Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Çevre Mühendisliği > ATIKSULARIN ARITILMASI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ATIKSULARIN ARITILMASI Birinci düzey ÇM 306 Zorunlu 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili İngilizce
Koordinatör PROF. DR. MERVE OĞUZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF.DR. MERVE OĞUZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Ders anlatımı
Dersin amacı Öğrencilerin, atıksuyun genel özelliklerine göre değerlendirme yapabilmesi ve atıksu arıtımında kullanılan temel fiziksel, kimyasal ve biyolojik arıtım seçenekleri prensipleri ile tasarım ve işletim parametrelerini öğrenmesi ve tesis işletiminde karşılaşabilecekleri sorunlara mühendislik yaklaşımı içerisinde çözümler üretebilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin tanımı Evsel nitelikli atıksu debilerinin hesaplanması, atıksu özellikleri, ızgara ve kum tutucuların tasarım esasları, ön çökeltim havuzlarının tasarım esasları, aktif çamur sürecinin tasarım esasları, damlatmalı filtre sistemi tasarım esasları, biyodisk tasarım esasları, stabilizasyon havuzlarının tasarım esasları, mekanik havalandırmalı lagünlerin tasarım esasları, oksidasyon hendeği tasarım esasları, nitrifikasyon-denitrifikasyon sistemlerinin tasarım esasları, klorlama ünitelerinin tasarımı, çamur arıtımı ve uzaklaştırılması.

Dersin içeriği
1- Atıksu arıtımına genel bakış
2- Atıksu miktar ve özellikleri Atıksu debilerinin ölçümü
3- Atıksu arıtma amaçları, yöntemleri Atıksu arıtma tesisi tasarımına giriş
4- Izgaralar ve kum tutucular
5- Dengeleme ve ön çökeltme havuzları
6- Askıda büyüyen havalı arıtma sistemleri
7- Havalandırma ve havalandırma sistemleri
8- Yüzeyde büyüyen havalı sistemler
9- İleri atıksu arıtımı Doğal arıtma yöntemleri
10- Havasız Arıtma Sistemleri
11- Son çökeltme havuzları
12- Dezenfeksiyon üniteleri
13- Çamur arıtımı ve uzaklaştırılması
14- Arıtma sistemlerinde verim, enerji, bakım ve işletme
15- Atıksu arıtma sistemlerinde ölçü ve kontrol
16- Tasarım uygulamalarının genel değerlendirilmesi
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi,
2- Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
3- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
4- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
5- Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
6- ----
7- ----
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2- Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3- Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4- Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8- Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11- İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12- Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13- Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14- Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 10 100
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 20 40
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 5 5
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Wastewater Engineering Treatment and Reuse, George Tchobanoglous, Franklin Louis Burton, H. David Stensel, Metcalf & Eddy, Inc., Franklin Burton McGraw-Hill Education, 2003.
Yardımcı Kaynaklar Atıksuların Arıtılması, Ahmet Samsunlu, Birsen Yayınevi, 2006. Atıksuların Arıtılması, Yılmaz Muslu, İTÜ, 1996.

Ders ile ilgili dosyalar