Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İÇME SULARININ ARITILMASI |
Birinci düzey |
ÇM 304 |
Zorunlu |
6 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Fiziksel ve Kimyasal Temel İşlemler
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NURAY ATEŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. NURAY ATEŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada 3 saat,teorik bilgileri ve uygulama problemlerinin anlatımını içermektedir.
|
Dersin amacı
|
Su kaynaklarının kalite değerlendirilmesi, su kalitesi ve arıtımı ile ilgili yasal mevzuat ve yönetmelikler, içme suyu arıtımı proses seçimi ve tasarım.
|
Dersin tanımı
|
Su kaynaklarının fiziksel, kimyasal ve biyolojik kalitesi, su kalitesi ile ilgili yasal mevzuat ve yönetmelikler, su alma yapısı, havalandırma, koagülasyon-flokülasyon, çökeltme, filtrasyon, iyon değiştirme, adsorpsiyon, membran filtrasyon, dezenfeksiyon.
|
1- |
İçme suyu kaynakları ve özellikleri, içme suyu ile ilgili yönetmelikler, içme suyu arıtma yöntem seçimi, içme suyu arıtma akım şemalarının oluşturulması
|
2- |
Su alma yapıları ve mekanik arıtma üniteleri
|
3- |
Havalandırma: havalandırıcı çeşitleri, gaz transferi, kademeli havalandırıcılar
|
4- |
Koagülasyon-Flokülasyon: Karıştırma, hızlı karıştırma odası ve mekanik yavaş karıştırıcıların tasarlanması
|
5- |
Koagülasyon-Flokülasyon: Problem çözümü
|
6- |
Çökeltme: çöktürme havuzu türleri, çöktürme havuzlarının projelendirilmesi, çöktürme havuzu giriş ve çıkış yapıları ve çamur tahliyesi
|
7- |
Çökeltme: Problem çözümü
|
8- |
Filtrasyon: Hızlı kum filtreleri, yavaş kum filtreleri, basınçlı kum filtreleri, negatif basınç, fitrelerin geri yıkanması
|
9- |
Filtrasyon: Problem çözümü
|
10- |
İyon değiştirme: Reçine türleri, iyon değişimi prosesi mekanizması, kolon işletimi, kolon tasarımı
|
11- |
İyon değiştirme: Problem çözümü
|
12- |
Adsorpsiyon: Adsorbanlar, adsorpsiyon prosesinin mekanizması, izotermler, adsorpsiyon konu, aktif karbon ünitesi tasarımı
|
13- |
Adsorpsiyon: Problem çözümü
|
14- |
_İçme suyu arıtımında dezenfeksiyon, klorlama, klorlama üniteleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İçme suyu amaçlı kullanılabilecek kaynakları tespit edip, amaca uygun kullnımını değerlendirebilir.
|
2- |
İçme suyu özelliklerini bilir, yönetmelik değerleri ile karşılaştırabilir, su kaynağının artıma ihtiyacını ve düzeyini belirleyebilir.
|
3- |
Konvansiyonel içme suyu arıtma tesislerinde bulunabilecek temel proseslerin hangi amaçla kullanıldığını bilir.
|
4- |
Havalandırma ihtiyacını hesaplayabilir, gerekli hesaplamalarla havalandırma prosesinini tasarlayabilir.
|
5- |
Koagulant miktarını belirleyebilir, koagülasyon ve flokülasyon ünitelerini gerekli hesaplamalarla tasarlayabilir.
|
6- |
Çökeltme tankını gerekli hesaplamalarla tasarlayabilir, çökeltme verimini hesaplayabilir.
|
7- |
Filtre alanını ve sayısını belirleyebilir, filtrasyon ve geri yıkama aşamalarında yük kaybını hesaplayabilir,
filtrasyon ünitesini tasarlayabilir.
|
8- |
Adsorbsiyon ve iyon değiştirme gibi içme suyunda ileri arıtma yöntemlerini tanır, tasarım parametrelerini bilir.
|
9- |
Dezenfektan ihtiyacını hesaplayabilir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
|
|
7- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
|
|
8- |
Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
|
|
10- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
|
|
11- |
İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
|
|
13- |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
|
|
14- |
Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Eroğlu, V.,2008, Su Tasfiyesi, Çevre ve Orman Bakanlığı, Ankara.
Bakır-Öğütveren, Ü., 2011, Çevre Mühendisliğinde Temel İşlemler ve Süreçler, Efil Yayınevi, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tchobanoglous, G. 2003. Wastewater Engineering: Treatment, Disposal and Reuse, McGraw-Hill, Metcalf and Eddy Inc.
Droste, R.L.1997. Theory and Practice of Water and Wastewater Treatment, J. Wiley & Sons
|
|