Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİTOPATOLOJİ |
Birinci düzey |
BTM210 |
Zorunlu |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. DOĞAN IŞIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Doğan IŞIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Cemile Çınar
Arş. Gör. Ender Şahin ÇOLAK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze Teorik
|
Dersin amacı
|
Bitkilerde hastalık oluşturan paraziter ve paraziter olmayan hastalık etmenleri ve yabancı otlar hakkında bilgi vermek
|
Dersin tanımı
|
Bu ders çerçevesinde, tarımsal ürünlerde kayıplara yol açan fungi, bakteri, virüs ve virüs benzeri organizmalar ve hayat döngüleri hakkında genel bilgiler verilecek, ülkemizde ve dünyada ekonomik anlamda önemli olan organizmaların belirli tarım ürünlerindeki hayat döngüleri ve bitkide oluşturduğu semptomlar incelenecektir. Bunların dışında kalan abiyotik bitki hastalıkları üzerine de genel bilgiler verilecektir.
|
1- |
Fitopatolojinin tarihçesi, bitki hastalıklarının önemi, fitopatolojinin tanımı ve bitki hastalıklarının sınıflandırılması
|
2- |
Simptomatoloji
|
3- |
Etioloji 1 (Paraziter olmayan hastalık nedenleri)
|
4- |
Etioloji 2 (Paraziter hastalık nedenleri)
|
5- |
Etioloji 2 (Paraziter hastalıkların seyri)
|
6- |
Etioloji 3 (Virüsler, Viroidler)
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Etioloji 4 (Bakteriler,L-Form bakteriler, Fitoplazmalar, Spiroplazmalar)
|
9- |
Etioloji 5 (Funguslar)
|
10- |
Etioloji 6 (Yabancı otlar ve parazit yüksek bitkiler)
|
11- |
Patoloji 1
|
12- |
Epidemiyoloji, Hijyen ve Terapi
|
13- |
Yabancı Otlarla Savaş Yöntemleri
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ziraat mühendisliği ve tarım içinde bitkisel üretim ile ilgili temel konuları öğrenir ve Bitki Koruma ile ilişkilerini bilir, mesleki etik sorumluluğu kazanır,
|
2- |
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur,
|
3- |
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer,
|
4- |
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar.
|
5- |
Genel Ziraat Mühendisliği ve Bitki Koruma konularında edindiği bilgileri üreticilerle aktarma konusunda gerekli bilgi ve becerile sahip olur,
|
6- |
Hastalık etmenlerinin yayılım seyrini anlayarak önlem alımını sağlamak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bitki Koruma başlığı altında tarımsal hastalık ve zararlıların yönetimi hedefi çerçevesinde sunulan entomoloji, akaroloji, mikoloji, bakteriyoloji, viroloji, herboloji konularına ilişkin yeterli teorik ve pratik bilgi edinme, bu bilgileri sahada kullanabilme.
|
|
2- |
Ulusal ve uluslararası alanda Bitki Koruma branşının stratejik önemini kavrayabilme ve bu farkındalığı ifade edebilme
|
|
3- |
Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirme becerisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında bireysel veya takım halinde çalışabilme, bu alanda problemleri belirleme ve çözebilme kabiliyetini artırma
|
|
5- |
Bitki koruma konularıyla ilgili yeni bilgiler edinme ve sorunların çözümü için yöntemler geliştirme ve bu bağlamda teknolojiyi kullanabilme becerisi kazanma
|
|
6- |
Alanında ulusal ve uluslararası düzeyde sorunların farkındalığı ve çözümü için inisiyatif geliştirebilecek güncel bilgi ve beceri birikimi kazanma
|
|
7- |
Karar verebilme, teknolojik araçları kullanabilme, araştırma yapabilme ve araştırma sonuçlarını bilim dünyasıyla paylaşabilme becerisi kazanma
|
|
8- |
Alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan güncel bilgiyi takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme
|
|
9- |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için girdileri etkin kullanabilme ve uygun ürün modelini planlayabilme becerisi kazanma
|
|
10- |
Alanı ile ilgili olarak etik değerlere uygun olarak hareket edebilme
|
|
11- |
Biyolojik çeşitlilik ve bu çerçevede doğal kaynakların önemini kavrama, doğal dengenin korunmasına yönelik yüksek farkındalık düzeyine ulaşma ve bu farkındalık ve duyarlılığı artıracak yönde çevresini ve toplumu yönlendirebilme becerisine sahip olma
|
|
12- |
Ülkemizde ve dünyada yeni ortaya çıkan ve tehdit arz eden bitki koruma sorunlarının tanınması ve yayılışının engellenmesine yönelik bilgi birikimi oluşturma, sorunun ülkemize girmesini veya varsa yayılmasını engelleme konularında proaktif davranabilme
|
|
13- |
Alanı ile ilgili beklenmedik durumlarda etkin karar verebilme, yaratıcı olma, profesyonel olarak iş yapabilme ve liderlik vasfı taşıyabilme becerisi kazanma
|
|
14- |
Genelde Tarım, özelde Bitki koruma alanında ilgili kurumları tanıma ve ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
|
15- |
Kendi alanlarında bilgi seviyelerini artırarak, danışmanlık ve akademik yeteneklerini geliştirme becerisi kazanma
|
|
16- |
Alanları ile ilgili görevlerine ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da temel bilgilere haiz olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme
|
|
17- |
Bahçe ve tarla bitkileri başta olmak üzere, farklı ürün gruplarında oluşan Bitki Koruma sorunlarına cevap verebilecek beceriler kazanma
|
|
18- |
Bitki koruma sorunları oluşturma potansiyeline sahip mikro ve makro ölçekteki tüm organizmalar hakkında temel bilgi sahibi olma
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
2
|
4
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
5
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
130
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Genel Fitopatoloji (2010,Timur Döken, Erkol Demirci, Hüseyin Zengin) Genel Fitopatoloji (1992, Necati Baykal)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Dersi veren öğretim üyesinin ders notları
|
|