Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Bahçe Bitkileri (y.l.) > SEBZELERDE DİHAPLOİDİZASYON
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SEBZELERDE DİHAPLOİDİZASYON İkinci düzey BB 515 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HALİT YETİŞİR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HASAN PINAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, sebze ıslahında haploidizasyon ve dihaploidizasyon teknikleri ile bu tekniklerin sebze tür bazında kullanım alanlarını detaylı bir şekilde ele almak, konuyla ilgili güncel bilimsel makaleler hakkında bilgi aktarımını sağlamaktır. Ders sonunda öğrencinin sebzecilikte dihaploidizasyon ıslahı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin tanımı Haploidi tekniğinin önemi, haploid bitkilerin doğal oluşum yolları, in vivo ve in vitro tekniklerle (anter kültürleri, mikrospor kültürü, ovul - ovaryum kültürleri, polen ışınlama, kromozom eliminasyonu) elde edilmesi, elde edilen haploidlerin kromozom katlamaları ile dihaploidizasyonu, ploidi belirlemede kullanılan direkt ve indirekt yöntemler, dihaploid bitkilerin ıslahta kullanılmaları anlatılmaktadır. Ayrıca bu yöntemlerin önemli sebze türlerinde uygulanmasına ilişkin teorik ve pratik bilgiler verilmektedir.

Dersin içeriği
1- Haploidi Islahına Giriş
2- Erkek Gametten Haploid Uyartımı -Anter Kültürü
3- Sebzecilikte Anter Kültürü Çalışmaları
4- Erkek Gametten Haploid Uyartımı -Mikrospor Kültürü
5- Sebzecilikte Mikrospor Kültürü Çalışmaları
6- Haploid Embriyo Oluşumunu Uyarıcı Stres Uygulamaları
7- Ara Sınav
8- Dişi Gametten Haploid Uyartımı -Ovül ve Ovaryum Kültürü
9- Dişi Gametten Haploid Uyartımı -Işınlanmış Polenlerle Tozlanma ve Embriyo Kurtarma Tekniği
10- Sebzecilikte Işınlanmış Polen Tekniği Üzerine Yapılan Araştırmalar
11- Dişi Gametten Haploid Uyartımı -Kromozom Eliminasyonu
12- Dihaploidizasyon ve Islahta Avantajları
13- Islahta Poliploid Bitkilerin Kullanımı
14- Ploidi Belirleme Yöntemleri
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Haploidizasyon tekniklerini detaylı bir şekilde öğrenir.
2- Haploidizasyon yöntemlerinin önemli sebze türlerinde uygulanmasına ilişkin teorik ve pratik anlamda bilgiye sahip olur.
3- Dihaploid bitkilerin elde ediliş yöntemlerini öğrenir.
4- Dihaploidizasyon üzerine yapılmış olan güncel bilimsel araştırmaları bilir.
5- ----
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
2- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek, Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
3- Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçların bilimsel metotlarla değerlendirilerek yorumlanabilmesi
4- Ölçme, değerlendirme, analiz yapabilme ve çıktıları artı değere dönüştürerek genel kullanıma sunma
5- Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçları bilimsel metotlarla değerlendirerek yorumlanması
6- Elde edilen bilimsel sonuçları yazılı ve sözlü ifade edilmesi, bunların bilimsel ortamlarda savunulması
7- Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme
8- Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
9- Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme
10- Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
11- Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterliliğe sahip olma
12- Kaliteli ve yüksek ürün sağlanması için gerekli süreçlerin takip edilmesi (fizyolojik, morfolojik), değerlendirilmesi ve çözüm üretilmesi
13- Bahçe Bitkileri ürünlerinin verim ve kalitesinin artırılmasında kullanılabilecek yeni, modern ve çevreye uyumlu yöntemleri uygulayabilme yetisi
14- Üretim materyalinin seçilmesi, ıslahı, çoğaltılması, saklanması ve değerlendirilmesi yeteneği
15- Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterlilik
16- Yeni ürün ve yetiştirme modelleri ile güncel gelişmelerin takip edilmesi
17- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma
18- Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
19- Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
20- Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 4 15 60
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 2 15 30
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 14 14
Araştırma 1 30 30
Toplam iş yükü     190
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar