Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MEDYA SÖYLEMİ VE TEMSİL |
Birinci düzey |
RTS370 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilere toplumsal sorunlara bir bakış açısı kazandırararak, toplumsal sorunlar ile medya ilişkisine eleştirel bir yaklaşım kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste, ayrımcılık, nefret söylemi, kadına yönelik şiddet, toplumsal krizler, iklim ve çevre sorunları gibi toplumsal sorunlar ele alınmaktadır.
|
1- |
Toplumsal Sorun Nedir? Medya ve toplumsal sorunlar arasında nasıl bir bağ bulunur?
|
2- |
Kriz Haberciliği Nedir?
|
3- |
Kriz Haberciliğinin Alt Türü Olarak Afet Haberciliği
|
4- |
Afet Haberlerinde Bilginin Niteliği Üzerine
|
5- |
Türk Medyasında Afet Haberciliği’nde Kullanılan Çerçeveler
|
6- |
Kriz’de Afet Haberciliği Nasıl Yapılmalıdır?
|
7- |
Medya Çalışanlarına Öneriler
|
8- |
Toplumsal Sorunlar Üzerine Ödevlendirme
|
9- |
Öğrenci Ödevlerinin Değerlendirilmesi
|
10- |
Ötekileştirme, Ayrımcılık ve Nefret Söylemi
|
11- |
Medyada Kadına Yönelik Şiddet
|
12- |
Tüketim Kültürü ve Medya
|
13- |
Medyada İklim Sorunları
|
14- |
Çevre ve İklim Haberciliği
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toplumsal sorunun ne olduğuna ilişkin fikir edinir.
|
2- |
Medyada kriz haberciliğiyle ilgili afet haberciliğine ilişkin bilgi kazanır.
|
3- |
Kriz zamanlarında medya aracılığıyla dolaşımda olan bilginin niteliğini sorgular.
|
4- |
Türk medyasında olağanüstü zamanlarda yapılan habercilikteki yaygın pratikler hakkında farkındalık kazanır.
|
5- |
Afet haberciliğinde neler yapılması gerektiğini öğrenir.
|
6- |
Medya’da dil aracılığıyla ötekileştirme ve ayrımcılık biçimlerini sorgular.
|
7- |
Medya’da kadına yönelik şiddet haberlerinde yaygın yanlışları öğrenir.
|
8- |
Küreselleşme sonucunda yeni medya aracılığıyla yayılan tüketim ideolojisi hakkında bilgi sahibi olur.
|
9- |
Çevre ve iklim haberciliği ile tanışır.
|
10- |
Toplumsal sorunlar üzerine araştırma yapabilmeyi öğrenir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
8
|
2
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
16
|
16
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
80
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Glicken, M. D. (2010). An Introduction to Social Problems, Social Welfare, Organizations, and the Profession of Social Work. In Social work in the 21st century: An introduction to social welfare, social issues, and the profession. Sage.
Çelenk, S. (2010). Ayrımcılık ve medya. Televizyon Haberciliğinde Etik, 211, 228.
İnceoğlu, Y. (2012). Nefret Söylemi ve Nefret Suçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Vardal, Z. B. (2015). Nefret söylemi ve yeni medya. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 132-156.
Kazaz, M., & Akyüz, S. S. (2019). Sahte haber. Konya: Literatürk.
Çaplı, B., & Taş, O. (2010). Kriz haberciliği. Televizyon haberciliğinde etik, 237-251.
De Faveri, A. G. (2022). İklim değişikliği haber çerçeveleri: Hürriyet gazetesi örneği.
İlter, E. (2019). Küreselleşme Sürecinde Ortaya Çıkan Toplumsal Sorunlar ve Sosyal Politikalardaki Değişimin İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(4), 989-1003.
Üzelgün, M. A., & Şahin, Ü. (2016). İklim değişikliği ve medya. İstanbul: İPM–MERCATOR Politika notu.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Afet Haberciliği Rehberi Can Güvenliği ve İnsan Haysiyetini Korumak Esastır. (2023). Medya Okuryazarlığı Araştırmaları Dergisi
|
|