Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok. (Öğrenci Görüşme Saatleri Salı 12.00 - 13.00)
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Osmanlı sanatına batı kökenli sanat akımlarının tesir etmeye başladığı 18. yüzyılın ilk çeyreğinden başlayarak Cumhuriyet dönemine kadar ki değişim, dönüşüm ve gelişim sürecinin ortaya konması bu dersin temel amacıdır.
|
Dersin tanımı
|
Osmanlı sanatına batı kökenli sanat akımlarının tesir etmeye başladığı 18. yüzyılın ilk çeyreğinden başlayarak Cumhuriyet dönemine kadar ki değişim, dönüşüm ve gelişim sürecinin ortaya konması bu dersin temel amacıdır.
|
1- |
Dersin içeriği ve amacı hakkında bilgi verilerek, ders için kullanılabilecek materyaller tanıtılır.
|
2- |
Batılılaşma kavramı anlatılarak, Osmanlı İmparatorluğu’nda batılılaşma hareketlerinin başlaması ve altında yatan sebepler irdelenir.
|
3- |
Batılılaşma hareketlerinin sanat ve mimarlık alanına giriş süreci ve bu sürece temel teşkil eden Lale Devri genel hatlarıyla anlatılır.
|
4- |
18. yüzyıl sanat ve mimarlık ortamı hakkında genel bilgiler verilerek, Barok üslubunun Osmanlı sanat ve mimarisinde görülmeye başladığı anıtsal eserler tanıtılır.
|
5- |
Sultan III. Ahmed Dönemi eserlerinden Sultanahmed III. Ahmed Meydan Çeşmesi, Üsküdar III. Ahmed Meydan Çeşmesi, Yeni Valide Külliyesi, İstanbul ve Nevşehir Damat İbrahim Paşa külliyeleri anlatılır.
|
6- |
Sultan I. Mahmud Dönemi imar faaliyetleri hakkında bilgi verilerek, bu dönem eserlerinden Hekimoğlu Ali Paşa külliyesi, Hekimoğlu Ali Paşa Meydan Çeşmesi anlatılır.
|
7- |
Osmanlı döneminde meydan kavramı ve meydan çeşmeleri hakkında bilgi verilerek, örnekleri anlatılır. Batı sanat akımlarından Rokoko üslubu hakkında bilgi verilir.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Osmanlı saray görevlilerinden Hacı Beşir Ağa ve Seyyid Hasan Paşa tarafından inşa ettirilen külliyeler anlatılır.
|
10- |
Osmanlı mimarisindeki değişimin sembolü Nuru Osmaniye Külliyesi anlatılır.
|
11- |
Sultan III. Mustafa dönemi imar faaliyetlerinden bahsedilerek Laleli Külliyesi anlatılır.
|
12- |
Yeni Fatih Camisi ile Ayazma Camisi anlatılır.
|
13- |
Sultan I. Abdülhamid dönemi imar faaliyetlerinden bahsedilerek, Bahçekapı Hamidiye Külliyesi anlatılır.
|
14- |
Sultan III. Selim dönemindeki yenileşme hareketleri ile imar faaliyetlerinden bahsedilerek, İstanbul Selimiye Camisi ve Eyüp Sultan Camisi anlatılır.
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Batılılaşma kavramını tanımlayabilecek ve kaynaklarını sıralayabilecektir
|
2- |
Batılılaşmanın mimarideki etkilerini ayırt edebilecektir.
|
3- |
Dönem içerisindeki sanat akım ve üsluplarını tanımlayabilecektir.
|
4- |
Osmanlı mimarisindeki değişim, dönüşüm ve gelişmeyi ayırt edebilecektir.
|
5- |
Dönemin terminolojisini tanımlayabilecektir.
|
6- |
Batı kökenli sanat akımları ile geleneksel üslupları karşılaştırabilecektir.
|
7- |
Dönem örneklerini analiz edebilecektir.
|
8- |
Dönem sanatçılarını tanıyabilecektir.
|
9- |
Dönem eserlerini diğerlerinden ayırt edebilecektir.
|
10- |
Dönem eserlerini yorumlayabilecektir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
3
|
3
|
9
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
5
|
25
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
3
|
9
|
Toplam iş yükü
|
|
|
108
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, İstanbul, 2007
|
|