Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Harita Mühendisliği > MESLEKİ TRİGONOMETRİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MESLEKİ TRİGONOMETRİ Birinci düzey MAT 106 Zorunlu 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ÜMİT HALUK ATASEVER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM ÜYESİ ÜMİT HALUK ATASEVER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli Ders kitabı eşliğinde klasik yöntemle teorinin anlatımı ve sayısal problemlerin sınıf ortamında çözümü ile teorinin pekiştirilmesi.
Dersin amacı Trigonometrik fonksiyonlar, küre geometrisinin ve küresel şekillerin tanınması, küresel üçgen çözümlerinin ve küresel koordinat sistemlerinin anlaşılması ve böylece karmaşık hesaplama gerektiren küresel projeksiyon hesaplarına hazırlık yapılması.
Dersin tanımı Trigonometrik fonksiyonlar, Küre geometrisi, küresel şekiller, küresel üçgen çözümleri, küresel koordinat sistemleri ile ilgili teorik bilgileri ve sayısal problem çözümlerini içerir.

Dersin içeriği
1- Uzunluk ölçü birimleri ve dönüşümleri
2- Yüzölçüm birimleri, dar açıların trigonometrik fonksiyonları
3- Açı fonksiyon dönüşümleri
4- Küçük açı bağıntısı, üç kenarlı şekiller
5- Üçgenlerde temel bağıntılar
6- Dört kenarlı şekiller ve yamuk
7- Küresel üçgen kavramı ve çözümleri
8- Küresel üçgen çözümü için teoremler örnek çözümleri (Yarım Kenar Formülleri, Yarım Açı Formülleri, Neper Formülleri)
9- Küresel dik üçgen çözümleri (Neper Kuralı)
10- Küresl üçgen çözümlerinde altı farklı verilen durumuna göre tüm yöntemler kullanılarak tüm alternatif çözümlemelerin yapılması üzerine örnek çözümler
11- Küresl üçgen çözümlerinde altı farklı verilen durumuna göre tüm yöntemler kullanılarak tüm alternatif çözümlemelerin yapılması üzerine örnek çözümler
12- Küresel koordinat sistemleri
13- Coğrafi koordinat sistemi ile kürersel kartezyen koordinat sistemleri arasındaki dönüşümler
14- Coğrafi koordinat sistemi kullanımı ile küresel üçgen çözümleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel ölçü birimlerini haritacılık mesleğinde uygulayabilme
2- Trigonometrik fonksiyonları mesleğinde uygulayabilme
3- Çok kenarlı şekiller üzerinde işlemler yapabilme
4- Küçük açı çözümü ile pratik işlemler gerçekleştirme
5- Temel küresel üçgen problemlerinin kavranması
6- Küre üzerinde trigonometrik işlemler yapabilme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 3 1 3
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ekrem Ulsoy (1969). Düzlem ve Küresel Trigonometri, Birsen Kitabevi Yayınları, İstanbul.
Yardımcı Kaynaklar Burhan C. IŞIK (2006). Küresel Trigonometri, Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi, İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar