Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DROG BAĞIMLILIĞI |
Üçüncü düzey |
FAR 619 |
|
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AYŞE EKEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. AYŞE EKEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konular power point sunum tekniği ile anlatılır. Ders sonunda öğrencilerle soru-cevap şeklinde konu tekrarı yapılır. Öğrencilere ödev olarak literatür taraması verilir ve bir makalenin hazırlanıp sunulması istenir. Makalenin öğrenci tarafından sunulmasından sonra bu makale tüm öğrencilerle birlikte tartışılır.
|
Dersin amacı
|
Öğrencileri, ilaç suistimali, drog bağımlılığı ve tipleri, bu tip bağımlılıkların insan sağlığına etkileri ve bu maddelerin analizleri konularında bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Drog bağımlılığın tanımı, bağımlılık oluşum süreci, madde bağımlılık tipleri ve bunların zıt etkileri, bağımlılık yapıcı maddelerin analizi, doping maddeleri ve biyolojik materyalde analizleri öğretilecektir.
|
1- |
İlaç ve diğer madde bağımlılığı ile ilgili temel kavramlar
|
2- |
Bağımlılığın oluşum süreci ve bu süreci etkileyen faktörler
|
3- |
İlaç suistimali ve zıt etkileri
|
4- |
Madde bağımlılık tiplerinin tanımlanması
|
5- |
Morfin tipi bağımlılık
|
6- |
Alkol-barbitürat tipi bağımlılık
|
7- |
Kokain-esrar tipi bağımlılık
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Halüsinojenik tipi bağımlılık
|
10- |
Bağımlılık yapıcı maddelerin biyolojik materyalde analizleri
|
11- |
Öğrenci sunumları
|
12- |
Öğrenci sunumları
|
13- |
Öğrenci sunumları
|
14- |
Öğrenci sunumları
|
15- |
Öğrenci sunumları
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Drog bağımlılığı hakkında bilgi edinir.
|
2- |
Tolerans ve çapraz toleransı öğrenir.
|
3- |
Yoksunluk sendromu hakında bilgi edinir.
|
4- |
Bağımlılık türlerini öğrenir (Morfin, amfetamin, esrar, kokain, tütün, alkol, uçucu solvent..)
|
5- |
Madde bağımlılığının tedavileri hakkında bilgi edinir.
|
6- |
Konu ile ilgili güncel literatür takibi yapabilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Nitelikli bilim insanı olur,
|
|
2- |
Histoloji ve embriyolojinin temel kavram ve kuramlarını kullanabilecek bilgi birikimine sahip olur,
|
|
3- |
Bilimsel bir çalışmayı planlayıp yürütebilir,
|
|
4- |
Bilim, insan ve hayvan etiğine uygun tutum ve davranışları benimser,
|
|
5- |
Işık mikroskopi laboratuvarı çalışmalarını yürütebilir,
|
|
6- |
Elektron mikroskopi laboratuvarı çalışmalarını yürütebilir,
|
|
7- |
Bilim dalı kapsamında temel, immunohistokimyasal ve özel teknikleri uygulama bilgi ve becerisine sahip olur,
|
|
8- |
Eğitim ve öğretim becerisine sahip olur,
|
|
9- |
Araştırma sonuçlarını bilimsel bir şekilde tartışır, sunar ve yayınlayabilir,
|
|
10- |
Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olur,
|
|
11- |
Karşılaşılan problemlere çözüm üretebilir.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
7
|
42
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
5
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
4
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
196
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Uzbay T., Mised, Türk Eczacılar Birliği Yayını/Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, Sayfa: 5-73, sayı:21-22., Aralık 2009.
2. Vural, N., Toksikoloji Kitabı, Ankara: Ankara Üniv.Yay.No.73., 2005.
3. Satar S., Acilde Klinik Toksikoloji, Adana: Nobel Kitabevi, 2009.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
6. Kayaalp, O., Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara: Pelikan Yayıncılık, 2012.
|
|