Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Seramik ve Cam > ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Birinci düzey SERT004 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. AYŞENUR CEREN ASMAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli TEORİK
Dersin amacı Bu dersin amacı, öğrencilere akademik araştırma sürecinin temel ilkelerini kazandırmak; etik ilkelere uygun, bilimsel yöntemlerle yapılandırılmış, yayınlanabilir nitelikte araştırma metinleri oluşturabilme becerisi kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrencilerin araştırma sorusu oluşturma, literatür ve görsel tarama yapma, akademik yazım kurallarına uygun metin üretme ve eleştirel düşünme yetilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. Öğrenciler, dönem sonunda kendi belirledikleri teknik ya da kuramsal bir konuya ilişkin, akademik standartlara uygun bir araştırma makalesi hazırlayarak araştırma sürecini bütünsel bir şekilde deneyimlemiş olacaklardır.
Dersin tanımı Bu ders, öğrencilere sosyal bilimler ve sanat-temelli alanlarda araştırma yapmanın temel ilkelerini öğretmeyi amaçlar. Akademik yazım sürecinde etik, intihalden kaçınma, kaynak kullanımı, yazım ve yayın kuralları gibi temel becerilerin yanı sıra, bir araştırma fikrinin geliştirilmesinden yayınlamaya hazır akademik metin oluşturma sürecine kadar olan aşamaları kapsar. Öğrencilerden ders süresince belirledikleri teknik ya da kuramsal bir konu üzerine akademik bir araştırma makalesi yazmaları beklenmektedir.

Dersin içeriği
1- Derse giriş – Akademik araştırmanın tanımı, kapsamı ve önemi. Dersin işleyişi ve teslim süreçlerinin açıklanması.
2- Araştırma etiği, intihal ve akademik dürüstlük kavramları. Turnitin benzeri sistemlerin tanıtımı.
3- Akademik yazım kuralları: dil, anlatım, yapı ve kaynak gösterme biçimleri (APA, MLA, Chicago vb.).
4- Araştırma konusu belirleme: ilgi alanları, güncel tartışmalar, araştırılabilirlik ve özgünlük kriterleri.
5- Literatür taraması: akademik veri tabanları, kataloglar, indeksler ve kaynaklara ulaşma yöntemleri.
6- Görsel tarama ve arşiv araştırması (görsel kültür, sanat tarihi ve tasarım alanlarına özel). Görsel kaynakların akademik kullanımı.
7- Makale yapısının oluşturulması: Giriş, literatür özeti, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç bölümleri.
8- VİZE - Literatür taraması, görsel tarama dosyası ve makale taslağı teslimi.
9- Geri bildirimlerin değerlendirilmesi, metnin yeniden yapılandırılması. Giriş ve problem cümlesi geliştirme.
10- Yöntem bölümü yazımı: kuramsal çerçeve ya da teknik süreçlerin aktarımı. Nitel ve nicel yöntem farkları.
11- Bulguların sunumu ve yorumlanması. Görsel ya da metinsel verilerin analizi.
12- Tartışma ve sonuç bölümlerinin oluşturulması. Akademik katkı vurgusu ve ileri araştırma önerileri.
13- Başlık, özet (abstract), anahtar kelimeler ve kaynakça düzenleme. Yayın kurallarına uygunluk.
14- Makalenin son okuması, dil düzeltmeleri ve yayın formatına getirilmesi. Açık erişim ve yayın platformları üzerine bilgilendirme.
15- FİNAL - Yayınlamaya hazır tam metin araştırma makalesi teslimi. İsteğe bağlı sunum ve kapanış değerlendirmesi.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Akademik etik, intihal ve kaynak gösterme konularında bilgi sahibi olur.
2- Belirli bir konu çerçevesinde akademik araştırma sorusu oluşturur ve araştırma yöntemleri belirler.
3- Literatür ve görsel tarama yaparak araştırmasını destekleyici bilgi ve görselleri analiz eder.
4- Akademik yazım kurallarına uygun olarak yapılandırılmış bir araştırma makalesi hazırlar.
5- Eleştirel düşünme, analiz ve sentez becerilerini geliştirerek bilimsel metin üretir.
6- Geri bildirim alma ve metin üzerinden yeniden çalışma alışkanlığı kazanır.
7- Hazırladığı makaleyi yayın kriterlerine uygun biçimde sunabilecek düzeye gelir.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
2- OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
3- OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
4- OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
5- OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
6- OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
7- OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
8- OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
9- OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
10- OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
11- OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
12- OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
13- OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
14- OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
15- OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
16- OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
17- OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
18- OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
19- OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
20- OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     53
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar -Bilimsel Araştırma Yöntemi, 2022, Niyazı Keser, Nobel Yayıncılık. -Bilim Etiği, 2020, Ömer Demir, Halit Keskin, Yusuf Ziya Erdil, Beta Yayınları. -Bilimsel Yazı ve Araştırma Teknikleri, 2021, Hüseyin Bal, Pegem Akademi Yayıncılık. -Araştırma ve Yazma Süreci: Sosyal Bilimlerde Akademik Çalışma, 2020, Umut Beşpınar, Heretik Yayıncılık

Ders ile ilgili dosyalar