Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MESLEKİ TRİGONOMETRİ |
Birinci düzey |
MAT 106 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÜMİT HALUK ATASEVER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ÜMİT HALUK ATASEVER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders kitabı eşliğinde klasik yöntemle teorinin anlatımı ve sayısal problemlerin sınıf ortamında çözümü ile teorinin pekiştirilmesi.
|
Dersin amacı
|
Trigonometrik fonksiyonlar, küre geometrisinin ve küresel şekillerin tanınması, küresel üçgen çözümlerinin ve küresel koordinat sistemlerinin anlaşılması ve böylece karmaşık hesaplama gerektiren küresel projeksiyon hesaplarına hazırlık yapılması.
|
Dersin tanımı
|
Trigonometrik fonksiyonlar, Küre geometrisi, küresel şekiller, küresel üçgen çözümleri, küresel koordinat sistemleri ile ilgili teorik bilgileri ve sayısal problem çözümlerini içerir.
|
1- |
Uzunluk ölçü birimleri ve dönüşümleri
|
2- |
Yüzölçüm birimleri, dar açıların trigonometrik fonksiyonları
|
3- |
Açı fonksiyon dönüşümleri
|
4- |
Küçük açı bağıntısı, üç kenarlı şekiller
|
5- |
Üçgenlerde temel bağıntılar
|
6- |
Dört kenarlı şekiller ve yamuk
|
7- |
Küresel üçgen kavramı ve çözümleri
|
8- |
Küresel üçgen çözümü için teoremler örnek çözümleri (Yarım Kenar Formülleri, Yarım Açı Formülleri, Neper Formülleri)
|
9- |
Küresel dik üçgen çözümleri (Neper Kuralı)
|
10- |
Küresl üçgen çözümlerinde altı farklı verilen durumuna göre tüm yöntemler kullanılarak tüm alternatif çözümlemelerin yapılması üzerine örnek çözümler
|
11- |
Küresl üçgen çözümlerinde altı farklı verilen durumuna göre tüm yöntemler kullanılarak tüm alternatif çözümlemelerin yapılması üzerine örnek çözümler
|
12- |
Küresel koordinat sistemleri
|
13- |
Coğrafi koordinat sistemi ile kürersel kartezyen koordinat sistemleri arasındaki dönüşümler
|
14- |
Coğrafi koordinat sistemi kullanımı ile küresel üçgen çözümleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel ölçü birimlerini haritacılık mesleğinde uygulayabilme
|
2- |
Trigonometrik fonksiyonları mesleğinde uygulayabilme
|
3- |
Çok kenarlı şekiller üzerinde işlemler yapabilme
|
4- |
Küçük açı çözümü ile pratik işlemler gerçekleştirme
|
5- |
Temel küresel üçgen problemlerinin kavranması
|
6- |
Küre üzerinde trigonometrik işlemler yapabilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik
problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında,
belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım
yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için
gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini
etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve
yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel
çalışma becerisi.
|
|
7- |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor
yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum
yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve
teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik
uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar
hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma
hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik
üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
3
|
1
|
3
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ekrem Ulsoy (1969). Düzlem ve Küresel Trigonometri, Birsen Kitabevi Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Burhan C. IŞIK (2006). Küresel Trigonometri, Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi, İstanbul.
|
|