Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > SENTETİK LİFLERİN TERBİYESİ VE BOYANMASI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SENTETİK LİFLERİN TERBİYESİ VE BOYANMASI Birinci düzey TEKP 312 Seçmeli 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ASIM DAVULCU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. ASIM DAVULCU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Sentetik liflerin terbiyesi ve boyanması hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi
Dersin tanımı Boyarmaddelerinin yapısı ve sınıflandırılması, Sentetik liflerin yapısı ve özelliklerinin incelenmesi, Sentetik liflere uygulanan ön terbiye işlemleri, Polyesterin dispers boyarmaddelerle boyama prosesleri, Polyesterin alkali ortamda boyanması, Polyester-pamuk karışımlarının boyanması, Poliamid mamullerin terbiyesi ve boyanması, Akrilik mamullerin terbiyesi ve boyanması, Selülozik asetat mamüllerin terbiyesi ve boyanması, Karışım liflerinin terbiyesi ve boyanması konularını içerir.

Dersin içeriği
1- Sentetik liflerin ön terbiyesi giriş
2- Sentetik liflerin ön terbiyesi
3- Sentetik liflerin boyama mekanizması
4- PA liflerin dispers ve asit boyarmaddelerle boyanması
5- PA liflerin metal kompleks boyarmaddelerle boyanması
6- PA/asetat karışımlarının boyanması
7- PES liflerin dispers boyarmaddelerle boyanması
8- PES liflerin ceriyerle boyanması
9- Termasol PES boyama
10- Alkali ortamda PES liflerinin boyanması
11- Akrilik liflerin boyanması
12- PAC/yün karışımlarının boyanması
13- PES/yün karışımlarının boyanması
14- PES/pamuk karışımlarının boyanması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Farklı sentetik lifiçin uygun boyarmadde seçimi
2- Sentetik liflerin boyanması için uygun proses esciminin öğretilmesi
3- Sentetik liflelrin boyanmasında yardımcı kimyasal kullanımı ve uygulanması
4- Boyamada karşılaşılacak problemlerin belirlenmesi ve çözümü
5- Renk haslıkları ile ilişkili sorunların çözümü
6- Reçete hesaplama
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 13 1 13
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 13 2 26
Toplam iş yükü     81
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 1 40
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar Perkins, W.S., 1996, Textile Coloration and Finishing, Coralina academic Pres, 249s. ? ANİŞ, P. 1998. Tekstil Ön terbiyesi, Alfa Kitabevi Bursa, 203s. Asım DAVULCU Ders notları • D. M. Nunn, “The Dyeing of Synthetic Polymer and Acetate Fibers”, Dyers Company Publication Trust, 1979, England. • E.R. Trotman, “Dyeing and Chemical Technology of Textile Fibers”, Charles Griffin &Company Ltd., 1984, England.

Ders ile ilgili dosyalar