Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSLAM EĞİTİM DÜŞÜNCESİ TARİHİ |
Üçüncü düzey |
FDB 615 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YRD. DOÇ. DR. CEMİL OSMANOĞLU
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci;
1- İslam Eğitim Düşüncesindeki temel/ana akımları/eğitim anlayışlarını açıklayabilir.
2- İslam Eğitim Düşüncesindeki eğitim anlayışlarının dayandığı felsefi arka planı açıklayabilir.
3- İslam Eğitim anlayışları arasındaki benzerlik ve farklılıkları mukayese ederek tartışabilir.
4- İslam Eğitim anlayışlarının günümüz İslam Eğitimi anlayışlarına yansımasını değerlendirebilir.
|
Dersin tanımı
|
İslam Düşünce Tarihinde eğitim olgusunun nasıl tartışıldığı, farklı ekol ve bilginlerin eğitimi nasıl ele aldıklarının incelendiği, tarihi süreçte irdelenen bu görüşlerin günümüz eğitim sorunlarına katkısının olup olmadığının yoklandığı bir derstir.
|
1- |
İslam Eğitim Düşüncesi Tarihinin Temel Kavramları: Düşünce Tarihi, Eğitim Düşüncesi, İslam Eğitimi.
|
2- |
İslam Eğitim Düşüncesi Tarihinin Teorik Arka Planı
|
3- |
Kur’an Ayetlerinde ve Hadislerde Eğitim
|
4- |
A)İbn Sahnûn''un Eğitim ile ilgili görüşleri [d.?-ö.870Kuzey Afrika(Tunus)(FIKIH)]
B)Kindî''nin Eğitim ile ilgili görüşleri [d.801-ö.873 Irak- (Basra-Bağdat)FELSEFE)]
|
5- |
A)Farabi''nin Eğitim ile ilgili görüşleri [d.872-ö.952 Türkistan-Horasan(FELSEFE)]
B)İhvan-ı Safa''nın Eğitim ile ilgili görüşleri [d.980-ö.1000 Irak (FELSEFE)]
|
6- |
A)Kabisî''nin Eğitim ile ilgili görüşleri [d.?-ö.1012 Kuzey Afrika (Tunus-Kayrevan)(FIKIH)]
B)İbn Miskeveyh''in Eğitim ile ilgili görüşleri [d.940-ö.1030 Horasan-İran (FELSEFE)]
|
7- |
A)İbni Sina''nın Eğitim ile ilgili görüşleri [d.980-ö.1037 Türkistan-Horasan (FELSEFE)]
B)Maverdî''nin Eğitim ile ilgili görüşleri [d.974-ö.1058 Irak (FIKIH-TASAVVUF]
|
8- |
A)Yusuf Has Hâcip''in Eğitim ile görüşleri [d.1017-ö.1077 Türkistan]
B)Gazzâlî''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d.1058-ö.1111 İran-Irak (TASAVVUF)]
|
9- |
A)Hoca Ahmet Yesevî''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d.1093-ö.1163 Türkistan (TASAVVUF)]
B)Ebu’n Necîb Sühreverdî''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d.?-ö.1168 İran(TASAVVUF)]
|
10- |
A)Zernûcî''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d.?-ö. 12.yy’ın sonları Türkistan-Horasan(FIKIH]
B)Mevlana Celaleddin Rumî''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d.1207-1273 Horasan-Anadolu(TASAVVUF)]
|
11- |
A)Nasirüddin Tusî''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d.1207-1274 İran-Irak (FELSEFE)]
B)Nevevî''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d.1233-ö.1277 Şam (HADİS-FIKIH)]
|
12- |
A)İbni Cemâa''nın eğitim ile ilgili görüşleri [d.?-ö. 1333 Şam-Mısır (FIKIH)]
B)İbn’ül Hac el-Abderî''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d.?-ö.1336 Kuzey Afrika-Fas(FIKIH)]
|
13- |
A)İbn Haldun''un eğitim ile ilgili görüşleri [d.1332-ö.1406 Kuzey Afrika-Tunus]
B)El-Amâsî''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d.?-ö.1471 Anadolu (FIKIH)]
|
14- |
A)Taşköprizade''nin eğitim ile ilgili görüşleri[d. 1494-ö.1561 Anadolu(FELSEFE)]
B)Kınalızade Ali Efendi''nin eğitim ile ilgili görüşleri [d. 1511-ö.1571 Anadolu(FELSEFE)]
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam Eğitim Düşüncesindeki temel/ana akımları/eğitim anlayışlarını açıklayabilir.
|
2- |
İslam Eğitim Düşüncesindeki eğitim anlayışlarının dayandığı felsefi arka planı açıklayabilir.
|
3- |
İslam Eğitim anlayışları arasındaki benzerlik ve farklılıkları mukayese ederek tartışabilir.
|
4- |
İslam Eğitim anlayışlarının günümüz İslam Eğitimi anlayışlarına yansımasını değerlendirebilir.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
|
|
2- |
Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
|
|
3- |
Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
|
|
4- |
Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
|
|
5- |
Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
|
|
6- |
Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
|
|
7- |
Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
|
|
8- |
Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
|
|
9- |
Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
|
|
10- |
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
|
|
11- |
Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
|
|
12- |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
|
|
13- |
Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
|
|
14- |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
6
|
6
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Bradley J. Cook, Introduction, “Clasical Foundations of Islamic Educational Thought”, Brigham Young University, Utah, 2010.
2-İbni Cemâa, “İslâmî Gelenekte Eğitim Ahlâkı”, Türkiye Diyanet Vakfı, 2012, Ankara, çev. Muhammet Şevki Aydın.
İbrahim Canan, “Hz. Peygamberin Sünnetinde Terbiye”, DİB Yayınları, 1980, Ankara.
M. Faruk Bayraktar, “İbn Sahnûn: Eğitim ve Öğretimin Esasları- Âdâb’ul- Muallimîn”, Marmara İFAV Yayınları, 1995
Kindî, “Üzüntüden Kurtulma Yolları”, Diyanet Vakfı Yayınları, 2016, çev. Mustafa Çağrıcı.
Farabî, “el-Medinet’ül Fâzıla”, MEB Yayınları, Ankara, 2001, çev. Nafiz Danışman, ss. 54-96.
Hanifi Özcan, “Farabi’nin İki Eseri”, Marmara Üniversitesi İFAV Yay., 2014
Ahmet Koç, “ İhvanı- Safa''nın Eğitim Felsefesi”, Marmara İFAV Yayınları, 1999
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Diyanet İslam Ansiklopedisi
|
|