Kuşak, Yeşil Kama, Yeşil Kalp vb.) (Araştırma Başlıkları: Ekolojik tasarım – Yeryüzü Formu ve Bitkisel Tasarım – Peyzaj Performansını belirleyen tasarım kararları – Peyzaj Tasarımda Detaylar: Kullanımlar ve Malzeme)
C Grubu: Proje Geliştirme 3 Aşama – Farklılaşan ölçeklerde Bölgesel Peyzaj Tasarımı Önerilerinin Geliştirilmesi
|
11- |
Resmi Tatil
|
12- |
A Grubu: Proje Geliştirme 2 Aşama – 1/5000 ölçekli peyzaj planın tamamlanması, 1/1000 odak alanın planlanması için bilgi verilmesi
B Grubu: Çevre düzenleme vaziyet planının değerlendirilmesi (1/500)
C Grubu: Çalışma Grupları Araştırma Sunumları: Yeşil Sistemler / Yeşil Alan Bütünleri - Yeşil Kuşak, Yeşil Kama, Yeşil Kalp vb.) (Araştırma Başlıkları: Ekolojik tasarım – Yeryüzü Formu ve Bitkisel Tasarım – Peyzaj Performansını belirleyen tasarım kararları – Peyzaj Tasarımda Detaylar: Kullanımlar ve Malzeme)
|
13- |
A-Grubu Proje Geliştirme 3 Aşama: 1/1000 ölçekli odak alanın planlarının tashihi
B Grubu: Çevre düzenleme vaziyet planının değerlendirilmesi (1/500)
C Grubu: Proje Geliştirme 3 Aşama – Farklılaşan ölçeklerde Bölgesel Peyzaj Tasarımı Önerilerinin Geliştirilmesi ve kent ölçeğinde dağ ile özgün ilişkilenme biçimlerinin kurgulandığı peyzaj tasarımı çalışmasına yönelik peyzaj planlama senaryoları ve planlama kararları
|
14- |
Ara sınav 2
A Grubu: Proje Geliştirme 3 Aşama – 1/1000 ölçekli odak alan planın tashihi
B Grubu: Yeşil odak vaziyet planının revizyonu (1/1.000), Çevre düzenleme vaziyet planı (1/500)
C Grubu: Proje Geliştirme 3 Aşama Çıktıları– Farklılaşan ölçeklerde Bölgesel Peyzaj Tasarımı Önerisi ve kent ölçeğinde dağ ile özgün ilişkilenme biçimlerinin kurgulandığı peyzaj tasarımı çalışmasına dair senaryo ve planlama kararlarının alınması
|
15- |
A Grubu 3. Aşama: 1/1000 ölçekli peyzaj planının tashihi
B Grubu: Proje Geliştirme 4 Aşama –kent ölçeğinde dağ ile özgün ilişkilenme biçimlerinin kurgulandığı peyzaj tasarımı çalışması – Kentsel ölçekte yeşil alan kullanım planı geliştirmek ve kentsel peyzaj tasarımı
C Grubu: Çevre düzenleme vaziyet planının ve kesit/silüetlerin değerlendirilmesi (1/500),
|
16- |
Resmi Tatil
|
17- |
A Grubu 3. Aşama: 1/1000 ölçekli peyzaj planının tamamlanması ve dönem değerlendirmesi
B Grubu: Çevre düzenleme vaziyet planının ve kesit/silüetlerin değerlendirilmesi (1/500), Final teslimine ilişkin açıklamalar
C Grubu: Proje Geliştirme 4 Aşama –kent ölçeğinde dağ ile özgün ilişkilenme biçimlerinin kurgulandığı peyzaj tasarımı çalışması – Kentsel ölçekte yeşil alan kullanım planı geliştirmek ve kentsel peyzaj tasarımı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Doğal ve ekolojik kaynakları açıklar
|
2- |
Kent planlamada doğal ve ekolojik kaynaklar konusunda planlama kararı geliştirir
|
3- |
Kent bütünü ölçeğinde kentsel yeşil sistemi çizer
|
4- |
Kentsel açık ve yeşil alanları kent planında uygular
|
5- |
Kentsel açık yeşil alan standartlarını (norm) açıklar
|
6- |
Kentsel yeşil alanları planlar ve tasarlar
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
4
|
60
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
5
|
10
|
Ara sınavlar
|
2
|
4
|
8
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
4
|
2
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
123
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
---
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Booth, N. K. ve Hiss, J. E (2007), Residential Landscape Architecture, Prentice Hall
Çetinkaya, G. ve Uzun, O. (2014), Peyzaj Planlama, Seçkin Yayıncılık, İstanbul
Eraydın, A., (1994), “Değişen Planlama Kuramları Çerçevesinde Ekolojik Planlama Yaklaşımları”, Kentsel Tasarıma Ekolojik Yaklaşım, 12-13 Mayıs 1994 tarihli Kentsel Tasarım ve Uygulamalar Sempozyumu Kitabı, MSÜ Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, İstanbul
Yerli, Ö. ve Kesim G. (2009) Kentsel Koridorların Estetik ve İşlevsel Yönden İrdelenmesi: Düzce
Örneği, Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi
Gül, A. ve Küçük, V. (2001). Kentsel Açık-Yeşil Alanlar ve Isparta Kenti Örneğinde İrdelenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi
Değerliyurt M. ve Çabuk N.S. (2015). Mcharg’ın Doğayla Tasarım Kuramı ve Geotasarım, The Journal of Academic Social Science Studies
Erten, S. ve Gündüz S. (2011). Peyzaj Planlama ve Kentsel Tasarımda Koruma-Kullanma için
Yeni Bir Sistem Yaklaşımı Önerisi: Uludağ Milli Parkı ve “Rejenerasyon”. Megaron
Yücesu Ö. Korkut A. ve Kiper T. (2017). Kırklareli Kent Merkezinin Açık ve Yeşil Alanların Analizi ve Bir Sistem Önerisi, Artium.
Öztürk S. ve Özdemir Z. (2013). Kentsel Açık ve Yeşil Alanların Yaşam Kalitesine Etkisi “Kastamonu Örneği” Kastamonu Üni., Orman Fakültesi Dergisi13 (1): 109-116.
Aksoy Y. (2014) Türkiye’de Yeşil Alanlarla İlgili Yasal Düzenlemeler, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi.
Korkut, A. ve diğerleri, (2011), Peyzaj Mimarlığı, Verda Yayıncılık, İstanbul
Uzun, G., Altunkasa, F, M. , 1997, Rekreasyonel Planlamada Arz ve Talep, Çukurova Üniversitesi Yayınları, Adana
Waterman, T (2012), Peyzaj Mimarlığının Temelleri, Literatür Yayıncılık, İstanbul
|
|