Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Mekatronik Mühendisliği > BİLGİSAYAR AĞLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLGİSAYAR AĞLARI Birinci düzey MEM 308 Zorunlu 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MUZAFFER KANAAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUZAFFER KANAAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli sınıf dersleri
Dersin amacı bilgisayar ağları hakkında temel bilgilerin aktarılması.
Dersin tanımı bilgisayar ağları

Dersin içeriği
1- Bilgisayar ağlarının tanımlanması, kullanım sahaları, OSI ve TCP/IP referans modelleri, Bilgisayar ağlarında kullanılan haberleşme standartları hakkında genel bilgiler.
2- Fiziksel katman, veri haberleşmesinin teorik altyapısı, farklı tür kablolu haberleşme türleri
3- Kablosuz haberleşmenin temelleri, haberleşme uyduları, dijital modülasyon ve çoklama
4- kablolu telekomünikasyon ağları, mobil ağlar (1G, 2G, 3G, 4G) ve bunlara dair teknik standartlar.
5- Veri bağlantı katmanı, hata ve akış kontrolü
6- temel veri bağlantı protokolleri, kayan pencere (sliding window) protokolleri
7- MAC katmanı: kanal tahsis problemi
8- ara sınav
9- Temel ALOHA, slotted ALOHA, Ethernet protokolleri
10- Kablosuz yerel ağ (wireless LAN) ve Bluetooth, veri bağlantı katmanında anahtarlama (switching), sanal LAN ağları
11- Ağ katmanı: yönlendirme (routing) problemi, yönlendirme algoritmaları, tıkanıklık kontrolü (congestion control), Internet''''te ağ katmanı (IPv4 ve IPv6)
12- İletim (Transport) katmanı: temel protokoller (UDP, TCP), tıkanıklık kontrolü (congestion control) probleminin iletim katmanı perspektifi
13- Uygulama katmanı: temel protokoller (DNS, E-mail protokolleri, HTTP)
14- Ağ güvenliği: temel kriptografik prensipler, simetrik anahtar ve açık anahtar şifreleme algoritmaları, sayısal imza kavramları, kimlik doğrulama
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mekatronik sistemlerde veri haberleşmesi ve bilgisayar ağlarının temellerinin öğrenilmesi.
2- Takım çalışmasına yatkınlık becerisine sahip olur.
3- Bireysel çalışma becerisi
4- Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi
5- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
6- Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3- 2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
8- 6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
9- 7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
10- 7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
11- 7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
12- 8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
13- 8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
14- 9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
15- 10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
16- 11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
17- 12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
18- 13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     104
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı A. Tanenbaum "Computer Networks" 5th ed. Prentice Hall
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar