Ön koşul dersleri
|
İSTATİSTİK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FATİH HANCI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. FATİH HANCI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK ANLATIM VE UYGULAMASI
|
Dersin amacı
|
Bu dersin sonunda öğrenci; bahçe, sera ve laboratuar koşullarında deneme planlar ve kurar. İleride yapacakları araştırmalar için ihtiyaç duyacakları temel deneme tekniği konularında bilgi kazandırmaktır. Deneme deseninin seçimini, denemenin planlanmasını ve kurulmasını, elde edilen sonuçların değerlendirilmesini ve yorumlanmasını yapar. Varyans analizi için geçerli olan varsayımları bilir ve uygular. Analitik düşünme yeteneği kazanır ve mevcut materyale göre varyans analiz tekniğini kullanır. Faktör ortalamalarını karşılaştırır ve yorumlar
|
Dersin tanımı
|
Deneme planlaması varyans analizinin ön şartları ve varyansların homojenliği tesadüf parselleri, tesadüf blokları, ortalamalar arasındaki karşılaştırmalar, Latin kare deneme deseni faktöriyel denemeler, tesadüf bloklarında bölünmüş parseller, tesadüf bloklarında bölünen bölünmüş parseller, eksik gözlem
|
1- |
SAS Paket Programına Giriş
|
2- |
SAS Paket Programı ile Veri Analizi
|
3- |
Tekrarlamalar, bloklama, deneme desenleri, araştırmalarda kullanılan temel istatistik kavramlar
|
4- |
Deneme metodlarının temel ilkeleri, denemelerin planlanması, yer seçimi, gözlem ve ölçümler
|
5- |
Tek faktörlü denemelerin varyans analizi: Tesadüf parselleri deneme deseni, deneme hataları ve sonuçların yorumlanması
|
6- |
Tek faktörlü denemelerin varyans analizi: Tesadüf blokları deneme deseni ve sonuçların yorumu
|
7- |
Arasınav
|
8- |
Ortalamaların karşılaştırılması: LSD, Duncan ve Tukey testleri
|
9- |
İki faktörlü deneme desenleri: Bölünmüş parseller
|
10- |
Üç faktörlü deneme desenleri: Bölünen bölünmüş parseller
|
11- |
Faktöriyel deneme desenleri
|
12- |
İkili ve üçlü interaksiyonların yorumlanması
|
13- |
İkili ve üçlü interaksiyon durumunda ortalamaların karşılaştırılması
|
14- |
Genel değerlendirme
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
BAHÇE DENEMELERİNE UYGUN DENEMELERİN KURULMADAN ÖNCE VE KURULDUKTAN SONRA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLABİLECEKTİR
|
2- |
VARYANS VE REGRESYON ANALİZİNİN BİRLİKTE KULLANILIMINI ÖĞRENEREK KOVARYANS ANALİZİ İLE İLGİLİ UYGULAMALAR YAPABİLECEKTİR
|
3- |
VARYANS HOMOJENLİK TESTLERİNİ ÖĞRENEREK BAHÇE BİTKİLERİ ALANLARINDA SIKLIKLA KULLANILAN DENEME PLANLARINI ÖĞRENEBİLECEKTİR
|
4- |
BAHÇE BİTKİLERİ ALANLARINDA HANGİ DENEME PLANININ HANGİ AMAÇLA UYGULANACAĞINA KARAR VEREREK İLGİLİ DENEME PLANINA AİT VARYANS ANALİZİNİ YAPABİLECEKTİR
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
|
|
2- |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek, Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
|
|
3- |
Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçların bilimsel metotlarla değerlendirilerek yorumlanabilmesi
|
|
4- |
Ölçme, değerlendirme, analiz yapabilme ve çıktıları artı değere dönüştürerek genel kullanıma sunma
|
|
5- |
Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçları bilimsel metotlarla değerlendirerek yorumlanması
|
|
6- |
Elde edilen bilimsel sonuçları yazılı ve sözlü ifade edilmesi, bunların bilimsel ortamlarda savunulması
|
|
7- |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme
|
|
8- |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
|
|
9- |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme
|
|
10- |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
|
|
11- |
Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterliliğe sahip olma
|
|
12- |
Kaliteli ve yüksek ürün sağlanması için gerekli süreçlerin takip edilmesi (fizyolojik, morfolojik), değerlendirilmesi ve çözüm üretilmesi
|
|
13- |
Bahçe Bitkileri ürünlerinin verim ve kalitesinin artırılmasında kullanılabilecek yeni, modern ve çevreye uyumlu yöntemleri uygulayabilme yetisi
|
|
14- |
Üretim materyalinin seçilmesi, ıslahı, çoğaltılması, saklanması ve değerlendirilmesi yeteneği
|
|
15- |
Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterlilik
|
|
16- |
Yeni ürün ve yetiştirme modelleri ile güncel gelişmelerin takip edilmesi
|
|
17- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma
|
|
18- |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
|
19- |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
|
|
20- |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
4
|
60
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
4
|
1
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
10
|
2
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
2
|
30
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
2
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
LENTNER, M. AND BISHOP, T. 1993. EXPERIMENTAL DESIGN AND ANALYSIS. VALLEY BOOK COMPANY. ISBN 0-9616255-2-X
|
Yardımcı Kaynaklar
|
LITTLE, T.M., AND F.J. HILLS. 1977. AGRICULTURAL EXPERIMENTATION. DESIGN AND ANALYSIS. JOHN WILEY SONS, NEWYORK
|
|