Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HASTALIKLARDA DİYET TEDAVİSİ I |
Birinci düzey |
BES 345 |
Zorunlu |
5 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. ASLI ONUR CANAYDIN
|
Dersin veriliş şekli
|
ANLATIM,TARTIŞMA,YORUMLAMA, SINIF İÇİ PRATİK UYGULAMA,
|
Dersin amacı
|
HASTALIKLARA ÖZEL BESLENME TEDAVİLERİNİN PLANLANMASI
|
Dersin tanımı
|
OBEZİTE VE BARİATRİK CERRAHİ, YEME DAVRANIŞI BOZUKLUKLARI, KALP DAMAR HASTALIKLARI, HİPERTANSİYON, METABOLİK SENDROM, KANSER TEDAVİLERİ, GASTROİNTESTİNAL SİSTEM HASTALIKLARININ TANIMLANMASI, BU HASTALIKLARDA BESLENME TEDAVİSİNİN ÖĞRENİLMESİ
|
1- |
Dersin tanımı, planı, diyet tedavisine ilişkin teorik bilgi, hastane uygulamaları ve değişim listeleri
|
2- |
Obezite ve beslenme tedavisi
|
3- |
Bariatrik Cerrahide beslenme tedavisi
yeme davranışı bozuklukları (Anoreksiya Nervoza ve Bulimia Nevroza)
|
4- |
Diyabet ve beslenme tedavisi
|
5- |
Diyabet ve beslenme tedavisi
|
6- |
Kalp-Damar hastalıkları ve beslenme tedavisi
|
7- |
Hipertansiyon ve beslenme tedavisi
Metabolik Sendrom ve beslenme tedavisi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Kanserli hastalarda beslenme tedavisi
|
10- |
Kanserli hastalarda beslenme tedavisi
|
11- |
Ağız, Özofagus hastalıkları
|
12- |
Gastrit, Peptik Ülser ve beslenme tedavisi
|
13- |
Dumping Sendromu ve beslenme tedavisi
|
14- |
Chron’s hastalığı, Ülseratif Kolit, Spastik Kolon, Divertikülozis ve beslenme tedavisi
|
15- |
Kısa barsak sendromu, Ostomiler, Diyare, Konstipasyon ve beslenme tedavisi beslenme tedavisi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yetişkinlikte görülen bazı hastalıkların, etiyolojisini, klinik/biyokimyasal özelliklerini, komplikasyonlarını ve beslenme ile ilişkilerini tanımlar.
|
2- |
Bu hastalıklara sahip bireylerin beslenme durumlarını değerlendirir.
|
3- |
Bu hastalıklarda enerji ve besin ögesi gereksinimlerini belirler.
|
4- |
Bu hastalıklarda uygulanan güncel beslenme tedavisi ilkelerini kavrar.
|
5- |
Bu hastalıklarda uygulanan beslenme tedavisinin izlemini öğrenir.
|
6- |
Bu hastaların tedavisinde görev yapan sağlık personeli ile hastanın yaşam kalitesini arttırmaya yönelik işbirliği yapar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
6
|
90
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
15
|
1
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
90
|
Kısa sınav
|
1
|
10
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1- Baysal A, Aksoy M, Bozkurt N, Kutluay Merdol T, Pekcan P, Keçecioğlu S, Besler T, Mercanlıgil SM. Diyet El Kitabı, 4. baskı, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
2-Mahan K, Escott - Stump S: Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 12’th Edition, WB Saunders Company, 2008.
3-Thomas B: Manual of Dietetic Practice, 3rd Edition, 2001.
4-Katz DL. Friedman RSC. Nutrition in Clinical Practice: A Comprehensive, Evidence-Based Manual for the Practitioner, Lippincott Williams & Wilkins, 2nd Edition, 2008
|
|