Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İşletme (doktora) > ÜRETİM SİSTEMLERİNİN SİMULASYONU
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÜRETİM SİSTEMLERİNİN SİMULASYONU Üçüncü düzey İŞL 650 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF.DR. MEHMET SITKI İLKAY
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET SIDKI İLKAY
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, gerçek sistemlerin belirli şartlar altında nasıl davranacağını tahmin etmek için gerçek sistemin incelenmek istenen özelliğine ilişkin bir simülasyon modeli geliştirerek karar vericilerin doğru kararlar vermelerine nasıl destek sağlanabileceğini göstermektir.
Dersin tanımı Bu derste simülasyon modellerinin ne amaçla ve nasıl kullanılacağı, simülasyonda kullanılacak verilerin nasıl toplanıp, analiz edileceği ve ARENA kullanılarak simülasyon modellerinin nasıl oluşturulacağı, doğrulanacağı, çalıştırılacağı ve simülasyon sonuçlarının nasıl yorumlanacağı konuları ele alınacaktır.

Dersin içeriği
1- Simülasyona Giriş
2- Temel Simülasyon Kavramları
3- ARENA Kullanımı Üzerine bir Tur
4- ARENA ile Model Geliştirme
5- Örnek Olay: Özelleştirilmiş Seri Sürece karşın Genelleştirilmiş Paralel Süreç
6- Simülasyon Modelleme: Temel İşlemler ve Girdiler
7- Veri Analizi: Model Parametrelerini Belirleme ve Veriyi Dağılıma Uydurma
8- Ara Sınav
9- Örnek Simülasyon Modelleri Üzerinde Çalışma: Detaylı Operasyonları Modelleme
10- Modelleme Örnekleri - Devam
11- Terminating Sistemler için İstatistiksel Çıktı Analizi
12- Simülasyon Çalışmalarının Yürütülmesi
13- Ekip Proje Çalışmalarının Gözden Geçirilmesi
14- Proje Sunumları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler simülasyonun ne olduğunu, ne amaçla ve nasıl kullanıldığını öğreneceklerdir.
2- ARENA kullanarak temel ve orta düzeyde simülasyon modellerini tasarlayabilecek ve geliştirebileceklerdir.
3- Simülasyon için gerekli verileri toplayabilecek ve Input Analyzer kullanarak verileri analiz edebileceklerdir.
4- Simülasyon modellemede izlenmesi gereken adımları öğreneceklerdir.
5- Simülasyon modellerini interaktif debuger kullanarak nasıl doğrulayabileceklerini öğreneceklerdir.
6- Simülasyon çıktılarını anlayabilecek, analiz edebilecek ve yorumlaya bileceklerdir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
2- İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
3- Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
4- İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
5- İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
6- İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
7- Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
8- İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
9- Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
10- Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
11- Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
12- Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
13- Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
14- İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
15- Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
16- Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 4 4 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 12 24
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 35
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kelton, W. David, Sadowski, Randall P., and Swets, Nancy B. (2010). Simulation with Arena, Fifth Edition. McGraw-Hill Higher Education (ISBN: 978-0-07-337628-8).
Yardımcı Kaynaklar --

Ders ile ilgili dosyalar