Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİN EĞİTİMİ |
Birinci düzey |
İLH623 |
Zorunlu |
6 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Süleyman AKYÜREK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Hayriye GENCEL
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Din eğitiminin teori ve pratiğiyle ilgili bilgiler vermek, Türkiye''''''''de din eğitiminin gelişimini farklı boyutlarıyla ele almak
|
Dersin tanımı
|
Din eğitimi biliminin gelişim sürecin ve bu çerçevede din eğitimi uygulamalarının ele alındığı bir derstir.
|
1- |
Eğitimden Din Eğitimine
|
2- |
Eğitimin ve İlimlerin İslamileştirilmesi
|
3- |
Din Eğitimi, Din Öğretimi, Dini Eğitim
|
4- |
İslam Eğitimi, İslami Eğitim ve Amaçları
|
5- |
(Dini) Bilgi ve Paylaşımı.
|
6- |
Bilim, Eğitim Bilimleri ve Din Eğitimi Bilimi (Tanım, Amaçlar)
|
7- |
Din Eğitimi Biliminin Oluşum Serüveni (Batı’da, İslam Dünyasında).
|
8- |
Din Eğitimi Biliminin Oluşumunu Geciktiren Başlıca Nedenler I (Uygulanan Din ve Din Eğitimi Politikaları)
|
9- |
Din Eğitimi Biliminin Oluşumunu Geciktiren Başlıca Nedenler II (Bilim İnsanlarının, Aydınların Din Ve Din Eğitimi Alanına Olumsuz Yaklaşımları)
|
10- |
Ara Sınav
|
11- |
Din Eğitimi Biliminin Oluşumunu Geciktiren Başlıca Nedenler III (Din Eğitimiyle Uğraşanların Bilimselliğe Yaklaşımları; Din Eğitimi Alanının Uygulama İşi Olarak Görülmesi)
|
12- |
Din Eğitimi Biliminin Alanı e Görevleri I (Kendi Varlığını Ortaya Koymak, DEB Dilini ve Terminolojisini Oluşturmak, Din Eğitimi Faaliyetlerine İlişkin Bilgi ve Teori Üretmek)
|
13- |
Din Eğitimi Biliminin Alanı ve Görevleri II (Din Eğitimini Temellendirme ve Yeni Yönelişleri Belirleme)
|
14- |
Din Eğitimi Biliminin Alanı ve Görevleri III (Din Eğitimi Modelleri Geliştirme ve DKAB-Seçmeli Din Dersleri)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Eğitim ve din eğitimiyle ilgili temel kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri açıklar.
|
2- |
Eğitim ve din eğitimi anlayışındaki paradigma değişimini açıklar.
|
3- |
İslami eğitim ve İslam eğitimi kavramlarının benzer ve farklı yönlerini açıklar.
|
4- |
Dini bilgi ile din eğitimi arasındaki ilişkileri açıklar.
|
5- |
Din eğitimi biliminin oluşumunu geciktiren başlıca nedenleri açıklar.
|
6- |
Din eğitimi biliminin doğuşunu, gelişimini, konusunu, amaçlarını, yöntemlerini, problemlerini, diğer bilimlerle ilişkilerini açıklar.
|
7- |
Din eğitimi bilimi ışığında, Türkiye`de din eğitimi uygulamalarını (örgün ve yaygın) farklı boyutlarıyla değerlendirir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
58
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Muhammet Şevki Aydın, Din Eğitimi Bilimi, Kimlik Yay., Kayseri, 2022.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Ed: Recai Doğan-Remziye Ege, Din Eğitimi El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara, 2016 (4. Baskı)
2. M. Şevki Aydın, Açık Toplumda Din Eğitimi, Nobel Yay., Ankara, 2018 (2. Baskı)
3. Beyza Bilgin, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Ankara, 1996.
|
|