Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Bahçe Bitkileri (y.l.) > BAHÇE BİTKİLERİNDE ARAŞTIRMA VE DENEME TEKNİĞİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BAHÇE BİTKİLERİNDE ARAŞTIRMA VE DENEME TEKNİĞİ İkinci düzey BB 502 Zorunlu 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri İSTATİSTİK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. FATİH HANCI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. FATİH HANCI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli TEORİK ANLATIM VE UYGULAMASI
Dersin amacı Bu dersin sonunda öğrenci; bahçe, sera ve laboratuar koşullarında deneme planlar ve kurar. İleride yapacakları araştırmalar için ihtiyaç duyacakları temel deneme tekniği konularında bilgi kazandırmaktır. Deneme deseninin seçimini, denemenin planlanmasını ve kurulmasını, elde edilen sonuçların değerlendirilmesini ve yorumlanmasını yapar. Varyans analizi için geçerli olan varsayımları bilir ve uygular. Analitik düşünme yeteneği kazanır ve mevcut materyale göre varyans analiz tekniğini kullanır. Faktör ortalamalarını karşılaştırır ve yorumlar
Dersin tanımı Deneme planlaması varyans analizinin ön şartları ve varyansların homojenliği tesadüf parselleri, tesadüf blokları, ortalamalar arasındaki karşılaştırmalar, Latin kare deneme deseni faktöriyel denemeler, tesadüf bloklarında bölünmüş parseller, tesadüf bloklarında bölünen bölünmüş parseller, eksik gözlem

Dersin içeriği
1- SAS Paket Programına Giriş
2- SAS Paket Programı ile Veri Analizi
3- Tekrarlamalar, bloklama, deneme desenleri, araştırmalarda kullanılan temel istatistik kavramlar
4- Deneme metodlarının temel ilkeleri, denemelerin planlanması, yer seçimi, gözlem ve ölçümler
5- Tek faktörlü denemelerin varyans analizi: Tesadüf parselleri deneme deseni, deneme hataları ve sonuçların yorumlanması
6- Tek faktörlü denemelerin varyans analizi: Tesadüf blokları deneme deseni ve sonuçların yorumu
7- Arasınav
8- Ortalamaların karşılaştırılması: LSD, Duncan ve Tukey testleri
9- İki faktörlü deneme desenleri: Bölünmüş parseller
10- Üç faktörlü deneme desenleri: Bölünen bölünmüş parseller
11- Faktöriyel deneme desenleri
12- İkili ve üçlü interaksiyonların yorumlanması
13- İkili ve üçlü interaksiyon durumunda ortalamaların karşılaştırılması
14- Genel değerlendirme
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- BAHÇE DENEMELERİNE UYGUN DENEMELERİN KURULMADAN ÖNCE VE KURULDUKTAN SONRA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLABİLECEKTİR
2- VARYANS VE REGRESYON ANALİZİNİN BİRLİKTE KULLANILIMINI ÖĞRENEREK KOVARYANS ANALİZİ İLE İLGİLİ UYGULAMALAR YAPABİLECEKTİR
3- VARYANS HOMOJENLİK TESTLERİNİ ÖĞRENEREK BAHÇE BİTKİLERİ ALANLARINDA SIKLIKLA KULLANILAN DENEME PLANLARINI ÖĞRENEBİLECEKTİR
4- BAHÇE BİTKİLERİ ALANLARINDA HANGİ DENEME PLANININ HANGİ AMAÇLA UYGULANACAĞINA KARAR VEREREK İLGİLİ DENEME PLANINA AİT VARYANS ANALİZİNİ YAPABİLECEKTİR
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
2- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek, Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
3- Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçların bilimsel metotlarla değerlendirilerek yorumlanabilmesi
4- Ölçme, değerlendirme, analiz yapabilme ve çıktıları artı değere dönüştürerek genel kullanıma sunma
5- Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçları bilimsel metotlarla değerlendirerek yorumlanması
6- Elde edilen bilimsel sonuçları yazılı ve sözlü ifade edilmesi, bunların bilimsel ortamlarda savunulması
7- Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme
8- Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
9- Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme
10- Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
11- Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterliliğe sahip olma
12- Kaliteli ve yüksek ürün sağlanması için gerekli süreçlerin takip edilmesi (fizyolojik, morfolojik), değerlendirilmesi ve çözüm üretilmesi
13- Bahçe Bitkileri ürünlerinin verim ve kalitesinin artırılmasında kullanılabilecek yeni, modern ve çevreye uyumlu yöntemleri uygulayabilme yetisi
14- Üretim materyalinin seçilmesi, ıslahı, çoğaltılması, saklanması ve değerlendirilmesi yeteneği
15- Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterlilik
16- Yeni ürün ve yetiştirme modelleri ile güncel gelişmelerin takip edilmesi
17- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma
18- Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
19- Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
20- Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 4 1 4
Ara sınavlara hazırlık 10 2 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 15 2 30
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 10 2 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     189
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı LENTNER, M. AND BISHOP, T. 1993. EXPERIMENTAL DESIGN AND ANALYSIS. VALLEY BOOK COMPANY. ISBN 0-9616255-2-X
Yardımcı Kaynaklar LITTLE, T.M., AND F.J. HILLS. 1977. AGRICULTURAL EXPERIMENTATION. DESIGN AND ANALYSIS. JOHN WILEY SONS, NEWYORK

Ders ile ilgili dosyalar