Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİK-I |
Birinci düzey |
FİZ 117 |
Zorunlu |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AYHAN GÜLDESTE
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AYHAN GÜLDESTE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bir yandan doğayı, dolayısıyla madde ve enerjiyi ve aralarındaki ilişkiyi öğretirken, diğer yandan analitik düşünme, problem çözme, sonuç çıkarma, soru sorma, kendi düşüncesini ifade etme ve inisiyatif alma gibi becerilerini geliştirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Fizik öğrenmenin önemi, fiziğin en temel bilimlerden biri olmasından kaynaklanır. Tüm disiplinlerde çalışan bilim insanları, Örnegin moleküllerin yapısın inceleyen kimyagerlerden tutunda, insan faaliyetlerinin atmosfer ve okyanusları nasıl etkilediğini inceleyen iklim bilimciler fizik kavramlarını kullanır. Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli fiziktir.
|
1- |
Fiziksel Nicelikler Birimler ve Ölçme
|
2- |
Vektörler
|
3- |
Doğrusal(bir boyutlu) Hareket
|
4- |
İki ve Üç boyutlu Hareket
|
5- |
Newton''''un Hareket Kanunları
|
6- |
Newton Kanunlarının Uygulamaları
|
7- |
İş ve Kinetik Enerji
|
8- |
Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu
|
9- |
Ara sınav.
|
10- |
Momentum, İtme ve Çarpışma
|
11- |
Katı Cisimlerin Dönme Hareketi
|
12- |
Dönme Hareketinin Dinamiği
|
13- |
Denge ve esneklik
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Birim ve vektör kavramlarını bilir. Uluslararası Birim Sistemini bilir ve kullanır. Vektörlerle işlem yapar.
|
2- |
Konum, yer değiştirme, hız ve ivme kavramlarını bilir; sabit hız ve sabit ivmeli doğrusal ve iki boyutta hareketleri analiz eder.
|
3- |
Kuvvet ve hareket yasalarını bilir; uygulamalarını yapar.
|
4- |
İş ve enerji kavramlarını bilir, enerji türlerini bilir.
|
5- |
Enerji korunumu yasasını öğrenir, uygulamalarını yapar.
|
6- |
İmpuls, momentum ve kütle merkezi kavramlarını bilir.
|
7- |
Momentum korunumu yasasını öğrenir ve çarpışma olaylarını analiz eder.
|
8- |
Eylemsizlik momenti, tork ve açısal momentum kavramlarını bilir.
|
9- |
Açısal momentum korunumu yasasını öğrenir ve uygular.
|
10- |
Statik denge şartlarını bilir; denge problemlerini çözer.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Üniversiteler için FİZİK,2. Baskı, Bekir KARAOĞLU, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2013.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Üniversite Fiziği, H.D. Young, R.A. Freedman, (Çeviri, Ed. H. Ünlü), Pearson Education Yayıncılık Ltd. Şti., Ankara, 2010. 2. Fen ve Mühendislik için FİZİK, R.A. Serway, R.J. Beichner, (5. baskıdan çeviri, Ed. K. Çolakoğlu), Palme Yayıncılık, Ankara, 2002. 3. FİZİK İLKELERİ, F.J. Bueche, D.A., Jerde, (6. baskıdan çeviri, Ed.K. Çolakoğlu), Palme Yayıncılık, Ankara, 2000.
|
|