Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YAZMA ESER İNCELEMELERİ |
Üçüncü düzey |
İTS 667 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ALİ ÇAVUŞOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Osmanlı Dönemi El Yazma Eser Çeşitlerini ve Özelliklerini Tanıtmak ve İncelemek
|
Dersin tanımı
|
|
1- |
El yazması eserlerin düzeni
|
2- |
El yazması eserlerin düzeni: zahriye, serlevha, temellük kaydı, sima kaydı, mukabele kaydı, besmele, hamdele, salvele, dibace, fihrist, metin, hatime, istinsah kaydı
|
3- |
El yazması eserlerin değerlendirilmesi
|
4- |
El yazması eserlerin telif metodları üzerine
|
5- |
Yazma eser türleri: cönk, fevaid
|
6- |
Yazma eser türleri: hamiş, haşiye
|
7- |
Yazma eser türleri: külliyat, mecmua
|
8- |
Yazma eser türleri: muhtasar, murakaa
|
9- |
Yazma eser türleri: müsvedde, sefine
|
10- |
Yazma eser türleri: sevad, şerh
|
11- |
Yazma eser türleri: şukka, talika
|
12- |
Yazma eser türleri: tefsir, telhis,
|
13- |
Yazma eser türleri: telif eserler, tercüme eserler
|
14- |
Yazma eser türleri: zeyl
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yazma eserlerin iç ve dış özelliklerine vakıf olur
|
2- |
Yazma eserlerin türlerini bilir
|
3- |
Yazma eserleri inceleyebilir ve değerlendirebilir
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
|
|
2- |
Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
|
|
3- |
Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
|
|
4- |
İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
|
|
5- |
Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
|
|
6- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
8- |
Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
|
|
9- |
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
|
|
10- |
İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
11- |
Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
|
|
12- |
Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
|
|
13- |
İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
|
|
14- |
İslam medeniyeti hakkında bütüncül bir kavrayışa sahip olur.
|
|
15- |
İslam medeniyetinin diğer medeniyet ve kültürlerle ilişkisini analiz eder.
|
|
16- |
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
|
|
17- |
Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
30
|
AKTS
|
|
|
1.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|