Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Müzik > TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-III
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-III Birinci düzey MÜZ321 Zorunlu 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Türk Klasik Müziği Solfeji ve Kuramı ile ilgili orta düzeyde bilgileri oluşturmak.
Dersin tanımı Geleneksel Türk Müziği Nazariyat sistemi içerisinde yer alan ses sistemi, makamlar, usuller ve bunların uygulama biçimlerini kapsar.

Dersin içeriği
1- Bir önceki yıl işlenilen Basit Makamların genel tekrarı. Öğrenilen makamların seyir çalışmalarıyla hatırlanması.
2- Şed (Transpoze) Makamların özellikleri hakkında bilgiler. Şeddi yapılan makamlar ve bunların genel listesi.
3- Acemaşiran Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 11 zamanlı Tek Vuruş usulü. 4. Hafta için ödev: Acemaşiran Makam dizisini Kaba Çargah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
4- Mahur Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 5. Hafta için ödev: Mahur Makam dizisini Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
5- Bileşik Mahur Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Makamın seyir çalışması. Türk Müziği usullerinden 12 zamanlı Frenkçin usulü.
6- Sultaniyegah Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 7. Hafta için ödev: Sultaniyegah Makam dizisini Kaba Dügah perdesine transpoze ediniz.
7- İşlenilen makamlar üzerinde seyir çalışmaları. Türk Müziği usullerinden 12 zamanlı Nim Çember usulü.
8- VİZE HAFTASI
9- VİZE HAFTASI
10- Ruhnüvaz Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 12 zamanlı İkiz Aksak usulü.
11- Nihavend Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 12. Hafta için ödev: Nihavend Makamı dizisini Yegah ve Kaba Çargah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
12- Ferahnüma Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.
13- Aşkefza Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 13 zamanlı Nim Evsat usulü.
14- Basit Şed Kürdilihicazkar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.
15- Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi.
16- FİNAL HAFTASI
17- FİNAL HAFTASI
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Şed (Transpoze) Makamlar’ın özelliklerini öğrenir. Şed Makamlar''''da (Acemaşiran, Mahur, Sultaniyegah, Ruhnüvaz, Nihavend, Ferahnüma, Aşkefza, Basit Şed Kürdilihicazkar)makamsal seyirler yapar, 11 zamanlıdan 13 zamanlıya kadar olan usulleri vurur, makamsal deşifre yapar.
2- -
3- -
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
2- Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
3- Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
4- Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
5- Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
6- Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
7- Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
8- Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
9- Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
10- Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
11- Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
12- Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ÖZKAN, İ. Hakkı; Türk Müziği Nazariyatı Solfeji Usulleri, İstanbul 1987. ÖZTUNA, Yılmaz; Türk Musikisi Ansiklopedisi, İstanbul 1969. AREL, H. Saadettin; Türk Musikisi; İstanbul 1968. KUTLUĞ, Fikret; Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul 2000. YILMAZ, Zeki; Türk Musikisi Dersleri, İstanbul 1983.
Yardımcı Kaynaklar TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.

Ders ile ilgili dosyalar