Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ASIM DAVULCU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ASIM DAVULCU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Sentetik liflerin terbiyesi ve boyanması hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi
|
Dersin tanımı
|
Boyarmaddelerinin yapısı ve sınıflandırılması, Sentetik liflerin yapısı ve özelliklerinin incelenmesi,
Sentetik liflere uygulanan ön terbiye işlemleri, Polyesterin dispers boyarmaddelerle boyama prosesleri,
Polyesterin alkali ortamda boyanması, Polyester-pamuk karışımlarının boyanması, Poliamid mamullerin
terbiyesi ve boyanması, Akrilik mamullerin terbiyesi ve boyanması, Selülozik asetat mamüllerin
terbiyesi ve boyanması, Karışım liflerinin terbiyesi ve boyanması konularını içerir.
|
1- |
Sentetik liflerin ön terbiyesi giriş
|
2- |
Sentetik liflerin ön terbiyesi
|
3- |
Sentetik liflerin boyama mekanizması
|
4- |
PA liflerin dispers ve asit boyarmaddelerle boyanması
|
5- |
PA liflerin metal kompleks boyarmaddelerle boyanması
|
6- |
PA/asetat karışımlarının boyanması
|
7- |
PES liflerin dispers boyarmaddelerle boyanması
|
8- |
PES liflerin ceriyerle boyanması
|
9- |
Termasol PES boyama
|
10- |
Alkali ortamda PES liflerinin boyanması
|
11- |
Akrilik liflerin boyanması
|
12- |
PAC/yün karışımlarının boyanması
|
13- |
PES/yün karışımlarının boyanması
|
14- |
PES/pamuk karışımlarının boyanması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Farklı sentetik lifiçin uygun boyarmadde seçimi
|
2- |
Sentetik liflerin boyanması için uygun proses esciminin öğretilmesi
|
3- |
Sentetik liflelrin boyanmasında yardımcı kimyasal kullanımı ve uygulanması
|
4- |
Boyamada karşılaşılacak problemlerin belirlenmesi ve çözümü
|
5- |
Renk haslıkları ile ilişkili sorunların çözümü
|
6- |
Reçete hesaplama
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
13
|
1
|
13
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
13
|
2
|
26
|
Toplam iş yükü
|
|
|
81
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
1
|
40
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Perkins, W.S., 1996, Textile Coloration and Finishing, Coralina academic Pres, 249s.
? ANİŞ, P. 1998. Tekstil Ön terbiyesi, Alfa Kitabevi Bursa, 203s.
Asım DAVULCU Ders notları
• D. M. Nunn, “The Dyeing of Synthetic Polymer and Acetate Fibers”, Dyers Company Publication Trust, 1979, England.
• E.R. Trotman, “Dyeing and Chemical Technology of Textile Fibers”, Charles Griffin &Company Ltd., 1984, England.
|
|