Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PROPEDÖTİK II |
Birinci düzey |
3.2.02 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe, Turkish
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DOKTOR UMUT ALPMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Serpil SARIÖZKAN, Dr. Öğr. Üyesi Emre TÜFEKÇİ, Dr. Öğr. Üyesi İlknur KARACA BEKDİK, Araş. Gör. Dr. Umut ALPMAN, Araş. Gör. Dr. Yunus Emre ATAY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Klinik bilimleri alanında büyük ve küçük hayvanların muayene yöntemleri anlatılarak sistemlere özgü klinik bulgular, klinik ve laboratuvar muayenelerinin uygulama ve değerlendirilmeleri öğretilmesi amaçlanır. Ders, ders kitapları yardımıyla teorik ders şeklinde işlenecektir.
In the field of clinical sciences, it is aimed to teach the examination methods of large and small animals and to teach the clinical findings specific to the systems, and the application and evaluation of clinical and laboratory examinations. The course will be taught as a theoretical course with the help of textbooks.
|
Dersin tanımı
|
Klinik ortamında hastalara ait temel muayene yöntemleri, yaklaşımın değerlendirilmesi ve klinik uygulamanın nasıl gerçekleştirileceği konusunda ayrıntılı işlemler hakkında teorik bilgiye dayalı bir derstir.
It is a course based on theoretical knowledge about basic examination methods of patients in a clinical environment, evaluation of the approach and detailed procedures on how to carry out clinical practice.
|
1- |
TEORİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve pratik uygulama içeriklerinin aktarılması Öğrenci ölçme, değerlendirme ve sınav yöntemlerinin tanıtılması. Uygulama dersleri kapsamında; laboratuvarda cihazlarının, klinik cihazların, alet ve ekipman ile cerrahi malzeme ve ekipmanlarının tanıtılması klinik uygulamalar esnasında uyulması gereken biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi, Klinik uygulama ve laboratuvar alanlarında olası biyolojik ve kimyasal tehlikeler ve alınması gereken önlemler konusunda bilgi aktarımı. Uygulama derslerinde not tutulması, logbookların tamamlanması ve ders takibinin öneminin vurgulanması
|
2- |
THEORETICAL: Emphasizing the knowledge, skills and gains that the course will provide to the student at the end of the term. Transferring course resources and practical application contents. Introducing student measurement, evaluation and exam methods. Within the scope of practical courses; introducing laboratory devices, clinical devices, tools and equipment, surgical materials and equipment, specifying biosafety rules to be followed during clinical applications, transferring information about possible biological and chemical hazards and precautions to be taken in clinical application and laboratory areas. Emphasizing the importance of taking notes, completing logbooks and following the course in practical courses.
|
3- |
TEORİK Şirurjikal Hastalıklarda Kullanılan Vitaminler, Hormonlar ve Enzimler, Vitamin-Hormon-Enzim İlişkileri. Şirurjide Sıvı ve Elektrolit Denge, Su Metabolizması, Su ve Elektrolit Denge, Asit-Baz Dengesi. Yangı ve Yangısel Olgular, Yangının Nedenleri, Yangının Sınıflandırılması, Yangının Sağaltımı.
|
4- |
THEORETICAL Vitamins, Hormones and Enzymes Used in Surgical Diseases, Vitamin-Hormone-Enzyme Relationships. Fluid and Electrolyte Balance in Surgery, Water Metabolism, Water and Electrolyte Balance, Acid-Base Balance. Inflammation and Inflammatory Phenomena, Causes of Fire, Classification of Fire, Treatment of Fire.
|
5- |
TEORİK: Apse, Akut(Sıcak) Apse, Kronik (Soğuk Apse), Apsenin Nedenleri, Apsenin Sınıflandırılması, Apsenin Sağaltımı. Gangren ve Nekroz, Gangrenin Tanımı, Nekrozun Tanımı, Gangren ve Nekrozun Nedenleri, Gangren ve Nekrozun Sağaltımı. Donma, Yanık, Donmanın Tanımı, Donmanın Klinik Görünümü, Donmanın Sağaltımı, Yanığın Klinik Görünümü, Yanığın Sağaltımı.
|
6- |
THEORETICAL: Abscess, Acute (Hot) Abscess, Chronic (Cold Abscess), Causes of Abscess, Classification of Abscess, Treatment of Abscess. Gangrene and Necrosis, Definition of Gangrene, Definition of Necrosis, Causes of Gangrene and Necrosis, Treatment of Gangrene and Necrosis. Frostbite, Burn, Definition of Frostbite, Clinical Appearance of Frostbite, Treatment of Frostbite, Clinical Appearance of Burn, Treatment of Burn.
|
7- |
TEORİK: Sindirim sisteminin muayenesi, karaciğerin muayenesi: karaciğer hastalıklarının klinik bulguları, karaciğer fonksiyon testleri, karaciğer biyopsisi, karaciğerin radyolojik ve ultrasonografik muayenesi
|
8- |
THEORETICAL: Examination of the digestive system, examination of the liver: clinical findings of liver diseases, liver function tests, liver biopsy, radiological and ultrasonographic examination of the liver
|
9- |
TEORİK: Üriner sistemin muayenesi: hayvanlarda üriner sistem organlarının anatomik yeri, ürinasyon fonksiyonlarının kontrolü (ürinasyon sırasında hayvanların aldığı pozisyonlar, ürinasyon sayısı, ürinasyon sırasında ağrı belirtilerinin kontrolü), üriner sistemin fiziksel muayenesi
|
10- |
THEORETICAL: Examination of the urinary system: anatomical location of the urinary system organs in animals, control of urination functions (positions taken by animals during urination, number of urinations, control of pain symptoms during urination), physical examination of the urinary system
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
|
2- |
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki, hayvan refahı, müşteri, halk sağlığı, toplum ve çevre ile ilgili hususlar da dâhil olmak üzere veteriner hekimlerin içinde çalışması gereken etik ve yasal çerçeveyi anladığını gösterecek şekilde hareket etmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma yöntemlerini, temel ve uygulamalı araştırmaların bilime katkısını ve 3R ilkesinin (Replacement, Reduction, Refinement) uygulanmasını anlamak.
|
|
3- |
Veteriner hekimliği uygulamaları ile ilgili organizasyon, yönetim ve mevzuat hakkında temel bilgi sahibi olduğunu göstermek.
|
|
4- |
Veteriner hekimin faaliyet gösterdiği ekonomik ve duygusal bağlamı anlamak.
|
|
5- |
Veteriner hekimin çalıştığı yerde kendisinin, hastaların, müşterilerin, meslektaşlarının ve çevrenin sağlık ve biyogüvenliğini korumak, izlemek ve geliştirilmesine katkıda bulunmak
|
|
6- |
Kalite güvence ilkeleri hakkında bilgi sahibi olduğunu göstermek; mesleki uygulamalarında risk yönetimi ilkelerini uygulamak.
|
|
7- |
İlgili kitleye uygun bir dil kullanarak, gizlilik ve mahremiyete tam saygı göstererek müşteriler, halk, profesyonel meslektaşlar ve sorumlu makamlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilmek.
|
|
8- |
İletişim, liderlik, yönetim, ekip çalışması, karşılıklı saygı ve diğer sosyal beceriler dahil olmak üzere kişiler arası etkili etkileşim ilkelerini uygulamak.
|
|
9- |
Doğru klinik ve müşteri kayıtlarını, gerektiğinde vaka raporlarını ilgilileri için tatmin edici bir biçimde hazırlamak.
|
|
10- |
Hizmetlerin sunumunda multidisipliner bir ekibin üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak ve tüm ekip üyelerinin katkısını kabul etmek.
|
|
11- |
Literatürü ve sunumları eleştirel bir gözle inceleyebilmek ve değerlendirebilmek.
|
|
12- |
Veteriner iyi klinik uygulamaları ile araştırma temelli ve kanıta dayalı veteriner hekimliği sağlamak için “Tek Sağlık” ilkelerini anlamak ve uygulamak.
|
|
13- |
Kanıtları eleştirel ve akılcı bir şekilde analiz etme, yetersiz olunan konularla başa çıkma, beklenmedik durumlarla başa çıkma, bilgi ve becerileri çeşitli senaryolara ve bağlamlara uyarlama becerisini göstermek.
|
|
14- |
Hayvanların, insanların ve çevrenin sağlık, güvenlik ve refahının yanı sıra Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini teşvik etmek amacıyla veteriner hekimliği mesleğinin ve Tek Sağlık kavramının ilerlemesine katkıda bulunmak.
|
|
15- |
Kişisel ve mesleki sınırlarını tanımak ve gerektiğinde profesyonel tavsiye, yardım ve destek alacağını bilme becerisini göstermek.
|
|
16- |
Yaşam boyu öğrenmeye ve mesleki gelişime bağlılık göstermek. Bu, mesleki deneyimin kaydedilmesini, paylaşılmasını, performans ve yetkinliği geliştirmek için önlemler alınmasını içerir.
|
|
17- |
Mesleki performansı iyileştirmek için düzenli olarak öz denetim ve akran grubu incelemesi gibi süreçlere katılmak.
|
|
18- |
Hayvan ya da hayvan gruplarında bulunan hayvanların geçmişi ile ilgili ilgili doğru elde edebilmek.
|
|
19- |
Hasta hayvanları güvenli bir şekilde ve hayvana saygı göstererek tutmak ve zapt etmek, bu tekniklerin uygulanması için yardımcı personellere talimat vermek.
|
|
20- |
Eksiksiz bir klinik muayene gerçekleştirmek ve klinik karar verme becerisini göstermek.
|
|
21- |
Uygun tedavi planları geliştirmek, mevcut kaynaklar ile uygun halk sağlığı ve çevresel hususları göz önünde bulundurarak bakımları altındaki hayvanın yararına olacak şekilde tedavi uygulamak.
|
|
22- |
Acil bir durumda müdahale etmek ve yaygın hayvan türlerinde ilk yardım uygulamak. Durumsal aciliyete öncelik vermek ve kaynakları buna göre tahsis etmek.
|
|
23- |
Bir hayvanın ya da hayvan grubunun fiziksel, refah ve beslenme durumunu değerlendirmek ve müşteriye hayvancılık, besleme, üreme, üretim, refah, bireysel sağlık, sürü sağlığı ve halk sağlığı ilkeleri hakkında tavsiyelerde bulunmak.
|
|
24- |
Örnekleri toplamak, muhafaza etmek ve nakletmek, uygun teşhis testlerini seçmek, test sonuçlarını yorumlamak ve sınırlamalarını anlamak.
|
|
25- |
Meslektaşlarla açık bir şekilde iletişim kurmak, sevk ve teşhis hizmetlerinde iş birliği yapmak.
|
|
26- |
Temel tanı ekipmanlarını kullanmak, hastalara iyi sağlık ve güvenlik uygulamaları kapsamında ve de mevcut yönetmeliklere uygun şekilde etkili bir muayene gerçekleştirmek.
|
|
27- |
Dijital araçların ve yapay zekânın veteriner hekimliğe katkısını bilmek ve kullanmak.
|
|
28- |
İhbarı mecburi, rapor edilebilir ve zoonotik hastalıkların yanı sıra hayvanlara yönelik kötü muamele durumlarla ilgili belirtileri tanımak ve ilgili makamlara bildirmek de dahil olmak üzere uygun önlemleri almak.
|
|
29- |
Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri, bildirilmesi zorunlu ve rapor edilebilir hastalıklar, antimikrobiyallerin bilinçli kullanımı da dahil olmak üzere ilaçların kullanımı ile ilgili bilgi ve mevzuata ilişkin uygun kaynaklara erişmek.
|
|
30- |
İlaçları mevzuata ve en son kılavuzlara uygun olarak doğru ve sorumlu bir şekilde reçete etmek ve dağıtmak.
|
|
31- |
Şüpheli advers ilaç reaksiyonlarını uygun kanallar aracılığıyla ilgili resmi kurumlara bildirmek.
|
|
32- |
Biyogüvenlik için protokoller hazırlamak, çalıştığı yerin biyogüvenliğini değerlendirmek ve protokolleri doğru şekilde uygulamak.
|
|
33- |
Aseptik prosedürleri uygun şekilde gerçekleştirmek
|
|
34- |
Sedasyon, genel ve bölgesel anesteziyi güvenli bir şekilde uygulamak; kimyasal hareketsizleştirme yöntemlerini uygulamak.
|
|
35- |
Ağrıyı önlemek, değerlendirmek ve yönetmek.
|
|
36- |
Ötenazinin ne zaman uygun olduğunu bilmek, bunu hayvana ve sahiplerine saygı göstererek, uygun bir yöntem kullanarak, orada bulunanların güvenliğini de göz önünde bulundurarak gerçekleştirmek; karkasın etik ve yasal olarak imha edilmesi konusunda tavsiyelerde bulunmak.
|
|
37- |
Örnek alma, sevk etme ve raporlama dahil olmak üzere tüm yaygın hayvan türlerinde nekropsi yapmak.
|
|
38- |
Refah unsurlarına dikkat etmek, sistematik kaba post-mortem muayene ve gözlemleri kaydetmek, dokuları örnekleme, saklama ve taşıma dahil olmak üzere gıda üreten hayvanların anti-mortem muayenesini yapmak.
|
|
39- |
İlgili gıda teknolojisi de dahil olmak üzere, hayvansal kaynaklı ürünlerin kalite ve güvenliğini etkileyen koşulları doğru bir şekilde belirlemek için gıda ve yem denetimi yapmak.
|
|
40- |
İnsan sağlığının korunması, muhafazası ve iyileştirilmesine katkıda bulunma kapsamında hayvanlar, hayvansal ürünler ve yan ürünlerle doğrudan ya da dolaylı ilgisi olan koşulları belirleyerek halk sağlığını korumak.
|
|
41- |
Kabul edilmiş hayvan sağlığı, hayvan refahı, halk sağlığı ve çevre sağlığı standartları doğrultusunda, hastalığa ve türe uygun önleyici ve eradikasyon programları hakkında tavsiyelerde bulunmak ve bunları uygulamak.
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
3
|
45
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
1
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
1
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
1
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
VETERİNER GENEL CERRAHİ KİTABI (VETERINARY GENERAL SURGERY BOOK), VETERİNER GENEL CERRAHİ KİTABI Editör Prof Dr. İsa ÖZAYDIN (VETERINARY GENERAL SURGERY BOOK, Editor Prof. Dr. İsa ÖZAYDIN), VETERİNER ÖZEL CERRAHİ KİTABI (VETERINARY SPECIAL SURGERY BOOK)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Küçük Hayvan Cerrahisi Kitabı (Small Animal Surgery Textbook)
|
|