Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇERKES KÜLTÜR BİLİMİ II |
Birinci düzey |
ÇER 213 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Çerkesçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MADINA PASHTOVA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MADINA PASHTOVA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
“Çerkes Kültürü II” dersinin ana amacı öğrencilere etnolojinin daha güncel problemlerine dair bilgi verilmesi, öğrencilerin Kafkasya’da Çerkes Etnolojisi tarafından kullanıma sokulan uygulamaya yönelik materyale ve belli başlı teorik bilgilere haiz olmasıdır. Ders bir dönem süresince verilecektir. Ders Edebiyat Fakültesi Çerkes Dili ve Kültürü Anabilim Dalı birinci sınıf öğrencilerine verilmektedir. Bir ara sınav (dönem ortasında) ve bir yarı yıl sonu (final) sınavı (dönem sonunda) yapılması planlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
“Çerkes Kültür Bilimi II” dersi müfredat programının diğer dersleri olan “Çerkes Kültür Bilimi I”, “Çerkes Folkloru”, “Çerkes Mitolojisi”, “Çerkes Tarihi”, “Çerkes Etno-Kültürel Terminolojisi” dersleriyle ayrılmaz bir bütün içerisinde ele alınmalıdır. “Çerkes Kültür Bilimi” dersi materyalin şu alt sistemlere göre özümsenmesini bekler: Birincil üretim kültürü ve yaşam temini kültürü, sosyonormatif kültür, beşeri kültür. Dersin Çerkes diasporasının ikamet ettiği yer olan Türkiye’nin yüksek öğrenim kurumlarında verilmesi hususu göz önünde bulundurularak müfredat programına yerel etnografik ve folklorik materyallerin de dahil edilmesi planlanmaktadır.
|
1- |
Halk Dekoratif Uygulamalı Sanatları. Uygulamalı sanatlar türleri: sanatsal dokuma, altın nakış, kuyumculuk, ahşap ve kemik dekoratif işleme, terzi ve deri işçiliği vb. Geleneksel süsleme.
|
2- |
Erkek Giysileri Kompleksi. Seferi (askeri) giysi kompleksi.
|
3- |
Kadın Giysileri Kompleksi. Etnik tarzda modern moda, tasarımcılar.
|
4- |
Halk Dekoratif Uygulamalı Sanatları. Çerkes halk zanaatları üzerine bir atölye çalışmasına katılım. Video materyallerin izlenmesi.
|
5- |
Mitoloji ve Din. Geleneksel inançlar. Başlıca dini inançlar. Kült ve etik.
|
6- |
Hristiyanlık ve İslam. Dini sinkretizm.
|
7- |
Mitolojik Tanrılar. Nart destanındaki mitolojik kahramanlar ve karakterler.
|
8- |
Ara sınav.
|
9- |
"Alt" Mitoloji Karakterleri.
|
10- |
Çerkes Diasporası''nın Halk Kültüründe Mitolojik Karakterler Sistemi.
|
11- |
Dil ve Sözlü Kültürdeki Mitolojik Temsiller.
|
12- |
Ekonomik ve Takvimsel Ritüeller.
|
13- |
Geçiş Ritüelleri (doğum, düğün, cenaze).
|
14- |
Geleneksel Çerkes Düğünü. Modern koşullarda düğün ritüellerinin ve törenlerinin dönüşümü: Kafkasya ve diaspora. Video materyallerin izlenmesi.
|
15- |
Yarı yıl sonu (Final) sınavı.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dersi alan öğrenciler Çerkeslerin maddi ve sosyonormatif kültürünün temel bileşenleri hakkında bilgi edinir.
|
2- |
Öğrenci derste edinilen bilgi ve materyalleri aldığı diğer derslerin (“Çerkes Kültür Bilimi I”, “Çerkes Kültür Bilimi III” “Çerkes Folklorü”, “Çerkes Mitolojisi”, “Çerkes Tarihi” vd.) materyalleriyle ilişkilendirme becerisi kazanma.
|
3- |
Çerkes kültürünün temel geleneksel değerlerinin günümüz gerçekliğine nasıl etki ettiğini anlama.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
|
|
2- |
Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
|
|
3- |
Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
|
|
4- |
Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
6- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
|
|
7- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
|
|
8- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
|
|
9- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
|
|
10- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
|
|
11- |
Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
|
|
12- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
|
|
14- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
10
|
10
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
87
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
40
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Цеева З.А., Губжоков М.Н. История и культура адыгов / учебное пособие /: - Майкоп, Изд-во АГУ, 2017. – с. 228
2. Унежев, К. Х. Культура адыгов (черкесов) и балкарцев : учебное пособие / К. Х. Унежев. - Нальчик : Эль-Фа, 2003. - 512 с.
3. ИСТОРИЯ И КУЛЬТУРА АДЫГОВ. Учебно-методическое пособие. – Майкоп: Изд-во «ИП Кучеренко В.О.», 2017. – 123 с. ISBN 9778-5-906696-91-5
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Адыги: Адыгейцы. Кабардинцы. Черкесы. Шапсуги / отв.ред. А.Х. Абазов, Ю.Д. Анчабадзе, А.В, Кушхабиев, М.М. Паштова; Ин-т этнологии и антропологии им. Н.Н. Миклухо-Маклая РАН; Кабардино-Балкарский научный центр РАН; Адыгейский республиканский ин-т гуманитарных исследований им. Т.М. Керашева. — М.: Наука, 2022. — 870 с. — (Народы и культуры). ISBN 978-5-02-040924-8
|
|