Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > TEKSTİL ENDÜSTRİSİNDE NANOBİLİM VE NANOTEKNOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEKSTİL ENDÜSTRİSİNDE NANOBİLİM VE NANOTEKNOLOJİ Birinci düzey TEKP 311 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL KARACAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Tekstil endüstrisinde nanobilimve nanoteknoloji konusunda altyapı oluşturmak
Dersin tanımı Nanoteknolojinin tanımı, Nanobilim ve Nanoteknolojiye Giriş, Nanoteknoloji Pazarı, Dünya Nanoteknoloji Pazar Tahminleri, Nanoteknoloji Uygulama Sektörel Payları, Dünyada nanoteknoloji yatırımları, Trendler ve göstergeler, risk Sermayesi yatırımları, Tekstil endüstrisinde nanobilimve nanoteknoloji uygulamaları

Dersin içeriği
1- Nanoteknolojinin tanımı, Nanobilim ve Nanoteknolojiye Giriş, Nanoteknoloji Pazarı, Dünya Nanoteknoloji Pazar Tahminleri, Nanoteknoloji Uygulama Sektörel Payları, Dünyada nanoteknoloji yatırımları, Trendler ve göstergeler,Risk Sermayesi yatırımları
2- Nanoteknolojinin Tekstildeki Uygulamaları. Nano-lifler, Nano-partiküller (parçacıklar), Nano-tüpler, Nano Boyuttaki Bitim İşlemleri, Faz Değiştiren Materyaller (PCM), Biçimsel Hafızalı Materyaller (SMM), Kromik Materyaller, Elektriksel Uygulamalar. Nanolifler. Nanoliflerin Üretimi. Meltblowing Yöntemi ile Nanolif Üretimi. Bikomponent Lifler Yoluyla Nanolif Üretimi. Spunbond Yöntemi ile Nanolif Üretimi. Fibrilasyon ile Nanolif Üretimi. Elektrospinnning (Elektro Lif Çekimi) Yöntemi ile nanolif üretimi
3- Nanoliflerin Uygulama Alanları. Filtrasyon Uygulaması. Biyomedikal Uygulamalar. Elektriksel ve Optik Uygulama. Savunma Uygulamaları. Diğer Uygulamalar
4- Karbon nanotüpler (KNT). Tek duvarlı KNT, çift duvarlı KNT, çok duvarlı KNT. Karbon nanotüplerin tarihi gelişimi. Karbon nanotüplerin sınıflandırılması. Karbon nanotoplar. Karbon nanotüplerin üretim yöntemleri. Kimyasal buhar çöktürme yöntemi (Chemical vapor deposition). Lazer buharlaştırma (laser ablation) yöntemi. Karbon nanotüplerin özellikleri. Mekanik özellikler. Kullanım alanları.
5- Nano ölçekte tekstil yüzeyi oluşturma yöntemleri (1. bölüm). Plazma teknolojisi ile yüzey oluşturma. Plazma yöntemi ile tekstil yüzeylerine kazandırılan özellikler. Doğadaki plazma örnekleri. Plazma tanımı. Plazma çeşitleri. Atmosferik basınç plazma çeşitleri. Plazmaların sınıflandırılması. Plazmaların sıcaklığa göre sınıflandırılması. Basınca göre sınıflandırma. Vakum plazmalar. Atmosferik plazmalar. Plazma işlemi sonunda elde edilen etkiler. Gaz plazma işlemleri. Plazma teknolojisinin kullanım alanları. Plazma teknolojisinin tekstil sektöründe kullanım alanları.
6- Nano ölçekte tekstil yüzeyi oluşturma yöntemleri (2. bölüm). Sol-jel teknolojisi ile nano yüzey oluşturma. Sol-jel teknolojisi. Sol-jel işleminin aşamaları. Sol-jel yöntemini etkileyen faktörler. Sol-jel işleminin avantajları. Sol-jel yöntemi ile yapılan çalışmalar. Sol-jel teknolojisinin tekstil sektöründe uygulama alanları.
7- Nano ölçekte tekstil yüzeyi oluşturma yöntemleri (3. bölüm). Mikrokapsülasyon yöntemi. Mikrokapsülasyon teknikleri. Kimyasal yöntemler. Mekanik yöntemler. Ara yüzey polimerizasyonu. Emülsiyon polimerizasyonu. Misel polimerizasyonu. In-situ polimerizasyonu. Moleküler kapsülleme yöntemi.Mekanik mikrokapsülasyon-püskürterek kurutma.
8- ARA SINAV
9- Faz değiştiren materyaller. Faz değiştiren maddeler. Hidrat inorganik tuzlar. Doğrusal uzun zincirli hidrokarbonlar (parafinler). Poli-etilen-glikol, poli-tetra-metilen-glikol, yağ asitleri, polihidrik alkol. Faz değiştiren mikrokapsüller. Faz değiştiren maddelerin tekstil sektöründe uygulanma alanları.
10- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine antibakteriyel özelliğin kazandırılması. Mikroorganizmaların etkileri. Antibakteriyal maddeler. Antimikrobiyal uygulamaları. Antimikrobiyal apre işlemler. Antimikrobiyal-antibakteriyal liflerin kullanımı ile mikroorganizmalara karşı direnç özelliği kazandırılmış tekstil yüzeylerinin oluşumu.
11- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine anti-statik özelliğin kazandırılması. Statik elektriklenme, olumsuz etkileri ve önleme yöntemleri. Giysi yapışması. Statik elektikten korunma yollaRI. Antistatik bilezik, Antistatik halı, antistatik giysiler. Elektriksel olarak iletkenlik kavramı. Statik elektriğin oluşmasını engelleme yöntemleri. İletken polimerlerin ve metal kaplamaların kullanımı. Tekstil yüzeylerinde iletkenlik kazandırma yöntemleri.
12- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine güç tutuşurluk özelliğinin kazandırılması. Tekstil yüzeylerinde güç tutuşurluk ve önemi. Dünyada ve Türkiye’de güç tutuşurluk ile ilgili tarihi gelişim süreçleri. Yanma mekanizması ve etki eden faktörler. Tekstil yüzeylerine güç tutuşurluk özelliğinin kazandırılma yöntemleri. Güç tutuşurluk test yöntemleri.
13- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine UV-koruma özelliğinin kazandırılması. Ultra-viole ışınları ve insan sağlığına etkileri. UV-ışınlarının canlılar üzerine etkileri. Deniz canlıları üzerine etkisi. Bitkiler üzerine etkisi. İnsan sağlığı üzerine etkileri. Geleneksel yöntemler ile tekstil yüzeylerine UV-koruma sağlanması. Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine UV koruma sağlanması.
14- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine kendi-kendisini temizleme (su, yağ e kir iticilik) özelliğinin kazandırılması (self cleaning). Lotus etkisi. Lotus efektinde fiziksel olaylar. Kendi kendini temizleme özelliği. Kendi kendini temizleme özelliğini kazandırma yöntemler. Geleneksel yöntemler. Nanoteknolojik yöntemler. Florokarbon yöntemi ile kendi kendini temizleme. Silikonlu su itici maddeler. Reçine oluşturan su itici maddeler. Nanoteknolojik yöntem ile kendi kendini temizleme. Foto katalizör kullanımı. Mikro dalga kullanımı. Karbon naotüplerin kullanımı.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tekstil endüstrisinde nanobilim ve nanoteknolojinin ana hatlarını anlamak. Nanoteknolojinin uygulama alanlarını anlamak. Nanobilimin tanımını yapmak.
2- Ticari olarak tekstilde bulunan nanoteknoloji ürünlerini bilmek. Nanolif üretim yöntemlerinin üretimini ve önemini kavramak. Nanolif üretiminine etki eden parametreleri bilmek.
3- Elektro çekim yöntemi ile nanolif üretimini, özelliklerini ve uygulama alanlarını avramak. Karbon nanotüplerin tarihi gelişimi, üretim yöntemlerini ve tanımını yapmak.
4- Plazma teknolojilerinin tekstil sektöründe önemini kavramak.
5- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine antibakteriyel özelliğin kazandırılmasını öğrenmek.
6- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine antistatik özelliğin kazandırılmasını öğrenmek.
7- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine güç tutuşurluk özelliğin kazandırılmasını öğrenmek.
8- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine UV-koruma özelliğinin kazandırılmasını öğrenmek.
9- Nanoteknoloji yöntemleri ile tekstil yüzeylerine kendi-kendini temizleme özelliğinin kazandırılmasını öğrenmek.
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 3 15 45
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     93
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı K. Stevens, ‘Nanofibers and Nanotechnology in Textiles’, The Textile Institute, Woodhead publishing (2007) B. Mahtig, T. Textor, ‘Nanosols and Textiles’, World Scientific, New Jersey, London (2008)
Yardımcı Kaynaklar WA Goddard III, DWBrenner, SE Lyshevski, GJ Iafrate, ‘Handbook of Nanoscience, Engineering and Technology’, CRC press (2003) RW Kelsal, IW Hamley, M Geoghegan, ‘Nanoscale Science and Technology’, John Wiley & Sons, Chichester (2005) 3. PJ Brown,

Ders ile ilgili dosyalar