Ön koşul dersleri
|
Lisans ve Yüksek Lisans mezunu öğrenciler kabul edilir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HAMİYET ALTUNTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr.Hamiyet Dönmez-Altuntaş
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders haftada 2 saat teorik olarak yürütülür.
|
Dersin amacı
|
Hücre zarının yapı ve özelliklerini öğrencilere öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Hücre zarının yapısı ve özellikleri
|
1- |
Genel zar yapısı ve özellikleri
|
2- |
Hücre içi zarların yapısı ve özellikleri
|
3- |
Zar yapısındaki lipitlerin özellikleri
|
4- |
Zar yapısındaki proteinlerin özellikleri,
|
5- |
Glikoproteinler ve glikolipitler
|
6- |
Glikokaliks, sitoiskelet,
|
7- |
Hücrelerarası bağlantılar
|
8- |
Zar reseptörlerinin genel özellikleri ve sinyal iletimi
|
9- |
Ekzositoz, salgı veziküllerinin özellikleri, endositoz
|
10- |
Zar lipit ve proteinlerinin sentezi
|
11- |
Zar proteinlerinin çeşitlenmesi ve hedefleri
|
12- |
İyon, katyon ve anyon taşıyıcıları
|
13- |
Gap junctionlar; zar ATPazlarının özellikleri
|
14- |
Bakteri zarında transport
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Genel zar yapısı ve özelliklerini öğrenmek
|
2- |
Zar yapısındaki lipitlerin, proteinlerin, glikoproteinlerin ve glikolipitlerin özelliklerini kavrsmak
|
3- |
Glikokaliks, sitoiskelet, hücrelerarası bağlantıları anlamak
|
4- |
Zar reseptörlerinin genel özellikleri ve sinyal iletimini öğrenmek
|
5- |
Ekzositoz, salgı veziküllerinin özellikleri, endositozu öğrenmek
|
6- |
Zar lipit ve proteinlerinin sentezini anlamak
|
7- |
Zar proteinlerinin çeşitlenmesi ve hedefleri kavramak
|
8- |
İyon, katyon ve anyon taşıyıcıları öğrenmek
|
9- |
Gap junctionlar; zar ATPazlarının özelliklerini öğrenmek
|
10- |
Bakteri zarında transportu kavramak
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fizyoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak fizyoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
|
|
2- |
Fizyoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
|
|
3- |
Fizyoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
|
|
4- |
Fizyoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
|
|
5- |
Fizyoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
|
|
6- |
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
|
|
7- |
Fizyoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
|
|
8- |
Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
|
|
9- |
Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
7
|
91
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
153
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Geoffrey M. Cooper & Robert E. Hausman. Çeviri Editörleri: Meral Sakızlı Ersan Kalay, Neşe Atabey, (2016) Hücre, Moleküler Yaklaşım. 7. Baskının Çevirisi; İzmir Tıp Kitabevi, ISBN 9786056681707, İzmir.
G. M. Cooper and R.E. Hausman, (2016) The Cell: A Molecular Approach (7th Ed), ASM Press and Sinauer Associates.
Hasan Veysi Güneş, (2013) Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi. 3. baskı, ISBN 978-605-134499-47-2, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Web sayfaları ve ilgili makaleler
|
|