Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİRAS HUKUKU |
Birinci düzey |
HK407 |
Zorunlu |
7 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN MİRSAD GÜNDAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN MİRSAD GÜNDAY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik-pratik
|
Dersin amacı
|
Ders esas olarak öğretim elemanının konuları sistematik olarak anlatması tarzında yürütülür. Zaman zaman konulara uygun düşen pratik çalışma çözümleri yapılarak konuların pekiştirilmesi sağlanır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste bir kimsenin ölümü ile doğacak olan hukukî sonuçların ne olduğu üzerine durulmaktadır. Kısaca hukuk düzeninin kişinin ölümüne bağladığı hukukî sonuçlar incelenmektedir.
|
1- |
Miras Hukukuna Giriş, Genel Bilgiler, Temel İlkeler
|
2- |
Yasal Mirasçılık, Zümre Sistemi ve Zümre Sisteminin Temel Esasları, Evlatlığın ve Altsoyun Mirasçılığı, Sağ Kalan Eşin Mirasçılığı ve Devletin Mirasçılığı
|
3- |
Ölüme Bağlı Tasarruflara İlişkin Bilgiler, Şekli Anlamda Ölüme Bağlı Tasarruflar (Resmi Vasiyetnameler, El Yazılı Vasiyetname, Sözlü Vasiyetname ve Miras Sözleşmesi)
|
4- |
Vasiyetnamenin Geri Alınması, Yok olması ve Miras Sözleşmesinin Sona Ermesi
|
5- |
Maddi Anlamda Ölüme Bağlı Tasarruflar ve Türleri
|
6- |
Ölüme Bağlı Tasarrufların Yorumu
|
7- |
Ölüme Bağlı Tasarruflarda Hükümsüzlük
|
8- |
Saklı Pay, Saklı Paylı Mirasçılar, Tasarruf Oranının Terekeye Göre Hesaplanması, Ret-Çıkarılma-Feragat ve Yokluğun Tasarruf Oranı Üzerindeki Etkileri.
|
9- |
- Tenkis, Tenkis Davası, Tenkis Def’i, Tenkiste Sıra, Tenkis Özelliği Taşıyan Bazı Kazandırmalar ve Tenkis Davası Neticesinde Önceden Aldığı Kazandırmayı İade yükümü Altına Giren Davalının Sorumluluğu
|
10- |
Mirasta Denkleştirme ve Mirasbırakanın Özel Durumdaki Bazı Çocuklarının Alacak Hakları
|
11- |
Mirasın İntikalı (Mirasın Açılması, Miras Paylarının Devri, Gaipliğin Mirasın Geçmesinde Etkisi, Mirasın Geçmesinde Koruma Önlemleri ve Verasat İlamı)
|
12- |
Mirasın Kazanılması
|
13- |
Mirasın Reddi ve Sonuçları
|
14- |
Resmi Defter Tutma, Resmi Tasfiye ve Mirasçıların Seçim Haklarını Farklı Şekilde Kullanmalarının Sonuçları
|
15- |
Miras Sebebiyle İstihkak Davası
|
16- |
Miras Ortaklığı ve Mirasın Paylaştırılması
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler, hukuk düzeninin kişinin ölümüne bağladığı hukukî sonuçlar ile kimlerin yasal mirasçı olduğunu öğrenirler.
|
2- |
Mirasçıların terekeden hangi oranda paya sahip olduklarını, ölüme bağlı tasarruf türlerini, geçerlilik şartlarını öğrenirler.
|
3- |
Mirasın geçmesi, mirasın açılması kavramları ile mirasta hak sahibi olabilmenin şartları öğretilir.
|
4- |
Mirasın reddi kavramları ayrıntılarıyla açıklanarak kavranır.
|
5- |
Miras ortaklığı kavramları ayrıntılarıyla açıklanarak kavranır.
|
6- |
Mirasın paylaşılması öğretilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
2
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
28
|
2
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Fikret Eren/ İpek Yücer Aktürk, Türk Miras Hukuku, Yetkin Yay.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Türk Medenî Kanunu ve ilgili diğer mevzuat ve yayınlar.
|
|