Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ŞEHİRCİLİK PROJESİ VI |
Birinci düzey |
ŞBP611 |
Zorunlu |
6 |
14.00 |
14.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
ŞBP 511 Şehircilik Projesi V
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BARIŞ ERGEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. BARIŞ ERGEN, DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Atölye çalışması / Özel Değerlendirmeli
|
Dersin amacı
|
Dersin kapsamında Samsun ili metropoliten merkezi için mekânsal planların hazırlanması amaçlanmaktadır. Öğrencilerin dönem boyunca önce belirlenecek planlama alanı için nazım imar planını, sonrasında belirlenecek öncelikli alanlarda nazım imar ve uygulama imar planlarını hazırlamaları beklenmektedir. Planlama çalışmalarının ardından belirlenecek odaklarda kentsel tasarım çalışmalarının yapılması beklenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Kapsam: Proje çalışmasında, bir önceki dönem hazırlanmış olan Samsun İl Bütünü Mekânsal Strateji Planı kararları uyarınca, Samsun metropoliten merkezinin 1/25.000 ölçekli nazım imar planının, bu plan doğrultusunda planlama ve müdahale önceliği taşıyan alanlar için 1/5.000 nazım imar planının, yine öncelik taşıyan alanlar için 1/1.000 ölçekli uygulama imar planının ve 1/1.000 ve/veya 1/500 ölçekli kentsel tasarım çalışmasının hazırlanması beklenmektedir.
Birinci aşamada, Samsun İl Bütünü Mekânsal Strateji Planı/Çevre Düzeni Planında merkez yerleşmesi için alınmış kararlar doğrultusunda; nüfus ve yoğunluk dağılımı, genel alan kullanımı, ana ulaşım strüktürü, yeşil sistem ve ekolojik koruma hedefleri konusunda karar üretilmesini ve bunların mevzuat hükümlerine uyarınca ifadelendirilmesini amaçlayan 1/25.000 Nazım İmar Planı hazırlanacaktır.
İkinci Aşamada, 1/25.000 plan kararlarının hedefleri ve öncelikleri doğrultusunda, belirlenen gelişme yönlerini ve kentsel mekânda planlama ve müdahale önceliği taşıyan alanları içerecek şekilde belirlenecek alanlar için kısmi 1/5.000 Ölçekli Nazım İmar Planı hazırlanacaktır. Bu planda belirlenen alan bütününde nüfus ve yoğunluk kademelenmesi, detaylı alan kullanım kararları, ulaşım sistemi, yeşil sistem, sosyal ve teknik altyapı alanları, doğal ve kültürel mirasın korunması konusunda kararlar alınması ve bunların ilgili mevzuat uyarınca ifadelendirilmesi beklenmektedir.
Üçüncü aşamada, 1/5.000 planda belirlenecek odak alanda kentsel dokunun biçimlenmesine esas yapılaşma düzeni ve yoğunlukları, taşıt ve yaya ulaşım ağı ile açık ve yeşil alan düzenlemeleri konusunda düzenlemeleri içeren 1/1000 ölçekli uygulama imar planı hazırlanacaktır. Daha sonra, uygulama imar planı kararlarına göre oluşacak kentsel dokunun ve açık-yeşil alanların, topografya verileri de dikkate alınarak mekânsal düzenleme ve biçimlenmesine ilişkin kentsel tasarım çalışmaları 1/1000 ve/veya 1/500 ölçekte gerçekleştirilecektir.
Dersin yürütülmesi: Proje çalışması şubeler halinde yürütülür. Öğretim üyeleri Üniversitemize ait Ön Lisans ve Lisans Eğitim öğretim Yönetmeliği ile Fakültemiz Eğitim-Öğretim Yönergesinde tanımlanmış ve Özel Değerlendirmeli Derslerin işlenişine yönelik koşullara bağlı olarak dersi yürütürler. Proje çalışmasında süresince öğrenciler tarafından gerçekleştirilecek çalışmalar ile jüriler ve teslimlerde istenecek çalışmalar, yukarıda açıklanan amaç ve aşağıda ana hatları ile belirlenen çalışma takvimi uyarınca ayrı bir detaylı programla öğrenciye sunulur. Veri toplama, saha çalışması, analiz vb. aşamalarda şubeler ortak çalışma programı yürütebilir. Öğrenciler, Eğitim-Öğretim Yönergesinde belirlenmiş devam koşullarına uymak zorundadırlar. Devam koşuluna paralel olarak öğrenciler, projelerinin gelişiminin ders yürütücüleri tarafından sağlıklı ve verimli bir şekilde izlenebilmesi için dönem boyunca en az 8 (sekiz) kere proje tashihi/kritiği almak zorundadır. Öğrenciler dönem içinde iki ayrı jüriye katılırlar ve çalışmalarını bu jüride sunarlar. Öğrenciler tarafından bizzat sunulmayan çalışmalar jüri değerlendirmesinde dikkate alınmaz. Her bir jüride (jüri ve teslim) öğrencilerin aldıkları notlar ayrı ayrı arasınav notu olarak not sistemine girilir. Dönem sonu teslimi ve jürisi yılsonu (final) sınavını oluşturur. Ara sınavların aritmetik ortalaması, toplam başarı notunun %40’ını, yılsonu (final) sınavı notu ise toplam başarı notunun %60’ını oluşturur.
|
1- |
-Genel Açıklamalar, analiz konu başlıklarının ve çalışma gruplarının belirlenmesi
-Analiz ve sentez çalışmalarına ilişkin açıklamalar
|
2- |
-Samsun kent bütünü analiz çalışmalarının teslimi
-1/25.000 Sentez çalışmalarının değerlendirilmesi
-1/25.000 plana ilişkin açıklamalar
|
3- |
-1/25.000-Sentez çalışmalarının teslimi
-1/25.000 Plan ana kararlarının tartışılması
|
4- |
-1/25.000 Planın değerlendirilmesi
|
5- |
-1/25.000 Planın değerlendirilmesi
-1/5.000 Planlama alanının belirlenmesi
-1/5.000 Analiz ve sentez çalışmalarına ilişkin açıklamalar
|
6- |
-1/25.000 Nazım İmar Planının teslimi
-1/5.000 Planlama alanına ilişkin analiz ve sentez çalışmalarının incelenmesi
|
7- |
-1/5000 Analiz ve sentez çalışmalarının teslimi
-1/5.000 Nazım imar planının değerlendirilmesi
|
8- |
Teknik gezi
|
9- |
1. JÜRİ
-Samsun Metropoliten Merkez 1/25.000 Nazım İmar Planı
-Öncelikli Planlama Alanı Analiz ve Sentez Çalışmaları (1/5.000)
-Samsun Metropoliten Merkezi Öncelikli Alan Nazım İmar Planı (1/5.000)
-1/1.000 Ölçekte planlanacak odak önerisi
-1/25.000 Plan Açıklama Raporu
-1/5.000 Plan Araştırma ve Plan Açıklama Raporu
-1/1.000 Ölçekte planlanacak odak alana ilişkin analiz ve sentez süreci ile ilgili açıklamalar
|
10- |
Resmi Tatil
|
11- |
-Odak alana ilişkin analiz ve sentez çalışmalarının değerlendirilmesi
-1/1.000 Uygulama imar planına ilişkin açıklamalar
|
12- |
-Odak alana ilişkin 1/1.000 ölçekli analiz ve sentezlerin teslimi
-1/1000 Uygulama imar planının değerlendirilmesi
|
13- |
-1/1000 Uygulama imar planının değerlendirilmesi
-1/1.000 Ölçekli kentsel tasarım çalışmasına ilişkin açıklamalar
|
14- |
2. JÜRİ
-1/5.000 Nazım İmar Planı Revizyonu
-Odak alana ilişkin 1/1.000 ölçekli uygulama imar planı
-Odak alana ilişkin 1/1.000 ölçekli kentsel tasarım çalışması
- 1/1.000 Ölçekli Planlama ve Tasarım Çalışması Araştırma ve Açıklama Raporu
-1/500 ölçekli kentsel tasarım çalışmasına ilişkin açıklamalar
|
15- |
-1/500 ölçekli kentsel tasarım çalışmasının değerlendirilmesi
|
16- |
-1/500 ölçekli kentsel tasarım çalışmasının değerlendirilmesi
|
17- |
-1/.1.000 ve 1/500 ölçekli kentsel tasarım çalışmasının son değerlendirmesi
-Final teslimi için açıklamalar
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kent ile ilgili sorunsal konusunu açıklar
|
2- |
Kent ile ilgili sorunsala ait plan çizer
|
3- |
Sorunsala ait rapor hazırlar
|
4- |
Çizdiği planı sorunsal konusu bağlamında sunar
|
5- |
Planlama ve tasarım becerisi kazanır
|
6- |
Kentsel sorunlara ait politika ve strateji üretir
|
7- |
Temalara ilişkin tasarım öğeleri geliştirir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
8
|
112
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
4
|
52
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
24
|
48
|
Ara sınavlar
|
2
|
8
|
16
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
32
|
32
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
4
|
16
|
64
|
Toplam iş yükü
|
|
|
348
|
AKTS
|
|
|
14.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
KAVRAMLAR VE SEKTÖREL GELİŞME İLE İLGİLİ KAYNAKLAR KAVRAMLAR A. SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ▪ Balaban, O. (2010) “İklim Değişikliği ile Mücadelede Kamu Sektörünün Rolü: Türkiye Üzerine Bir İnceleme” TODAİE Amme İdaresi Dergisi, Cilt 43 Sayı 3 Eylül, ss.83-110. ▪ Campell, S. (2013) “Sustainable Development and Social Justice: Conflicting Urgencies and the Search for Common Ground in Urban and Regional Planning” Michigan Journal of Sustainability, Vol. 1 pp. 75-91. ▪ Coyle, Stephen J. ve Andrés Duany (2011) Sustainable and Resilient, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.Communities, Chapter 1 ve Chapter 2 ▪ Drexhage. J. and D. Murphy (2010) Sustainable Development: From Brundtland to Rio 2012 , Background Paper*
prepared for consideration by the High Level Panel on Global Sustainability at its first meeting, 19 September 2010 United Nations Headquarters, New York . ▪ Güler, T. ve Turan, M. Türkiye’de Sürdürülebilir Kentsel Gelişme Stratejileri: KENTGES Eylem Planı (2010-2023) Örneği, International Conference on Eurasian Economies 17-18 September 2013 – St. Petersburg, Russia, ss. 255-60. ▪ Özbakır, A. Özügül, D. ve (2011) Çekiç, T.İ. “Yapılı Çevrenin Şekı̇llendı̇rilmesinde Yeni̇ Bir Gündeme Doğru: Yeşil Yerleşim Değerlendirme Sistemleri̇”, Kent ve Toplum, Temmuz-Ekim, ss. 3-9 ▪ Sustainable Development Goals Report (2015), UNHABITAT Yararlı Linkler https://sustainabledevelopment.un.org/topics https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ B. YAŞANABİLİRLİK ▪ Avrupa Kentsel Şartı – 2: Yeni Bir Kentlilik İçin Manifesto, Karar No. 269 (2008) Avrupa Konseyi 15. Genel Oturumu Strazburg, 27 – 29 Mayıs 2008, Çeviri: Aydan Erim ▪ Beyhan, G. vd. (2013) “Kentsel / Mekânsal Yaşanabilirlik Üzerine Kavramsal Bir Çözümleme” 25. Uluslararası Yapı ve Yaşam Fuar ve Kongresi 27-31 Mart 2013, Bursa, TMOBB Bursa Mimarlar Odası Yayını, ss.357-363 ▪ Özçelik , P. K. (2013) “Yaşanabilir Kentlerin İnşasına Yeni̇ bir Harç: ” Kent Hakkı” 25. Uluslararası Yapı ve Yaşam Fuar ve Kongresi 27-31 Mart 2013, Bursa, TMOBB Bursa Mimarlar Odası Yayını, ss.357-363 ▪ Eurofound (2014), Yaşam Kalitesi Eğilimleri, Türkiye:2003-2012, Publications Office of the European Union, Luxembourg. ▪ The National Association of Regional Councils, “Livability Literature Review: A Synthesis of Current Practice” ▪ T.C. Kalkınma Bakanlığı 10. Kalkınma Planı Yaşanabilir Kentler Ve Kentsel Dönüşüm Özel İhtı̇sas Komı̇syonu Ön Raporu C. AKILLI BÜYÜME ▪ Duany A., Speck, J, Lydon, M. 2010, The Smart Growth Manual, McGrawHill ▪ Sınmaz, S. (2013) “Yeni Gelişen Planlama Yaklaşımları Çerçevesinde Akıllı Yerleşme Kavramı ve Temel İlkeleri” Megaron, 8(2) ss. 76-86. ▪ Yeni Şehircilik Bildirgesi, https://www.cnu.org/who-we-are/charter-new-urbanism ▪ Büyümenin Aklı Olur mu? http://v3.arkitera.com/h38578-buyumenin-akli-olur-mu.html ▪ Smart Growth online. http://smartgrowth.org/?page_id=683 ▪ Smart Growth/Smart Energy Toolkit, second edition 2007 (PowerPoint Presentation) ▪ Smart Growth/Smart Energy Toolkit: http://www.mass.gov/envir/smart_growth_toolkit/pages/how-to-SG.html ▪ The National Association of Regional Councils, “Livability Literature Review: A Synthesis of Current Practice” Yararlı Linkler http://smartgrowth.org/index.php http://www.smartgrowth.bc.ca D. DAYANILIKLIK ▪ Akyol, M. ve Eşbah Tunçay, H. (2013) “Productive landscapes and resilient cities” ITU A/Z 10(2) ss. 133-147. ▪ Moberg, F. ve Simonsen, S. H. What is Resilience? An introduction to social-ecological research, Stockholm Resilience Centre. ▪ Özyetgin Altun. A. (2011), Kentsel Dayanıklılığın Artırılmasında Sosyo-Ekolojik İlişki Ağları Ve Yapılaşmanın Rolü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İTÜ, ▪ Resilience Alliance. 2010. Assessing resilience in social-ecological systems: Workbook for practitioners. Version 2.0.
▪ Simonsen, S. H. (vd.) Applying Resilience Thinking: Seven principles for building resilience in social-ecological systems, Stockholm Resilience Centre. ▪ Tezer, A. (2012) “Kentsel Direçlilik-Dayanıklılık”, Ersoy. M. Kentsel Planlama: Ansiklopedik Sözlük, içinde Ninova Yayınları. ▪ Tezer, A. (vd.)(2012) “Dayanıklı Kentler” EKOYAPI, No: 8, ss.64-66. ▪ UNISDR (2012), How To Make Cities More Resilient A Handbook For Local Government Leaders, Geneva, March 2012 [http://www.unisdr.org/files/26462_handbookfinalonlineversion.pdf ▪ UNISDR (2012), Making Cities Resilient: Report 2012 (http://www.unisdr.org/files/28240_rcreport.pdf) Yararlı Linkler http://www.stockholmresilience.org/21/research/research-news/2-19-2015-applying-resilience-thinking.html http://www.resalliance.org E. KENT HAKKI ve KAMU YARARI ▪ Harvey, D. “Kent Hakkı” Sendika.Org, 23 Mayıs 2013, (Çeviren: Meriç Kırmızı) ▪ Kuymulu, B.M. (2013) “The Vortex of Rights: ‘Right to the City’ at a Crossroads” IJJUR, 37 (3), ss. 923-40 ▪ Uzunçarşılı Baysal, C. (2011) “Kent Hakkı Yeniden İnşa Bulurken” Eğitim, Bilim, Toplum 9(36) ss.14-30 ▪ Lefevbre, H. “Kent Hakkı” (Çev.: Gizem Aksümer, Julia Schultz) Eğitim, Bilim, Toplum 9(36), 2011, ss.140-152 SEKTÖREL GELİŞME EKSENLERİ TARIM VE KIRSAL ALAN EKSENİ ▪ Akşit, B. (2006) “Köy, Kırsal Kalkınma ve Kırsal Hanehalkı/Aile Araştırmaları: 1923-2002 Yılları Arası Eleştirel Bir Yazın Taraması”, Eraydın, A. (der) Değişen Mekan içinde, Yurt, Ankara, s. 123-165. ▪ Günaydın, G. (2009) “Türkiye Tarım Politikalarında“Yapısal Uyum”: 2000’li Yıllar”, Mülkiye, 33(262), ss. 175-222. ▪ Pamuk, Ş. (2009) “Türkiye’de Tarım ve İktisadi Gelişme: 1880-2000”, Mülkiye, 33(262), ss. ▪ DPT ve Kalkınma Bakanlığı, Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi ve 10. Beş Yıllık Kalkınma Planı Özel Komisyon Raporları, Ankara. ▪ T.C. Kalkınma Bakanlığı (2014), “Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejisi 2014-2023, Daha Dengeli, Topyekûn Kalkınma” TURİZM EKSENİ ▪ Duru, B. (2003), Kıyı Politikası, Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları, Tezler dizisi:13. ▪ Koç, E. Ökten, A. , Şengezer, B. Aysu, G. Tourism and Its Future: Tourism Development Strategies in the Context of Coast, Culture and Agriculture-Meander Basin, ERSA-European Regional Science Resociation-Congres Barselona, Tourism, Cultural İndustries and Regional Development, 31.08.2011-02.09.2011 (Dijital Ortamda Yayın) ▪ Michèle Sabban (2013), Akdeniz’de sürdürülebilir turizmle ilgili rapor, ARLEM-Euro-Mediterranean Regional and Local Assembly ▪ TÜSİAD (2012), Sürdürülebilir Turizm, SİS Matbaacılık Prom. Tanıtım Hiz. Tic. Ltd. Şti, 2012 KÜLTÜR EKONOMİSİ EKSENİ ▪ Aksoy, A. Enlil, Z. (2011) Kültür Ekonomisi Envanteri İstanbul 2010, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları ▪ Kumral, N. , Güçlü, M. (2013) Kültür Ekonomisi ve Bölgesel Politika, Ege University Working Papers İn Economics, Working Paper No: 13 / 05, December 2013 ▪ Montgomery, J. (2003) “Cultural Quarters as Mechanisms for Urban Regeneration. Part 1: Conceptualizing Cultural Quarters”, Planning, Practice & Research, 18:4, 293-306. ▪ İZKA, İzmir 2012 Kültür Ekonomisi ve Kültür Altyapısı Envanteri ve Kültür Ekonomisi Gelişme Stratejisi ▪ UNDP/UNESCO Creative Economy Report 2013 Special Edition, Widening Local Development Pathways ÜNİVERSİTE KENTİ EKSENİ ▪ Korkut, Gizem (2011) Üniversite Yerleşkelerinin Kentsel Mekan Kurgularinin Biçimlenmesinde Kentin Etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İTÜ, ▪ Turan, M. Duru, B. (2014) “Anakentin Zayıf Halkaları: İlçe Belediyeleri”, Uluslararası Türk Dünyası Yerel Yönetimler Sempozyumu, Ed. Deniz İşçioğlu, KKTC, 2014, s. 283-291
|
|