Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KONFEKSİYON TEKNOLOJİSİ |
Birinci düzey |
KY 307 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. EMEL ÇİNÇİK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. NAZIM PAŞAYEV
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve uygulama
|
Dersin amacı
|
Konfeksiyon üretimi hakkında genel bilgilerin verilmesi, Konfeksiyon işletmesinin ayrı ayrı bölümlerinde üretim teknolojilerinin, uygulanan üretim yöntemlerinin, donanım tiplerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Konfeksiyonla ilgili temel bilgiler, Ürün tipleri, ürünlerin sınıflandırılması, fonksiyonları, konfeksiyon ürünlerine sunulan talepler.
Konfeksiyon işletmesinin bölümleri. Üretimin hazırlanması bölümü. Model geliştirme ve kalıp tasarımı hakkında genel bilgiler. Serim ve Kesim yöntemleri, Dikim teknikleri, Dikiş ipleri, Dikiş makinelerinin temel ve yardımcı organları, çalışma prensipleri.
Konfeksiyonda kullanılan malzeme ve aksesuarlar.
Konfeksiyonda ısıl işlemler.
Konfeksiyonda nemli ısıl işlemler, teknolojik prosesler ve donanımları. Konfeksiyonda yapıştırma teknolojisi, yapışkan malzemeleri, teknolojik işlemler ve donanımları.
Konfeksiyonda kaynak teknolojisi, kaynak yöntemleri, teknolojik işlemleri ve donanımları.
Konfeksiyon işletmesinin organizasyonu hakkında genel bilgiler. Konfeksiyonda iş güvenliği.
|
1- |
Hazır Giyim Sanayisinin Tanımı, Özellikleri Ve Ülkemizdeki Gelişimi
|
2- |
Giysilerin fonksiyonları. Giysilerin sınıflandırılması. Konfeksiyon ürünlerine sunulan talepler
|
3- |
Model ve kalıp hazırlanmasına dair temel bilgiler. Giysilerin iç ve dış yapısı. İnsan vücut ölçüleri hakkında bilgiler. Giysilerin beden numaraları.
|
4- |
Konfeksiyon işletmeleri. Modellerin üretime hazırlanması bölümü, fonksiyonları, teknolojik işlemleri, donanımı ve organizasyon yapısı. Pastal planı hazırlama.
|
5- |
Kumaşların kesime hazırlanması bölümü, teknolojik işlemleri, donanımı ve organizasyon yapısı. İş güvenliği talepleri.
|
6- |
Serim ve Kesim Bölümü, teknolojik işlemleri, donanımı ve organizasyon yapısı. Serim teknolojileri. Kesim teknolojileri. İş güvenliği talepleri.
|
7- |
Dikişler. Dikiş tipleri ve ilmekleri. Dikiş ve ilmeklerin sınıflandırılması. Dikiş iplikleri.
|
8- |
Dikiş makineleri, sınıflandırılması. Dikiş makinelerinin yapısı, temel ve yardımcı organları. Küçük mekanik tertibatlar.
|
9- |
Mekikli ve zincir dikiş ilmekleri, tipleri ve tiplerine göre özellikleri, oluşum mekanizması. Dikişlere iplik sarfı. Makine kullanımında iş güvenliği talepleri.
|
10- |
Konfeksiyonda ısıl işlemler. Tekstil malzemelerinin ısıl özellikleri. Isının ve nemin tekstil malzemelerinin özelliklerine etkileri.
|
11- |
Nemli ısıl işlemler. Nemli ısıl işlemlerin mekanizması, donanımı ve parametreleri. Pres ve ütülerin kullanımı sırasında iş güvenliği talepleri.
|
12- |
Konfeksiyon üretiminde yapıştırma teknolojisi. Yapışkanlar ve yapışkan malzemeleri.
Yapışkan birleşmelerine sunulan talepler, yapışkan birleşmelerinin tipleri, oluşum mekanizması, donanım ve parametreleri. Yapışkan teknolojisi kullanımında iş güvenliği talepleri.
|
13- |
Konfeksiyon üretiminde kaynak teknolojisi. Kaynak yöntemleri. Kaynak birleşmelerine sunulan talepler, kaynak birleşmelerinin oluşum mekanizması, donanım ve parametreleri. Kaynak teknolojisi kullanımında iş güvenliği talepleri.
|
14- |
Konfeksiyon üretiminde iş sağlığı ve iş güvenliği. Atölye çalışmalarında iş güvenliği. Konfeksiyon işletmesinin organizasyon yapısı hakkında bilgiler.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Konfeksiyon sanayisi ile tanışlık. Konfeksiyon işletmesinin yapısı, esas bölümleri ve bu bölümlerin fonksiyonlarını bilmek.
|
2- |
Kumaşlar ve iplikler hakkında detaylı bilgilere sahip olmak. Giysi çeşidine uygun kumaş ve iplik seçmeyi becermek ve seçimlerini temellendirerek savunabilmek.
|
3- |
İplik dikişleri ve karakteristiklerini bilmek. Dikiş tipleri, sınıflandırılması ve kullanım yerlerini bilmek. Ayrı ayrı kumaşlar ve birleşimler için dikiş, ilmek, iplik ve iğne seçebilmek.
|
4- |
Konfeksiyon işletmesinin ayrı ayrı bölümlerinde gerçekleştirilen teknolojik işlemleri, kullanılan donanım, donanımın işçi organları ve çalışma parametrelerini bilmek, ayrı ayrı makineleri çalıştırma becerisine sahip olmak. Ayrı ayrı teknolojik işlemler için donanım seçme becerisine sahip olmak.
|
5- |
Ayrı-ayrı bölümlerde gerçekleştirilen işlemlere farklı teknolojik yaklaşımları anlamak ve karşıya çıkan problemlerle ilgili çözüm üretmek becerisi kazanmak. Aynı teknolojik sonuca farklı yollarla ulaşmanın mümkün olduğunu anlamak ve uygulayabilmek.
|
6- |
Konfeksiyondaki ısıl işlemler hakkında geniş bilgilere sahiplenmek. Konfeksiyonda kullanılan malzemelerin ısıl özelliklerini detaylı bir şekilde anlamak ve anlatabilmek. Teknolojik donanımı çalıştırabilmek, tamir ve bakım işleri hakkında bilgi sahibi olmak. Ayrı ayrı işlemler için donanım seçebilmek ve bu zaman maliyet meselelerini de gözden kaçırmamak.
|
7- |
Yeni teknolojik işlemler geliştirebilmek, mevcut işlemlerde iyileştirmeler yapabilmek, aynı probleme farklı taraflardan (teknolojik, mekanik, ekonomik, sağlık, güvenlik vs.) bakabilmek.
|
8- |
Konfeksiyon işletmelerinde iş kazalarına yol açabilecek durumları iyi bilmek. İş sağlığı ve güvenliği kurallarını benimsemek. İş ortamına sunulan talepleri öğrenmiş olmak, çalışma alanlarında sağlam iş ortamı oluşturmak becerisine sahip olmak.
|
9- |
Yenilikleri takip ederek kendisini sürekli geliştirmek, yeni teknolojiler, donanım ve teknikler hakkında bilgi sahibi olmanın gerekliliğini anlamak.
|
10- |
Yüksek sorumluluk hissine sahip olmak. Kalite hakkında gerekli bilgilere sahip olmak, üretim kalitesinin toplumsal etkilerini anlamak ve anlatabilmek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
14
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Nazım Paşayev. Konfeksiyon Teknolojisi. Buta Medya. Kayser, 2013.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Nazım Paşayev. Genel Konfeksiyon Teknolojisi. BİRSEN Yayınevi. İstanbul, 2008.
2. Gülseren Kurumer. Konfeksiyon Teknolojisi. İzmir, 2008.
3. Mehmet Yakartepe, Zerrin Yakartepe. Tekstil ve Konfeksiyon Ensiklopedisi. İstanbul, Tekstil Araştırma ve Danişmanlık Merkezi, 1992.
4. Paşayev N.P. Tikiş müessiselerinin layihelendirilmesi. Bakı, 2003, 200s.
5. Handbuch wissenschaftliche arbeitsgestaltung. Berlin, 1977, 214s.
|
|