Ön koşul dersleri
|
Lisans ve Yüksek Lisans mezunu öğrenciler kabul edilir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HAMİYET ALTUNTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HAMİYET ALTUNTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik.
|
Dersin amacı
|
Hücre zar yapısı ve hücreler arası haberleşmeyi öğrencilere öğretmek
|
Dersin tanımı
|
Hücre zarının yapısı ve hücreler arası haberleşme.
|
1- |
Genel zar yapısı ve özellikleri
|
2- |
Zar yapısındaki lipitlerin özellikleri
|
3- |
Zar yapısındaki proteinlerin özellikleri
|
4- |
Sitoiskelet
|
5- |
Hücrelerarası bağlantılar
|
6- |
Zar reseptörlerinin genel özellikleri ve sinyal iletimi
|
7- |
Vize
|
8- |
G protein aracılı reseptörlerin yapısı
|
9- |
G protein aracılı reseptörler ve iyon kanalları
|
10- |
Protein tirozin kinaz
|
11- |
Ras/MAP kinaz
|
12- |
Fosfoinozitid sinyal yolu
|
13- |
Sinyal yolu kontrolü (Notch/Delta, SREBP)
|
14- |
Makale tartışması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
1. Genel zar yapısı ve özelliklerini öğrenmek
|
2- |
2. Zar yapısındaki lipitlerin özelliklerini öğrenmek
|
3- |
3. Zar yapısındaki proteinlerin özelliklerini öğrenmek
|
4- |
4. Sitoiskelet ve hücrelerarası bağlantıları kavramak
|
5- |
5. Zar reseptörlerinin genel özellikleri ve sinyal iletimini öğrenmek
|
6- |
6. G protein aracılı reseptörlerin yapısını öğrenmek
|
7- |
7. G protein aracılı reseptörler ve iyon kanallarını kavramak
|
8- |
8. Protein tirozin kinaz ve Ras/MAP kinazı öğrenmek
|
9- |
9. Fosfoinozitid sinyal yolunu öğrenmek
|
10- |
10. Sinyal yolu kontrolünü (Notch/Delta, SREBP) öğrenmek
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Evcil hayvanlarda üreme ile ilgili olan hormonların yapıları ve işlevleri konusunda yeterli bilgi edinmek.
|
|
2- |
Gametogenezisin oluşum süreci ve hormonal mekanizması, ovum ve spermatozoitlerin genital kanaldaki göçü, gametogenezisi etkileyen etkenler, kan-testis bariyeri ve epididimisin işlevleri, kapasitasyon ve akrozom reaksiyonu, fertilizasyon (füzyon, aktivasyon, penetrasyon) konularında bilgi sahibi olmak.
|
|
3- |
Androloji ile ilgili özel muayene sistematiği, genital organların morfolojik ve işlevsel muayenesi, spermanın mikrobiyolojik muayenesi, spermanın ince (ultra-struktural) yapısı, spermanın kalitesini etkileyen etkenler, spermatolojik muayene, spermanın kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması, sperma dondurma yöntemleri, spermanın eritilmesinde dış faktörlerin etkisi, eritme ve eritme sonrası yapılanları bilmek ve bunları uygulayabilmek.
|
|
4- |
Dişilerde reprodüktif anatomi, gonadların embriyonik gelişmesi, uterusun histolojik, anatomik ve fizyolojik yapısı, fertilizasyon ve erken embriyonik gelişim, luteal mekanizma, implantasyon ve doğum sonrası uterusun involusyonu, servikal mukus, spermatozoa migrasyonu, oogenezis, fertilizasyon akrozomal enzimler, füzyon, aktivasyon, penetrasyon, singami ve polispermi bloğu olgularını bilmek.
|
|
5- |
Senkronizasyon yöntemleri, yararları, süperovulasyon, embriyo transferi, vericilerin senkronizasyonu ve superovulasyonu, alıcıların östrus senkronizasyonu, uterus yıkaması, embriyoların gelişim evreleri, aranması, ve değerlendirilmesi, embriyo transfer teknikleri ile ilgili bilgileri bilmek ve uygulayabilmek.
|
|
6- |
Embriyo üretimi, in-vitro kültürü, embriyoların dondurulması, cinsiyet tayini, oositin dondurulması, klonlama, intrastoplazmik sperm enjeksiyonu gibi reprodüktif biyoteknoloji konularında bilgiye sahip olmak ve bunları uygulayabilmek.
|
|
7- |
Büyük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu, suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri konularında bilgi edinmek ve çözüm önerileri sunabilmek.
|
|
8- |
Atlarda üreme hormonları, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi ile fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
|
|
9- |
Küçük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
|
|
10- |
Köpeklerde ve kedilerde üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı, puberte, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve siklusu uyarma yöntemleri, vajinal sitoloji, suni tohumlama teknikleri ve uygulama nedenleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
|
|
11- |
Dişi genital organlarının yapısı, tavuklarda ve horozlarda üreme endokrinolojisi, kanatlı spermasının morfolojisi, horozdan sperma alma teknikleri, spermanın sulandırılması, tavuklara uygulanan suni tohumlama tekniği ve bu uygulamalarında fertiliteyi etkileyen başlıca nedenler ile ilgili bilgiye sahip olmak.
|
|
12- |
Erkek ve dişi balıkların reprodüktif anatomisi, spermatozoitlerin morfolojisi, spermatogenezis, üreme fizyolojisi, spermatolojik muayene, balık spermasının kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması konularında bilgi edinmek. Deney hayvanlarının üreme organlarının anatomisi, laboratuvar hayvanlarında uygulanan başlıca üreme yöntemleri, puberte, seksüel sikluslar, çifleşme, ovulasyon, üreme verimini etkileyen bakım, beslenme ve çevre faktörleri ile ilgili bilgi sahibi olmak
|
|
13- |
Laboratuvar hayvanlarında dişi ve erkek genital organ yapıları, suni tohumlamaları, üretimi ve üretimle ilgili sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
14- |
Sperma sulandırıcıları ve sulandırıcıların özellikleri ve sulandırma işleminin uygulaması hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
30
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
30
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
50
|
50
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
50
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
201
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
1
|
5
|
Ödev
|
1
|
5
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Geoffrey M. Cooper & Robert E. Hausman. Çeviri Editörleri: Meral Sakızlı Ersan Kalay, Neşe Atabey, (2016) Hücre, Moleküler Yaklaşım. 7. Baskının Çevirisi; İzmir Tıp Kitabevi, ISBN 9786056681707, İzmir.
G. M. Cooper and R.E. Hausman, (2016) The Cell: A Molecular Approach (7th Ed), ASM Press and Sinauer Associates.
Harvey Lodish, Arnold Berk, Chris A. Kaiser, Monty Krieger, Anthony Bretscher, Hidde Ploegh, Angelika Amon, Matthew P.Scott, (2016) Molecular Cell Biology (7th Ed), W.H. Freeman and Company, New York.
Hasan Veysi Güneş, (2013) Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi. 3. baskı, ISBN 978-605-134499-47-2, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|