Ön koşul dersleri
|
ön koşul yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ EDA ALBAYRAK GÜNDAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. EMİNE ERDEM, DOÇ. DR. PINAR TEKİNSOY KARTIN, DOÇ. DR. SALİME MUCUK, DOÇ. DR. NURAY ŞİMŞEK,DOÇ. DR. BETÜL ÖZEN, DOÇ. DR. SALİH LEVENT ÇINAR, DR. ÖĞR. ÜYESİ TÜLAY BÜLBÜL, DR. ÖĞR. ÜYESİ EVRİM BAYRAKTAR, DOÇ. DR. ÖZNUR BAŞDAŞ, DOÇ. DR. SEVİL GÜLER, DR. ÖĞR. ÜYESİ ÜLKÜ ÖZDEMİR, DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞE KÜBRA KARABOĞA ARSLAN, DR. ÖĞR. ÜYESİ FİLİZ ÖZKAN, DR. ÖĞR. ÜYESİ YAĞMUR SEZER EFE, DR. ÖĞR. ÜYESİ YELİZ SÜRME, DR. ÖĞR. ÜYESİ BURCU BARAN KETENCİOĞLU, DR. ÖĞR. ÜYESİ NURCAN UZDİL, ÖĞR. GÖR. DR. NURAY CANER, ÖĞR. GÖR DR. DERYA DAĞDELEN, ARAŞ.GÖR. DR. MERVE ÇAPAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. EDA ALBAYRAK, ARAŞ GÖR. ÖZLEM KAPLAN, ARAŞ. GÖR. AYSER ERAT, ARAŞ. GÖR. GÜLSEREN MARAŞ, ARAŞ GÖR. HARUN ÖZBEY, ARAŞ. GÖR. HALİL KALAYCI, ARAŞ. GÖR. HİLAL KAHRAMAN, ARAŞ. GÖR. SERVET KALYONCUO
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ-YÜZE VE ONLİNE OLARAK ANLATIM VE SORU- CEVAP ŞEKLİNDE İŞLENMEKTEDİR. AYRICA DERSE AİT SUNU MATERYALİ ERCİYES ÜNİVERSİTESİ DERS MATERYALİ DEPO PORTALINA YÜKLENMEKTE VE ÖĞRENCİLERİN ERİŞİMİNE SUNULMAKTADIR.
|
Dersin amacı
|
ERİŞKİN VE ÇOCUKLARDA SIK GÖRÜLEN KAN VE SOLUNUM HASTALIKLARININ BİLİNMESİ, PREOP-POSTOP BAKIMIN ÖĞRENİLMESİ, ÇOCUKLUK DÖNEMİ ENFEKSİYON HASTALIKLARI VE AİLE MERKEZLİ BAKIM HAKKINDA BİLGİ EDİNİLMESİ, UYKU-AĞRI SORUNLARI VE ASİT BAZ DENGESİ PROBLEMLERİNİN TANIMLANMASI, RUHSAL DURUM MUAYENESİ VE PSİKİYATRİ DIŞI KLİNİKLERDE YATAN HASTALARDA PSİKİYATRİ İŞBİRLİĞİNİN ÖĞRENİLMESİNİ AMAÇLAR.
|
Dersin tanımı
|
ERİŞKİN VE ÇOCUKLARDA SIK GÖRÜLEN KAN VE SOLUNUM HASTALIKLARI- TEDAVİ YÖNTEMLERİ, PREOP-POSTOP HASTA BAKIMI, ÇOCUKLUK DÖNEMİ ENFEKSİYON HASTALIKLARI VE AİLE MERKEZLİ BAKIM, UYKU-AĞRI SORUNLARI VE ASİT BAZ DENGESİ PROBLEMLERİ, RUHSAL DURUM MUAYENESİ VE PSİKİYATRİ DIŞI KLİNİKLERDE YATAN HASTALARDA PSİKİYATRİ İŞBİRLİĞİ KONULARINI KAPSAYAN BİR DERSTİR.
|
1- |
Trombositopeniler,Polisitemiler, Nötropeni/Agranülositoz
Fe Eksikliği Anemisi, Pernisyöz Anemi, Folik Asit Eksikliği Anemisi, Aplastik Anemi
Anemilerde Beslenme
|
2- |
Talasemi, Hemofili ,Hiperbiluribinemi, ABO, RH Uyuşmazlığı
|
3- |
Vektörlerle Bulaşan Hastalıklar
|
4- |
Doku onarımı-Yara İyileşmesi
Cerrahiye giriş-Ameliyat,Preop-Postop Hasta Bakımı
|
5- |
Gebelikte kanamalı durumlar
Postpartum Kanamalar (I.,II., III.trimestr)
|
6- |
Antianemik ilaçlar Antikoagülan,Fibrinolitik ve Antitrombositer İlaçlar
Analjezik ilaçlar,Genel anestetik ilaçlar,Antienflamatuar ilaçlar
Ağrı
Kronik Hastalık Kavramı Kronik hastalara bakım verenlerin sorunları
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Solunum Sistemi Fizik Muayenesi ve Tanı Yöntemleri
Enfeksiyon Hastalıkları Epidemiolojisi
|
9- |
Çocukluk çağı bulaşıcı hastalıkları
*Kızamık, Kızamıkçık, Kızıl, Difteri, Boğmaca, Suçiçeği, Kabakulak, Menenjitler
|
10- |
Üst ve alt solunum yolu enfeksiyonları
Solunum Sistemine Özgü Hemşirelik Uygulamaları
Alerjik hastalıklar
|
11- |
Aile merkezli bakım,Primer hemşirelik
Tüberküloz , Tüberküloz taraması, Tüberküloz epidemiyolojisi
|
12- |
Astım Bronşial,KOAH,Amfizem,Kronik Bronşit,Bronşektezi
Solunum Yolları İnfeksiyonlarında kullanılan ilaçlar
|
13- |
Göğüs Travmaları, Preop-Postop Bakım, Plevral efüzyon,Atelektazi
Pulmoner emboli
|
14- |
Asit-Baz Dengesizlikleri
Uyku Bozuklukları, Anksiyete (solunum sistemi semptomları ile ilişkisi)
|
15- |
Ruhsal Durum Muayenesi
Stigma, İçe Kapanma ve Sosyal İzolasyon
Konsültasyon Liyezon Psikiyatri Hemşireliği
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ağrı ve uyku sorunu olan bireyin bakımını açıklar.
|
2- |
Kan hastalığı bulunan yetişkin ve çocuğun tedavisini bilir ve bakımını planlar.
|
3- |
Kronik hastalık ve bakım verme kavramları ile aile merkezli bakım ve primer hemşirelik bakım modellerini tartışır.
|
4- |
Doğum öncesi ve doğum sonu dönemde kanaması olan kadının bakımını planlar.
|
5- |
Doku onarımı, yara iyileşmesi ve preop-postop hasta bakımını açıklar.
|
6- |
Solunum sistemi hastalığı bulunan yetişkin ve çocuğun tedavisini bilir ve bakımını planlar.
|
7- |
Bulaşıcı hastalıkların belirtilerini ayırt eder, etiyolojisini, yaygınlığını ve bakımını açıklar.
|
8- |
Su-elektrolit ve asit-baz dengesizliklerini açıklar.
|
9- |
Ruhsal durum muayenesini ve psikiyatri dışı kliniklerde yatan hastalarda psikiyatri işbirliği gerektiren durumları açıklar.
|
10- |
Özel gruplarda stigma-içe kapanma-sosyal izolasyon ilişkisini kavrar ve önleyici müdahaleleri açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
7
|
105
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
4
|
60
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
208
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010-
Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Genişletilmiş 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2004.-
Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013
Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 2, Ankara, 2013
1. Erci B, Avcı İA, Hacıalioğlu
N, ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği. İçinde: Tüberküloz. Ed. Erci Behice, Göktuğ Yayınları, Amasya, 2009, s: 261
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ERUDM PORTALINA YÜKLENEN SUNU MATERYALLERİ
|
|