Ön koşul dersleri
|
Lisans eğitimini tamamlama
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. RAMAZAN CANHİLAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. RAMAZAN CANHİLAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün (Yüz yüze)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin; doğal düşmanları, özellikle biyolojik savaş etmenlerini familya ve tür düzeyinde tanıyabilmesini, bunları zararlıları baskı altında tutmada kullanabilmesini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Biyolojik mücadele kavramı ve prensipleri doğal düşmanları, parazit ve predatörler, Augmantative, klasik biyolojik mücadele ve çağdaş biyolojik mücadele, biyolojik mücadele metodunu kullanma olanakları, biyolojik mücadelenin yararları ve zararları, pestisit kullanımı ile ilgili ortaya çıkan problemler.
|
1- |
Giriş, Biyolojik savaş üzerinde genel bilgiler
|
2- |
Zararlılarla biyolojik mücadele konusunda genel bilgiler
|
3- |
Biyolojik savaş yöntemleri, örnekler
|
4- |
Biyolojik mücadele etmenleri
|
5- |
Biyolojik Savaş Etmenleri, Avcı böcekler (Orthoptera, Dictyoptera,Dermaptera, Heteroptera)
|
6- |
Predatör böcek ve akarlar
|
7- |
Predatör böcek ve akarlar
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Biyolojik Savaş Etmenleri, Parazitoit böcekler (Hymenoptera)
|
10- |
Biyolojik Savaş Etmenleri, Parazitoit böcekler (Hymenoptera)
|
11- |
Entomopatojenler (fungus, bakteri, virus, protozoa, nematodlar)
|
12- |
Dünyadaki biyolojik mücadele uygulamalarından örnekler
|
13- |
Türkiye’deki biyolojik mücadele uygulamalarından örnekler
|
14- |
Biyolojik savaş yöntemleri, Ülkemizde ruhsatlı biyolojik savaş etmenleri ve ruhsatlandırma esasları
|
15- |
Final
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyolojik savaş yöntemlerinin ne olduğunu kavrayabilme
|
2- |
Doğal düşmanları ve özellikle biyolojik savaş etmenlerini familya ve tür düzeyinde tanıyabilme
|
3- |
Tarımsal zararlının türüne göre uygun biyolojik savaş yöntemini ve biyolojik savaş etmenini önerebilme, rapor düzenleyebilme
|
4- |
Doğal dengeyi öğrenir
|
5- |
Avcı, parasitoid ve av kavramlarını öğrenir
|
6- |
Doğal düşmanların pratikte kullanım şekillerini ve imkanlarını öğrenir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
|
|
2- |
Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
|
|
3- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
|
|
5- |
Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
|
|
6- |
Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
|
|
7- |
Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
4
|
48
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
8
|
16
|
Laboratuvar
|
5
|
5
|
25
|
Arazi çalışması
|
2
|
6
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
3
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
100
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-Yoldaş, Z., Zararlılarla Biyolojik Savaşa Giriş (Ders Notu), E.Ü.Z.F. Bitki Koruma Bölümü, Bornova-İzmir, 30 s., 2010. Recommended textbooks:
- Öncüer, C., 1997. Tarımsal Zararlılarla Biyolojik Savaş (Temel Bilgiler), Adnan Menderes Üniversitesi Yayınları, No: 1, Aydın, 93 s.
- Öncüer, C., 1991. Türkiye Bitki Zararlısı Böceklerin Parazit ve Predatör Kaatoloğu. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 505, 354 s.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|